شناسهٔ خبر: 9289 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نعمت الله فاضلی: نظام آموزش عالی باید به آزادی و علایق فردی توجه کند

نعمت‎ا... فاضلی گفت: هدف اصلی دانشگاه به عنوان یک سازمان عبارت است از خودشکوفایی استعدادها و کمک به هرچه بیش‎تر نیروی انسانی در فرآیند پژوهشی، ساختارها که باید مقابل عاملین (دانشجویان) منعطف‌تر باشد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ نعمت ا... فاضلی درباره جایگاه عاملیت در آموزش عالی در کشور، گفت: ساختارها در نظام آموزش عالی باید به گونه‌ای باشد که بتواند به آزادی فردی، خواسته‌ها، علایق فردی، حداکثر توجه را داشته باشد.

وی ادامه داد: ساختارها زمانی تحقق می‌یابد که کارکردهای چهارگانه (تربیت نیروی ماهر، کمک به توسعه همه جانبه، توسعه علمی و تولید دانش) را شامل شود و این چهار ویژگی بتواند محیط و فضای ترغیب کننده و امنیت و آزادی برای ورود به خلاقیت در دانشجویان را در محیط دانشگاه فراهم کند.

وی با تاکید بر اینکه ساختارها باید زمینه شکوفایی استعدادها و خلاقیت را فراهم کنند نه اینکه بر عاملیت غلبه کنند، تصریح کرد: ساختارها باید در گرو هدف‌های بیرونی دانشگاه‌ها باشند.

فاضلی با اشاره به اینکه عاملین یا دانشجویان نیروی سر به راه و مطیع هستند، گفت:عاملین (دانشجویان) پذیرای نیروی بیرونی و مجموعه ارزش‌های بیرونی در دانشگاه‌ها هستند.

وی ریشه نارضایتی‌ها در آموزش عالی را در بی توجهی به عاملیت در نظام آموزش عالی دانست و گفت: ساختارها باید به سمتی سوق بدهیم که میدان را برای ایفای نقش دانشجویان باز کنند.

فاضلی با تاکید بر اینکه در ساختار فعلی آموزش عالی ضرورت کارکردی عاملیت کمرنگ شده است، خاطرنشان کرد: در این راستا انگیزه ازدانشجویان و اساتید گرفته شده است.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی در پایان خاطر نشان کرد: ساختار دانشگاهی به طور نسبی در مسیر میدان دادن به عاملیت‌ها نیستند و عاملیت‌نقش کمرنگی را ایفا می‌کند.

نظر شما