شناسهٔ خبر: 9163 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کارگردان سینمای دینی پس از 5 سال به فجر بازمی‌گردد

محمد مهدی عسگرپور پس از 5 سال دوری از جشنواره فیلم فجر امسال با "مهمان داریم" در این رویداد سینمایی حضور می یابد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ محمد مهدی عسگرپور را بیشتر با پست‌های مدیریتی در سینما به ویژه مدیرعاملی خانه سینما می‌شناسیم اما وی پیش و بیش از مسئولیت‌های اجرایی به عنوان یک فیلمساز آثار دینی هم فعال است.

وی پنج سال است که از حوزه فیلمسازی دور بوده و آخرین اثر وی با نام "هفت و پنج دقیقه" هنوز اکران نشده است. یکی از دلایل دوری وی از سینما ایفای مسئولیت مدیریت خانه سینما بوده که با توجه به چالش‌هایی که برای این نهاد صنفی در چند سال اخیر پیش آمد، عسگرپور چندان هم وقت کافی برای کارگردانی نداشت.

عسگرپور در طی این سال‌های دوری از سینما چندین سریال تلویزیونی تولید کرد که یکی از آثار شاخص وی در این حوزه "جراحت" بود.

به بهانه احتمال حضور این کارگردان با فیلم "مهمان داریم" در سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر مروری بر اهم آثار سینمایی وی که در جشنواره فجر شرکت کرده‌اند، داشته‌ایم.

"پرواز در نهایت" عنوان اولین فیلم سینمایی عسگرپور است که در ژانر دفاع مقدس تولید شده است. این فیلم در دهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر به نمایش در آمد.

"قدمگاه" یکی از آثار شاخص کارنامه عسگرپور است که درست بعد از این فیلم جایگاه وی در حوزه سینمای دینی تثبیت شد و بیشتر وی را در این حوزه شناختند. این فیلم در سال ۸۲ ساخته شده و بازیگر اصلی آن بابک حمیدیان است. این فیلم جوایز متعددی در حوزه بازیگری و فنی در بیست و دومین جشنواره فیلم فجر از آن خود کرد.

"اقلیما" را عسگرپور در سال ۸۵ ساخت که در بیست و پنجمین جشنواره فجر هم به نمایش در آمد. در این فیلم حسین یاری، پانته آ بهرام، فرناز دهنما و... بازی می کردند. این فیلم در ژانر اجتماعی بود اما باز همان مولفه های سینمای عسگرپور و توجه به آموزه های دینی را به همراه داشت. این فیلم شاید خیلی نتوانست موفقیت فیلم "قدمگاه" را برای عسگرپور به همراه داشته باشد اما در این حوزه اثر تاثیرگذاری بود.

دو سال بعد این کارگردان فیلم "هفت و پنج دقیقه" را کارگردانی کرد که همه فیلمبرداری آن در خارج از کشور بود. در این فیلم رضا عطاران و رضا کیانیان تنها بازیگران ایرانی کار بودند و مایقی بازیگران خارجی بودند. این فیلم درباره موضوع مهاجرت بود اما نگاه متفاوتی به این مقوله داشت. "هفت و پنج دقیقه" تنها فیلم این کارگردان است که خیلی با استقبال روبرو نشد و حتی امکان اکران عمومی هم پیدا نکرد. این فیلم در بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت.

پس از ۵ سال عسگرپور که درگیر خانه سینما بود، سراغ فیلم "مهمان داریم" رفت که آن را می‌توان ادامه سینمای وی در آثاری مثل "قدمگاه" دانست. پرویز پرستویی بازیگر اصلی این کار به شمار می رود و این اولین همکاری پرستویی با عسگرپور است که اتفاقا در این فیلم پرستویی گریم متفاوتی دارد.

این فیلم محصول حوزه هنری به تهیه کنندگی منوچهر محمدی است که در خلاصه داستان آن آمده است: خبر آمدن يک ميهمان، کارهايي که خيلي وقت است زمين مانده، دلشوره يک پذيرايي و زنگ در که به صدا مي آيد....

آهو خردمند، سهیلا گلستانی، بهروز شعیبی و.. از دیگر بازیگران آخرین ساخته عسگرپور است. عسگرپور امسال با این فیلم درخواست حضور در سی و دومین جشنواره فیلم فجر را داده است.

نظر شما