شناسهٔ خبر: 9008 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مدیر دومین اکسپوی عکس تهران: آثار اکسپو را با قیمتی منطقی به مخاطبان عرضه می‎کنیم

مدیر دومین اکسپوی عکس تهران با بیان اینکه برخی هنرمندان فکر می کنند آثار آنها باید با هر قیمتی ارائه شود، افزود: تلاش داریم آثار اکسپوی عکس تهران را با قیمت واقعی و با آهنگی منطقی به مخاطبان عرضه کنیم.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایرنا، علی جمشیدی روز شنبه در نشست خبری دومین اکسپوی عکس تهران، به استقبال خوب هنرمندان از این رویداد اشاره کرد و گفت: پس از اعلام فراخوان از حدود پنج ماه پیش، حدود ۴۵۰ هنرمند با بیش از دو هزار فریم عکس در این اکسپو شرکت کردند که در نهایت و از میان آثار رسیده، تعداد ۲۳۸ اثر از همین تعداد عکاس به این نمایشگاه راه یافت.

وی هدف از برگزاری این اکسپو را معرفی هنرمندان ناشناس و جوان در این عرصه دانست و افزود: موضوع اکسپو همچون سال گذشته آزاد بوده و حساسیت خاصی بر روی تکنیک صورت نگرفته و بیشتر به کیفیت آثار توجه داشتیم.

جمشیدی در مورد اینکه چرا برخی عکس ها در این اکسپو قیمت گذاری نشده است، گفت: به فروش رساندن عکس مشکلات خاص خود را دارد زیرا تصویری که برخی هنرمندان با سابقه از قیمت عکس دارند با برداشت بازار کاملا فرق می کند. برخی هنرمندان با سابقه، تصوراتی از قیمت بر روی آثار خود دارند اما باید بازار را شناسایی و متناسب با شرایط قیمت گذاری کنیم اما با برخی هنرمندان در مورد قیمت ارائه داده به توافق نرسیدیم.

وی با یادآوری اینکه آثار ارائه شده در دومین اکسپو عکس از ۵۰۰ هزار تا ۱۰میلیون تومان قیمت گذاری شده، افزود: فقط دو مورد از عکس ها قیمت گذاری نشده که یا به هنرمندان دسترسی نداشتیم و یا بر قیمت پیشنهادی توافق صورت نگرفت، البته اگر مراجعه ای برای این عکس ها باشد تلاش می کنیم با هنرمند در مورد قیمت پیشنهادی به توافق برسیم.

مدیر اکسپوی عکس تهران با تاکید بر اینکه هنرهای معاصر در جامعه دچار «مارکت زدگی» شده است، افزود: وضعیت کنونی فروش آثار هنری به شدت تحت تاثیر فضای غلط قرار گرفته و برخی گمان می کنند، آثارشان به همان قیمتی که تمایل دارند باید به فروش برسد.

وی تاکید کرد: به نظر، رفتارهای حاکم موجود در حوزه خرید و فروش غیرواقعی آثار هنری باید پاک شود و جریان های صحیحی در مسیر قرار گیرد.

این مدیر هنری با بیان اینکه جنس اکسپو و اقداماتی از این دست نیازمند اطلاع رسانی وسیع و جاانداختن فرهنگ خرید و فروش واقعی است، افزود: بازدهی کارهای هنری نیازمند زمان است.

وی خرید و فروش آثار هنری را اتفاقی جوان دانست و گفت: چند سالی است که توجه دنیا به هنرهای معاصر جلب شده و برای توسعه آن دو راه در پیش داریم؛ اینکه با مطالعه و تحقیق بازارهای داخلی و خارجی را شناسایی کنیم و یا با آزمون وخطا پروژه هایی را اجرا کنیم.

وی با یادآوری اینکه در اولین اکسپو عکس تهران در سال گذشته ۷۵ عکاس شرکت داشتند گفت: با افزایش قابل توجه شرکت کنندگان در این دوره، امیدواریم رقم فروش نیز قابل توجه باشد.

جمشیدی در مورد اینکه در اکسپوی سال قبل شاهد حضور چهره های سینمایی در میان عکاسان بودیم و این روند امسال نیز تکرار می شود، ادامه داد: امسال از ناصر تقوایی و چند هنرمند خوب دیگر، عکس های در اکسپو داریم. امسال برخی اشتباهات سال گذشته را تکرار نمی کنیم و تلاش ما معرفی هنرمندان جدید به جامعه است.

وی نحوه انتخاب عکس ها را همچون سال گذشته عنوان کرد و گفت: برخی کارهای شبیه به تصاویر خارجی و نیز ضعیف از دایره انتخاب خارج شدند.

جمشیدی در پاسخ به سووال خبرنگار ایرنا که تصاویر منتخب در قالب کتاب منتشر خواهد شد یا نه، افزود: آثار هنرمندان منتخب در کاتالوگ نفیسی به چاپ می رسد.

مدیر نگارخانه های خانه هنرمندان ایران نیز در این نشست، اکسپوی عکس تهران را بزرگترین نمایشگاه فروش عکس در کشور توصیف کرد و افزود: امیدواریم با برگزاری این دوره، جایگاه درست عکس در زمینه فروش در کشور شناخته شود.

جمشید حقیقت شناس ادامه داد: اکسپوی عکس مجموعه ای از گرایشات هنرمندان و خریداران به این مقوله است و باید فضای آزادی برای انتخاب اثر به خریداران ارائه شود.

وی در زمینه قیمت گذاری آثار اکسپو نیز گفت: تلاش داریم سقف قیمت برای اکسپو رعایت شود. در حقیقت هدف این است که اکسپو روند رو به جلویی داشته باشد.

این مسوول هنری در مورد خرید آثار از این اکسپو توسط خانه هنرمندان افزود: زمانیکه وارد خانه هنرمندان شدم، هیچ مکانیزمی برای خرید یا فروش آثار وجود نداشت و در حقیقت هنرمندان امکان فروش درست آثار خود را نداشته اند.

مدیر امور نگارخانه های خانه هنرمندان از تلاش های انجام شده برای ثبت نام خانه هنرمندان در قالب مکانی برای فروش آثار هنری در ذهن مردم گفت: تلاش کردیم که از این نمایشگاه نیز خرید کنیم. آثار هنری باید گردش داشته باشد، یعنی کسی که اثری را خریداری می کند امکان فروش آن را نیز داشته باشد.

حقیقت شناس با بیان اینکه قیمت آثار در این نمایشگاه واقعی نیست، گفت: یک اثر هنری تا در پروسه خرید و فروش نیافتد، قیمت واقعی خود را پیدا نخواهد کرد.

نمایشگاه دومین اکسپوی عکس تهران از ۲۹ آذر ماه تا ۹ دی ماه به نگارخانه های خانه

هنرمندان ایران برپا است.

در این نمایشگاه علاوه بر آثار عکاسان ایرانی، دو اثر ویدئوآرت و عکس نقاشی از دو هنرمند فرانسوی نیز به نمایش درآمده است.

«ژان پیر بریگودیوت» با یک اثر ویدئوآرت با موضوع شعر به زبان فارسی و فرانسه و «ماری پیر دکویپر» نیز با یک عکس نقاشی با موضوع زن ایرانی در این اکسپو حضور دارند.

کوروش ادیم، همایون امیریگانه، مسعود امیرلویی، بابک برزویه، ناصر تقوایی، حمید جبلی، ابراهیم حقیقی، امیرحسین حشمتی، حبیب رضایی، علیرضا عباسی، مهدی قنواتی، مهدی قاسمی، حسین قازانچایی، مهدی منعم، سعید محمودی ازناوه، حسین معمری، رخشاد نورده، الناز نبی زاده، مرتضی نیکوبذل و مهدی وثوق نیا از جمله عکاسانی هستند که آثار آنها در این نمایشگاه به فروش گذاشته شده است.

گران ترین اثر این اکسپو متعلق به «ناصر تقوایی» مربوط به مجموعه نخلستان های اوست که به قیمت ۱۰ میلیون تومان به نمایش و فروش گذاشته شده است.

نظر شما