شناسهٔ خبر: 9009 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

همایون شجریان: رسانه ملی اگر «ساز» را نشان بدهد موسیقی دگرگون می‌شود

در جلسه خانه موسیقی که با حضور جمعی از هنرمندان فعال برگزار شد، مسایل مختلف در رابطه با موانع و مشکلات جامعه موسیقی و انتظارات جوانان و راهکارهای رسیدن به اجرای دقیق قانون حمایت از حقوق مولف و مصنف (کپی‌رایت) مورد بحث و بررسی قرار گرفت

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مرکز دایره‎المعارف بزرگ اسلامی؛ چندی پیش خانه ی موسیقی جلسه ای با حضور جمعی از هنرمندان فعال عرصه اجرا و تولید برگزار کرد.در این جلسه علاوه بر موارد انتقادی و مطالبات هنرمندان از خانه‌موسیقی، مسایل مختلف در رابطه با موانع و مشکلات جامعه موسیقی و انتظارات جوانان و راهکارهای رسیدن به اجرای دقیق قانون حمایت از حقوق مولف و مصنف (کپی‌رایت) مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

همایون شجریان خواننده و مدیر شرکت «دل آواز»در این جلسه گفت: «در یک دوره زمانی همه ناشران جمع شدند و با رییس‌پلیس وقت جلساتی گذاشتند و خواستند که در کنار مبارزه با فیلم‌های مستهجن جلو کپی موسیقی هم گرفته شود تا شرکت‌ها ضرر نکنند. اما نتیجه‌ای حاصل نشد. بعدها خودمان وکیل گرفتیم که آن هم نتوانست کار را دنبال کند.»

همایون شجریان در بخشی از صحبت‌هایش با گلایه از صداوسیما برای عدم پخش تصویر‌ ساز هم گفت: «رسانه ملی که می‌تواند نقش بسیار مهمی داشته باشد ساز را نشان نمی‌دهد اما اگر نشان دهد، موسیقی در این سرزمین دگرگون می‌شود. در برنامه «دستان» هم که به موسیقی می‌پردازد یک گلدان جلو نوازنده می‌گذارند.»

شجریان پسر، البته خانه‌موسیقی را هم مورد خطاب قرار داد و این سوال را پرسید که: «ما نمی‌دانیم که خانه‌موسیقی تا چه حدی قدم جلو می‌گذارد و برای رسیدن به مطالبات هنرمندان تا چقدر هزینه خواهد پرداخت.»

در این جلسه هنرمندان شناخته‌شده‌ای چون علیرضا قربانی و تهمورس پورناظری هم حضور داشتند. علیرضا قربانی با مغتنم‌شمردن این جلسات، انتقادش را نسبت به خانه‌موسیقی بیان کرد و گفت: «به‌نظر من همه هنرمندان و افرادی که به عملکرد خانه‌موسیقی انتقاد دارند ابتدا باید مسایلشان را با مسوولان این نهاد در میان بگذارند و سخنان آنها را هم بشنوند و بعد اگر مسایل لاینحل باقی ماند و به مطالباتشان نرسیدند؛ آنگاه انتقاد خودشان را علنی و رسانه‌ای کنند چراکه بسیاری از موضوعات به علت دوربودن از یکدیگر و سوءتفاهمات به مرور زمان پیچیده‌تر می‌شود.» تهمورس پورناظری، آهنگساز هم به‌دنبال انتقاد شجریان از صداوسیما گفت: «متاسفانه ظاهرا شبکه‌های ماهواره‌ای آن طرف با صداوسیما یک هدف را دنبال می‌کنند. به‌طوری که آنها انواع سازهای غربی را نشان داده و موسیقی‌هایی از نوع سخیفش را پخش می‌کنند و در اینجا هم صداوسیما هیچ ساز ایرانی را نشان نمی‌دهد و نتیجه‌اش این است که نوجوان ایرانی ساز غربی را بهتر از سازهای ملی خودمان می‌شناسد.»

در این جلسه هوشنگ کامکار (نماینده شورایعالی خانه‌موسیقی) درباره این جلسه و مسایل مطرح‌شده در آن گفت: من اعتقاد دارم به جای اینکه حرف بزنیم باید کار کنیم و خوشحالم جوانان هم کار می‌کنند. کلا فکر می‌کنم خانه‌موسیقی مشکلاتی از جاهای مختلف دارد که برآورده‌کردن همه انتظارات مقدور نیست.

نظر شما