شناسهٔ خبر: 9220 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران: میزان تولید علمی، با موارد انتشار آثار تناسبی ندارد

محمود آموزگار با اشاره به بضاعت علمی فراوان استادان و دانشجویان کشور، گفت: متاسفانه میان میزان بالای محتوای علمی تولید شده از سوی اهالی دانش در کشور و به مرحله چاپ و انتشار رسیدن این آثار، تناسبی وجود ندارد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛ محمود آموزگار، دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، اظهار کرد: نویسندگان و مولفان کشور، بسیاری از کتاب‌های خود را برای چاپ به ناشران خارجی می‌سپارند و این ناشران نیز کتاب‌‌‌های نویسندگان خودمان را پس از چاپ به بازار کتاب ایران ارسال می‌کنند. دلیل این امر نیز صرفه اقتصادی و کوتاه‌تر بودن مراحل چاپ کتاب در خارج  است.

افت کیفی در انتشار کتاب
وی بیان کرد: واقعیت این است که ما هر چند از  نظر کمی از رشد بالایی در تولید محتوای علمی برخوردار هستیم اما از لحاظ کیفی در نشر کتاب‌های علمی با افت مواجهیم که این موضوع، به تب و تاب موجود  در جامعه برای تالیف کتاب و تحصیل در دانشگاه‌ها باز می‌گردد.

آموزگار ادامه داد: علاقه به ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها در مقاطع مختلف، با تولید و چاپ کتاب برای این قشر هیچ‌گونه تناسبی ندارد و هنوز جامعه ما نتوانسته‌است  پاسخگوی نیاز‌های این قشر باشد.

اقبال در حوزه دانشگاهی 
دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، در ادامه با بیان ‌این‌که، ۱۳۰ نفر در انجمن ناشران دانشگاهی و به همان تعداد ناشر کتاب‌های آموزشی و علمی در اتحادیه عضو هستند، گفت: با وجود کم‌کاری در انتشار کتاب‌های دانشگاهی می‌توان گفت هم‌اکنون حوزه نشر دانشگاهی و علمی در کشور نسبت به حوز‌های عمومی از اقبال بیشتری برخوردار است و این موضوع را نیز مرهون دانشجویان و علاقه‌مندانی است که به ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها رغبت نشان می‌دهند.

وی با اشاره به این‌که در کشور همین تعداد کم کتاب‌های منتشر شده در حوزه دانشگاهی نیز با فروش خوبی مواجه است، اظهار کرد: در کشورهای دیگر نسبت فروش کتاب‌های تخصصی به دلیل قیمت بالا نسبت به کتاب‌های عمومی پایین‌تر است.

آموزگار در پایان افزود: دانشگاه‌های ایران به‌واسطه فعالیت استادان کارآزموده و متخصص پایه مناسبی برای تالیف کتاب‌های دانشگاهی به حساب می‌آیند.به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محمود آموزگار اظهار کرد: نویسندگان و مولفان کشور بسیاری از کتاب‌های خود را برای چاپ به ناشران خارجی می‌سپارند و این ناشران نیز کتاب‌‌‌های نویسندگان خودمان را پس از چاپ به ایران ارسال می‌کنند.

نظر شما