شناسهٔ خبر: 8988 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اختیار سلب شده دانشگاه‌ها را به آنها برگردانید

سرپرست دانشگاه اصفهان گفت: از وزارت علوم خواستارم اختیاری که در سال‌های گذشته از دانشگاه‌ها سلب شده است، به آنها بازگردانده شود چرا که در سال‌های گذشته شاید سلایق و مدیریت‌ها به گونه‌ای بود که علاقه‌ای نداشتند دانشگاه استقلال داشته باشد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایسنا؛ هوشنگ طالبی در مراسم تودیع رییس دانشگاه اصفهان، اظهار کرد: مردان بزرگ در جمع‌های بزرگ و در میان بزرگان حرف‌های مهم را مطرح می‌کنند و فکر می‌کنم دانشگاه اصفهان و شهر اصفهان آنقدر بزرگ است و ای کاش وزیر علوم امروز خود در این جمع حضور می‌یافت.

وی افزود: دانشگاه اصفهان به کشور، ۷۰ سال خدمت و در این مدت مردان و زنان بزرگی را به جامعه معرفی کرده است و اگر برگ برگ تاریخ را ورق بزنیم، خواهیم دید که دانشگاه اصفهان نقاط عطف زیادی در این تاریخ رقم زده است.

سرپرست دانشگاه اصفهان با بیان اینکه این دانشگاه در مقاطع انقلاب، تاریخ ساز بوده و جوانان دانشجو و اساتید بزرگواری را تقدیم انقلاب کرده است، ادامه داد: این دانشگاه در شهر اصفهان یعنی مهد علم و هنر قرار گرفته است، پس باید تاریخ ساز و فرهنگ ساز باشد. البته اگر بررسی کنیم می‌بینیم که فرماندهان بزرگ جنگ مردان غیور این دیار بوده‌اند. خرازی‌ها و همت‌ها و همرزمان آنان یا اساتید این دانشگاه و یا تربیت شده توسط اساتید این دانشگاه بوده‌اند.

طالبی تصریح کرد: کار کردن با مدیریت در چنین دانشگاهی با این پیشتوانه، کاری سخت و دشوار است و باید مدیریت آن به دست کسی سپرده شود که شایسته این مردان، دانشگاه را مدیریت کند و بی شک من آمده‌ام تا از عهده این کار سخت برآیم و دانشجویان و کارکنان نیز با یاری رساندن می‌توانند سختی این راه را بر من هموار کنند.

وی با بیان اینکه در هشت سال دوره اصلاحات توفیق خدمت به این دانشگاه را در سمت ریاست داشته‌ام، ادامه داد: امسال و زمانی که به من پیشنهاد ریاست دانشگاه داده شد، احساس کردم جوانان و شاگردان خودم که امروز هیئت علمی هستند بهتر از من می‌توانند مدیریت داشته باشند و لذا تکلیف ندانستم که بار دیگر به صحنه اجرایی بیایم اما همه همکارانی که نام آنها نیز برای ریاست برده شده بود، حمایت قاطع از ریاست بنده کردند و گفتند امروز که تغییر در مدیریت اجرایی کشور رخ داده، مردم و دانشگاهیان به هرحال انتظار تحولی شگرف را در دانشگاه اصفهان دارند، پس باید کسی وارد عرصه شود که توفیق خدمت قبلی داشته باشد.

سرپرست دانشگاه اصفهان گفت: من آمده‌ام تا کیفیت آموزش را در این دانشگاه ارتقاء بخشم و این اتفاق نمی‌افتد جز با همکاری همه اساتید دانشگاه، از هر تفکر و جناحی که می‌خواهند باشند، چرا که احساس می‌کنم تمام ظرفیت و پتانسیل‌های دانشگاه این چیزی نیست که امروز می‌بینیم. این دانشگاه ظرفیت‌های بالاتری دارد و باید به سمتی برویم که بتوانیم از تمام ظرفیت‌های آن بهره‌مند شویم.

طالبی تأکید کرد: از وزارت علوم خواستارم اختیاری که در سال‌های گذشته از دانشگاه‌ها سلب شده است، به آنها بازگردانده شود چرا که در سال‌های گذشته شاید سلایق و مدیریت‌ها به گونه‌ای بود که علاقه‌ای نداشتند دانشگاه استقلال داشته باشد، اما انتظار ما از وزارت علوم و کشور این است که مسؤولیت دانشگاه را به دانشگاه واگذار کنند که استقلال دانشگاه حفظ شود.

وی منزلت بخشی و ارتقاء شأن و شخصیت اساتید و هیئت علمی دانشگاه‌ها را یکی از مهمترین فعالیت‌های خود عنوان کرد و گفت: نسلی که شما امروز آموزش آن را برعهده گرفته‌اید، مدیران فردای کشور هستند، پس اعضاء باید بتوانند به صورت کامل این کار را انجام دهند تا کرامت انسانی لطمه نخورد و این کار زمانی اتفاق می‌افتد که کرامت استاد و دانشجو در دانشگاه رعایت شود.

سرپرست دانشگاه اصفهان اظهار کرد: انتظار داریم دوستان، تحمل و صبر خود را بالا ببرند و بی‌جهت بر طبل نفاق نکوبند چرا که ظرفیت برخی افراد محدود است، اما من به عنوان سرپرست جدید دانشگاه اصفهان قول می‌دهم که از تمام ظرفیت این دانشگاه استفاده کنم اما قول نمی‌دهم تمام توقعات بحق را برآورده کنم.

طالبی افزود: مطمئن هستم اگر دست در دست هم دهیم، تمام توقعات برآورده می‌شود اما همه باید احساس کنیم که می‌خواهیم دانشگاه را بسازیم و این امر تحقق نمی‌پذیرد جز اینکه مشارکت داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: کشور ما از آنچه بوده باید پیشرفته‌تر شود و دانشگاه ابزار ویژه توسعه پایدار هر کشوری است، پس ما باید از این ابزار توسعه استفاده کنیم و اگر مسؤولان کشور از ما توقع دارند، این توقع آنها بی‌جا نیست.

نظر شما