شناسهٔ خبر: 9135 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

معاون اداری، مالی و مدیریت وزارت علوم: وزارت علوم نقشی در تدوین بودجه سال 1393 آموزش عالی نداشته است

محمدحسین امید بر مورد توجه قرار نگرفتن دیدگاه‌ها و پیشنهادات وزارت علوم در تدوین بودجه سال 1393 آموزش عالی کشور تاکید کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ محمدحسین امید معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم با اشاره به قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه، گفت: بر اساس این دو قانون مقرر شده بود که توزیع بودجه دانشگاه‌ها براساس مدل سرانه انجام شود ولی متاسفانه تاکنون این قانون به اجرا درنیامده و بر زمین مانده است.

وی افزود: بر اساس این مدل سرانه باید توزیع بودجه بین دانشگاه‌ها که به نوعی کمک دولت به نظام آموزش عالی کشور به شمار می‌رود، عادلانه و بر اساس سرانه دانشجویی باشد.

امید گفت: در این مدل ضرایب مربوط به مقاطع مختلف تحصیلی، رشته‌ها، مناطق اقلیمی مختلف و دانشگاه‌های برتر مدنظر قرار می‌گیرد.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم تصریح کرد: با وجود اینکه نظر وزارت علوم بر اجرای این روش بود، در نهایت در لایحه بودجه ۱۳۹۳، توزیع اعتبارات به روش سنتی صورت گرفت.

امید گفت: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نسبت به تدوین بودجه دانشگاه‌ها بر اساس مدل مطرح شده از سوی وزارت علوم ابراز علاقه کرده است و ما نیز توضیحات لازم در زمینه این مدل را به کمیسیون مزبور ارائه کرده‌ایم.

وی از قصد کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی برای پیشنهاد این مدل به کمیسیون تلفیق خبر داد و افزود: البته این مدل در سال اول نمی‌تواند به طور ۱۰۰ درصد اجرا شود، چرا که بعضی از دانشگاه‌ها در سال‌های گذشته بیش از حق خود بودجه دریافت کرده‌اند و یکباره نمی‌توان میزان بودجه این قبیل دانشگاه‌ها را خیلی کاهش داد، ولی پیش‌بینی می‌کنیم این مدل در دو تا سه سال به طور کامل اجرایی شود.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم تاکید کرد: وزارت علوم نقشی در تدوین بودجه آموزش عالی در لایحه بودجه‌ای که به مجلس ارائه شده، نداشته است، در حالی که قرار بود این لایحه با رایزنی و توافق وزارت علوم تنظیم شود.

امید تصریح کرد: صرف نظر از شیوه توزیع بودجه، سقف بودجه‌ای که برای توزیع در آموزش عالی در نظر گرفته شده بسیار کم است و بر اساس لایحه بودجه‌ای که به مجلس شورای اسلامی ارائه شده، وضعیت بودجه‌ای دانشگاه‌ها در سال آینده بدتر از امسال خواهد بود.

وی افزود: ما مشکلات مالی دولت و رکود تورمی را متوجه می‌شویم، اما اگر مقام معظم رهبری همواره بر موضوع توسعه علم و فناوری تأکید دارند، لازم است که به حوزه علم و فناوری ، حتی در شرایط سخت مالی نیز توجه ویژه شود و بودجه بیشتری به این حوزه اختصاص یابد؛ اگر می‌خواهیم در حوزه علم و فناوری رشد داشته باشیم، نباید رکود به دانشگاه‌ها سرایت کند.

نظر شما