شناسهٔ خبر: 9217 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فیلم‎های هنری در تراز انقلاب نیستند

عوامل برگزاری اکران‎های مردمی جشنواره فیلم عمار با بیان اینکه فیلم‎های هنری در سال‎های اخیر در تراز انقلاب نبوده است، از ظرفیت مردمی این جشنواره و جایگاه مساجد به عنوان پایگاه مردمی هنر انقلاب سخن گفتند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ سید ناصر حسینی پور دبیر اکران‎های مردمی فیلم عمار در نشست خبری جشنواره عمار که دیروز چهارشنبه ۴ دی ماه در مسجد جواد الائمه برگزار شد، گفت: فیلم های هنری ما در سال های اخیر در تراز انقلاب نبود یعنی مردم در این فیلم ها زندگی  نمی کردند و این فیلم ها از جنس مردم، دغدغه ها و معضلات آنها نبود.

وی ادامه داد: جشنواره فیلم عمار فیلم هایی که درد دین داشتند اما تریبونی برای اظهار این درد نداشتند به اکران در آورد. اگر خداوند می خواست در جامعه امروز قرآنی را نازل کند شاید به دوربین آوینی قسم می خورد چون آوینی با دوربینش به فکه رفت و حماسه ها را نشان داد.

نویسنده کتاب "پایی که جا ماند" در ادامه با اشاره به خاطرات خود در برخورد با مردمی که از این مضامین دینی و انقلابی تاثیر گرفته اند گفت: یکی از مادران شهید که منزل خود را برای اکران فیلم های عمار مهیا کرده بود به ما گفت همان طور که دوست داشته است دعای کمیل در منزلش برگزار شود زمانی که فیلم "ننه علی" را دیده این فیلم برایش مثل زیارت عاشورا بوده است.

همچنین در خاطرم هست زمانی که کتاب من به یکی از زندان های دورود رفت، یکی از مجرمان آنجا که این کتاب را خوانده بود بعد از بخشیده شدن و بیرون آمدن از زندان یک کتابفروشی باز کرد.

دبیر اکران های مردمی فیلم عمار ادامه داد: فیلم عمار از همه ظرفیت های مردمی بهره گرفته است مثل جنگ که تمام عوامل جبهه و پشت جبهه در آن مردمی بود و هر کس در بخشی از جبهه ها رزمندگان را حمایت و پشتیبانی می کرد.

در ادامه این جلسه حامد بامروت نژاد دبیر اجرایی چهارمین جشنواره فیلم عمار با اشاره به پتانسیل مردمی فیلم عمار عنوان کرد: جشنواره عمار تلاش دارد تا در حد بضاعتش فضا را تغییر دهد. این جشنواره سعی می کند فیلم هایی را که با مردم ارتباط برقرار می کند و برای آنها جذاب هستند اکران کند. این مردم همه نوع قشری از زنان خانه دار تا اهالی مسجد، مدارس و دانشگاه ها را در بر می گیرد. بسیاری از مردم ما دسترسی به سالن های سینما ندارند و ما سعی کردیم که با کمک مردم این فیلم ها را از خانواده یک شهید در مشهد گرفته تا یک بوستان در دامغان نمایش دهیم. ما روحانی داشتیم که در مسجد با استفاده از لپ تاپ خود فیلم های عمار را نمایش می داد.

بامروت نژاد در بیان دلیل خود از برگزاری این نشست در مسجد جوادالائمه گفت: این نشست خبری برای یک اعلام همگانی است تا همه کسانی که دل در گرو انقلاب دارند همت کرده و فیلم هایی را که شاید در بقیه مکان ها ظرفیت چندانی برای دیده شدن ندارند به نمایش در آورد. تاکید ما بر مسجد بود زیرا مساجد پایگاه های اولیه هنر انقلاب هستند. مساجد از اول اسلام یک پایگاه مردمی بودند که در خدمت انقلاب قرار گرفته و هنر انقلابی را یاری رساندند.

وی اضافه کرد: مسجد جوادالائمه پایگاه افرادی همچون مرحوم امیرحسین فردی است که در اینجا کارگاه های داستان خوانی برگزار می کرده و یا کارگردانی مثل فرج الله سلحشور سال ۵۷ در این مسجد نمایشنامه حر را اجرا کرد.

بامروت نژاد با اشاره به این که تا کنون ۲ هزار نفر تقاضای اکران های مردمی در سراسر کشور را داده اند گفت: علاقمندان می توانند از طریق سامانه پیامک یا ثبت نام در سایت جشنواره آمادگی خود را برای اکران فیلم های عمار اعلام کنند و ما این آمادگی را داریم که به صورت همزمان با برگزاری چهارمین جشنواره فیلم عمار در ۳۲ استان و سایر شهرهای کشور این فیلم ها را اکران کنیم.

دبیر اجرایی اکران های مردمی فیلم عمار با اشاره به خاطرات خود از اکران فیلم های عمار یادآور شد: یکی از خاطرات خوب من در زمینه اکران فیلم های عمار این است که با اکران یکی از مجموعه های فیلم های عمار در یکی از روستاها، یکی از روستائیان بعد از دیدن فیلمی که درباره خانواده شهید رضایی نژاد و دختر او بود نام نوه خود را آرمیتا گذاشت.

چهارمین جشنواره فیلم عمار از ۱۷ تا ۲۱ دی ماه برگزار می شود.

نظر شما