شناسهٔ خبر: 9040 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تهاجم فرهنگی در نقشه مهندسی فرهنگی واکاوی شده

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تشریح زمینه‌های همکاری صدا و سیما با این شورا خواستار تولید آثار فرهنگی حامل پیام‌های ارزشی شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدرضا مخبردزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در سی و چهارمین نشست افق رسانه طی سخنانی با تسلیت فرا رسیدن اربعین حسینی (ع)، گفت: این جمع که مدیران و برنامه‌سازان رسانه ملی حضور دارند بهترین مکان و فرصت برای طرح و واکاوری مسائل و موضوعات فرهنگی کشور است.
وی با اشاره به 19 آذر ماه سالگرد تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی، افزود: ستاد انقلاب فرهنگی پس از واقعه انقلاب فرهنگی و در راستای بازسازی دانشگاه‌ها جهت نیل به اهداف والای انقلاب اسلامی تشکیل شد.
امام خمینی(ره) دانشگاه را مبدأ همه تحولات کشور می‌دانستند
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به فضای دانشگاه‌ها در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داد: از یکسو امام‌خمینی(ره) دانشگاه را مبدأ همه تحولات کشور می‌دانستند و از سوی دیگر گروهک‌های ضد انقلاب که با کمک بیگانگان در نقاط مختلف کشور مانند کردستان، گنبند و... علیه نظام اسلامی دست به اسلحه برده بودند، دانشگاه‌ها را به اتاق جنگ و خانه تیمی خود تبدیل کرده بودند.
انقلاب فرهنگی، برای زدودن فضای شبه نظامی از دانشگاه‌ها شکل گرفت
مخبر دزفولی گفت: حضرت امام خمینی (ره) در پیام نوروز 1359 بر اصلاح وضعیت دانشگاه‌ها تأکید فرمودند و در اردیبهشت همان سال و متعاقب شرارت گروهک‌های مسلح در برخی از دانشگاه‌ها و زدودن فضای شبه نظامی از این نهاد و بازگرداندن آن به مسیر اصلی خود، یعنی تولید علم، حرکت انقلاب فرهنگی را آفریدند.
وی با اشاره به تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی با محوریت موضوع دانشگاه افزود: بعد از بازگشایی دانشگاه‌ها در مهرماه 1362 در آذرماه 1363 با پیشنهاد رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) که در آن زمان ریاست جمهوری را بر عهده داشتند، و موافقت حضرت امام خمینی (ره) شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد.
شورای عالی انقلاب فرهنگی به اقتضای زمان به موضوعاتی گوناگون وارد شده است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تأکید بر نگاه ویژه به موضوع دانشگاه در شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ما همچنان دانشگاه را مهم می‌دانیم ولی به اقتضای زمان فعالیت‌های شورا موضوعاتی مانند هنر، فرهنگ عمومی، آموزش و پرورش، سیاست‌گذاری علمی و... را نیز شامل شده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله‌العالی) در دیدار اخیرشان با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی بر این موضوع تأکید فرمودند که حضرت امام (ره) بلافاصله با تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی موافقت فرمودند، که این نشان از اهمیت فرهنگ در نزد امام راحل (ره) دارد.
حمایت‌های مقام معظم رهبری از شورای عالی انقلاب فرهنگی دلیل اصلی توفیقات این شوراست
وی با اشاره به حمایت‌های حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) از فعالیت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: به‌حمدالله این حمایت‌ها دلیل اصلی توفیقات شورای عالی انقلاب فرهنگی در مسیر فعالیت‌های خود است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ابراز نارضایتی رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) از روند فعالیت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی در برخی از مقاطع فعالیت این شورا ادامه داد: خوشبختانه در سال‌های اخیر توفیقاتی که شورای عالی انقلاب فرهنگی کسب کرد، موجب شد تا مقام معظم رهبری در سال 1386 مسئولیت تدوین نقشه جامع علمی کشور، نقشه مهندسی فرهنگی و تحول بنیادین در آموزش و پرورش را به این شورا محول کنند.
امروز نقشه جامع علمی کشور به میثاق مشترک علم و فناوری کشور تبدیل شده است
مخبر دزفولی با اشاره به روند تدوین و تصویب نقشه جامع علمی کشور گفت: در دهه 60 شمسی کشورمان از نظر علمی هیچ ساختار منسجمی نداشت و از نظر منابع انسانی و پشتیبانی هم کاملاً دست ما خالی بود.
وی با اشاره به حرکت علمی کشور در دهه 70 شمسی افزود: در دهه 70 شمسی ما زیرساخت‌ها و منابع انسانی لازم را تهیه کردیم و با اتکا به این زیرساخت‌ها مقام معظم رهبری در سال 1381 موضوع جنبش نرم‌افزاری و تولید علم و در سال 1386 نیز موضوع نقشه جامع علمی کشور را مطرح کردند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در ابتدای طرح موضوع نقشه جامع علمی کشور بسیاری از فعالان حوزه علم و فناوری نسبت به این موضوع هیچ تصوری نداشتند، اما امروز این سند به میثاق مشترک علم و فناوری کشور تبدیل شده است.
طبق نقشه جامع علمی امروز دقیقاً می‌دانیم که در علم و فناوری باید به کدام سو برویم
مخبر دزفولی با اشاره به برخی از محتویات نقشه جامع علمی کشور گفت: طبق نقشه جامع علمی کشور ما امروز دقیقاً می‌دانیم که در علم و فناوری در کجا قرار داریم و باید به کدام سو برویم.
وی با اشاره به دیدار خود با آیت الله جوادی آملی در هفته گذشته افزود: به تعبیر آیت الله جوادی آملی ما باید پس از تدوین نقشه جامع علمی کشور، به سمت تدوین نقشه علمی جهان حرکت کنیم.
تهاجم فرهنگی در نقشه مهندسی فرهنگی کاملاً واکاوی و بررسی شده است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در موضوع تهاجم فرهنگی که مقام معظم رهبری روی آن از اواخر دهه 60 شمسی تأکید می‌کردند، علی‌رغم همه انتقادهای نابجا در نقشه مهندسی فرهنگی موضوع کاملاً واکاوی و بررسی شده است.

 مخبر دزفولی با اشاره به برخی از مظاهر تهاجم فرهنگی گفت: بعضی از مواقع ده‌ها شبکه ماهواره‌ای در یک جهت‌گیری مشخص یک پیام را که فقط جامعه ایران مخاطب آن است، به صورت هماهنگ پخش می‌کنند.

وی افزود: در بازار نشر هم ما گاهی اوقات مشاهده می‌کنیم ده‌ها رمان و اثر داستانی موضوعی خلاف اخلاق و عرف جامعه ایران مانند خیانت زوجین به یکدیگر را ترویج می‌کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، به برخی از انتقادات طرح شده نسبت به مهندسی فرهنگی اشاره کرد و ادامه داد: در همان زمان طرح موضوع مهندسی فرهنگی، برخی از افراد در محافل فرهنگی و دانشگاهی مهندسی فرهنگی را یک طرح مارکسیستی و شکست خورده معرفی می‌کردند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: این تناقض عجیب چگونه پاسخ داده می‌شود که حرکت ایالات متحده امریکا در ترویج سبک زندگی امریکا در ترویج سبک زندگی امریکایی مهندسی فرهنگی نیست اما تلاش‌ ما در راستای تبلیغ ارزش‌های اسلامی مهندسی فرهنگی است؟

نقشه مهندسی فرهنگی به منزله نقشه راه حرکت همه فعالان و دستگاه‌های فرهنگی است

وی افزود: در جریان تدوین نقشه مهندسی فرهنگی مانند نقشه جامع علمی کشور بیش از 2000 نفر از فضلا و اساتید حوزه و دانشگاه مشارکت فعال داشته‌اند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: امروز نقشه مهندسی فرهنگی به منزله نقشه راه حرکت همه فعالان و دستگاه‌های فرهنگی است.
عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران ضمن اشاره به تصویب منشور توسعه فرهنگ قرآنی در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مدت‌های مدید فعالان قرآنی از پراکندگی‌ها و موازی‌کاری‌ها در این بخش شکایت داشتند که با تصویب منشور توسعه فرهنگ قرآنی این سند به میثاق عمومی فعالان این بخش تبدیل شده است.
صدا و سیما نقش بی بدیلی در ترویج قرآن کریم داشته و خواهد داشت
وی با اشاره به نقش سازمان صدا و سیما در اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی، افزود: صدا و سیما به عنوان مؤثرترین رسانه کشور نقش بی بدیلی در ترویج قرائت، حفظ، مفاهیم و... قرآن کریم داشته و خواهد داشت.
صدا و سیما به عنوان منادی پیام رهایی بخش اسلام مورد هجمه دشمنان بشریت است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان منادی پیام رهایی بخش اسلام در جهان امروز، مورد هجمه دشمنان بشریت و در رأس آنها صهیونیست‌ها قرار دارد و نماد بارز این دشمنی قطع پخش ماهواره‌ای شبکه‌های العالم، پرس پی تی وی و... است.
به تعبیر برخی از متخصصان، کشور ما دچار سقوط آزاد جمعیتی شده است
مخبر دزفولی در ادامه ضمن تأکید بر توجه شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوعات جاری در عین توجه به سیاستگذاری‌های کلان گفت: در جریان تدوین نقشه مهندسی فرهنگی و در بخش تحلیل وضعیت فرهنگی کشور ما متوجه خطر سقوط جمعیتی در کشور شدیم و پس از سه سال کار بدون جنجال، هنگامی که گزارش علمی این موضوع خدمت مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) ارائه شد، معظم له فرمودند این موضوع تهدیدی برای انقلاب اسلامی است.
وی با اشاره به برخی از آمارها در حوزه جمعیت افزود: در سال 1365 کشور ما دارای نرخ رشد جمعیت 4/6 درصد بود و طبق برنامه‌ریزی انجام شده باید و در سال 1390 ما به نرخ 4 درصد می‌رسیدیم ولی به علت افراط‌های صورت گرفته، کشور ما در سال 1371 به نرخ رشد 1/4 درصد رسیدیم.

مخبر دزفولی گفت: امروز نیز با ادامه همان سیاست‌ها نرخ رشد جمعیت در کشور ما به عدد 7/1 رسیده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: به تعبیر برخی از متخصصان کشور ما دچار سقوط آزاد جمعیتی شده و اگر همین روند ادامه پیدا کند در دهه‌های آینده کشور ما مقطوع النسل خواهد شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به سخنان زبیگنیو برژینسکی مشاور امنیت ملی دولت کارتر گفت: طبق برنامه‌ریزی آمریکایی‌ها با ادامه روند فعلی کاهش جمعیت دیگر برای در هم کوبیدن انقلاب اسلامی هیچ نیازی به حمله نظامی نخواهد بود.
وی افزود: با توجه به این سخنان ما موضوع جمعیت را به عنوان یکی از اولویت‌های امنیت ملی در دستور کار قرار داده‌ایم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تصویب سیاست‌های جمعیتی در این شورا ادامه داد: در این سیاست‌های، مشوق‌هایی مانند مرخصی زایمان والدین، چتر حمایتی بیمه و تأمین اجتماعی، معافیت‌های اقتصادی، امتیازات تحصیلی، بیمه زنان خانه‌دار و... گنجانیده شده است.
مخبر دزفولی گفت: در بسیاری از کشورهای اروپایی و آفریقایی افزایش جمعیت به عنوان یکی از مؤلفه‌های تقویت کننده امنیت ملی پذیرفته شده است.
وی با اشاره به سوابق موضوع کنترل جمعیت در کشورمان افزود: موضوع کنترل جمعیت از اواسط دهه 1330 شمسی و با هدایت نهادهای بین‌المللی در کشورمان مطرح شد و پس از یک وقفه 10 ساله به علت پیروزی انقلاب اسلامی از اواخر دهه 1360 شمسی و با هدایت نهادهای بین‌المللی مجدداً از سر گرفته شد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اگر جمعیت زیاد بد است چرا آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها روی آن تأکید می‌کنند و به مادران دارای تعداد زیاد فرزند، مدال قهرمان ملی می‌دهند.
صدا و سیما بیش از پیش در موضوع جمعیت وارد میدان شود

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ضمن تأکید بر نقش رسانه‌ ملی در این موضوع گفت: از سازمان صدا و سیما می‌خواهیم که بیش از پیش در موضوع جمعیت و آگاه کردن جامعه نسبت به خطرات پیش روی کشور وارد میدان شود.

وی با اشاره به همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی با مجلس شورای اسلامی در این زمینه، افزود: بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب مجلس شورای اسلامی هم در این زمینه وارد کار شد و انشاءلله تا پایان سال جاری قانون مربوطه در مجلس شورای اسلامی تصویب خواهد شد.

 مخبر دزفولی با اشاره به برخی دیگر از فعالیت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در موضوعاتی مانند نهادهای فرهنگی معارض در معماری و شهرسازی، نوشت افزار، اسباب‌بازی، مناسبت‌ها و... هم شورای عالی انقلاب فرهنگی بعد از رصد و پایش دقیق موضوع، به نتایج خوبی رسیده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در مورد اسباب بازی مقام معظم رهبری هم به طور خصوصی و هم به طور عمومی موضوع را به عنوان یک تهدید گوشزد فرموده‌اند.
وی افزود: امروز بر همه جهان واضح شده که عروسک‌های غربی مروج سبک زندگی امریکایی است و در برهه‌های مختلف و به اقتضای منافع نظام سلطه، پیام دلخواه این نظام را در ذهن و فکر کودکان جهان جاسازی می‌کند.
اقتصاد فرهنگ و توجه به تولید آثار فرهنگی با کیفیت چندان مورد توجه نبوده است
مخبر دزفولی در مورد موضوع نوشت افزار ادامه داد: در بخش نوشت افزار ما در کشور یک گردش مالی قریب به 8 هزار میلیارد تومان را شاهد هستیم، که این بخش متأسفانه با توجه به اهمیتی که در انتقال مفاهیم به ذهن دانش‌آموزان دارد، چندان مورد توجه قرار نگرفته است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: متأسفانه اقتصاد فرهنگ و توجه به تولید آثار فرهنگی با کیفیت و قیمت مناسب که حامل پیام‌های ارزشی فرهنگی باشد، چندان مورد توجه نبوده است.
وی افزود: البته کارهای خوبی توسط دلسوزان شده است ولی باید با حمایت همه نهادها کارها ادامه و گسترش پیدا کند.
تشریح زمینه‌های همکاری صدا و سیما با شورای عالی انقلاب فرهنگی
مخبر دزفولی در تشریح زمینه‌های همکاری صدا و سیما با شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی، فرهنگ‌سازی و تدوین پیوست رسانه‌ای برای موضوع جمعیت، تولید و ترویج و شخصیت‌سازی طبق فرهنگ اسلامی، تهیه و تدوین پیوست رسانه‌ای برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی، صیانت از زبان فارسی، ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی و تحکیم نهاد خانواده از طریق آموزش دادن الگوی همسر گزینی مناسب و مواجهه با مشکلات از اهم زمینه‌های این همکاری هستند.
عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران گفت: موضوع پیوست فرهنگی برای طرح‌های اقتصادی باید مانند پیوست زیست محیطی جدی گرفت شود و بار اصلی در این زمینه بر دوش همه ماست.
وی افزود: در مورد خطراتی که زبان فارسی را تهدید می‌کند، صدا و سیما باید مروج گویش فارسی سلیس و شیوا از طریق برنامه‌های خود باشد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان نیز گفت: موضوع سبک زندگی اسلامی ایرانی، پیوست رسانه‌ای اسنادی مانند نقشه جامع علمی کشور به منظور آشنایی مردم با افتخارات علمی کشور و فراگیر شدن مطالبه این اسناد باید در دستور کار صدا و سیما باشد.

نظر شما