شناسهٔ خبر: 9291 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فیض: نظام جامع تربیتی هفت‌گانه مبنای برنامه‌ریزی فرهنگی دانشجویان قرار گیرد

به اعتقاد معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی نظام جامع تربیتی هفتگانه باید مبنای برنامه‌ریزی فرهنگی و پس از آن مبنای تقسیم کار ویژه فارغ‌التحصیلان قرار گیرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایکنا؛ مهدی فیض، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی به الگوی فارغ التحصیل شایسته دانشگاهی اشاره و عنوان کرد: یک فارغ‌التحصیل شایسته دانشگاهی باید بنده خداوند در امور هفتگانه عبادی و مناسک، شخصی و فردی، امور خانواده، در تعامل با مردم، اشتغال دانش بنیان، وظایف سیاسی و اجتماعی و در برابر نظام هستی، منابع طبیعی و محیط زیست باشد.

وی میزان انطباق دانشجویان و فارغ التحصیلان کشورمان با نقش‌های هفت گانه یاد شده را ضعیف ارزیابی و عنوان کرد: دانشگاه‌های ما در نهایت می‌توانند دانشجو را در یک رشته تخصصی تقویت و توانمند کنند ولی در پرورش توفیق چندانی به دست نیاورده‌اند.

فیض وجود برخی دانشجویان فعال و تأثیرگذار فرهنگی را ثمره تلاش شخصی دانشجو دانست و گفت: این نظام جامع تربیتی هفتگانه باید مبنای برنامه‌ریزی فرهنگی و پس از آن مبنای تقسیم کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: در شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی باید یک تقسیم کار منطقی صورت گیرد و آموزش و انتقال نقش‌های هفت گانه بین نهادهای مختلف تقسیم شود تا از موازی کاری جلوگیری شود و هر نهادی پاسخگوی عملکرد خود باشد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با تأکید بر اینکه اکنون این تقسیم مأموریت در بین نهادها وجود ندارد اظهار کرد: شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی باید در زمینه این تقسیم کار برنامه‌ریزی جدی داشته باشد.

وی جهاد دانشگاهی را در این تقسیم بندی آماده برعهده گرفتن تقویت نقش اشتغال دانش بنیان ارزیابی و عنوان کرد: دانشجو در دوره دانشجویی خود باید به نحوی آماده شود که با در دست داشتن تجربیات اولیه اشتغال، آماده اشتغال به محض فارغ التحصیلی باشد.

وی توجه به نقش‌های هفت گانه اشاره شده را در سند دانشگاه اسلامی نیز ضعیف ارزیابی کرد و گفت: سند دانشگاه اسلامی بهتر بود از نقطه دیگری تنظیم شود. رویکردی که سند دانشگاه اسلامی را عملیاتی‌تر می‌کرد مشخص شدن توقع ما از دانشگاه است.

فیض به سه رسالت کلان دانشگاه ‌ها در ادبیات بین‌الملل اشاره و عنوان کرد: تربیت فارغ التحصیلان کارآمد و پاسخگو، تولید علم و ارائه خدمات تخصصی برای مخاطبان و نیازمندان جامعه از مأموریت‌های کلان دانشگاه‌ها است و شایسته بود در تنظیم سند دانشگاه اسلامی نیز این نگاه سه گانه لحاظ شود.

وی افزود: اگر این نگاه سه گانه مبنا قرار می‌گرفت تکلیف متولیان فرهنگی و بخش‌های آموزشی و پژوهشی مشخص می‌شد، اما در این شرایط نمی‌توان ارتباطی بین این سند و نقش‌های هفت گانه برقرار کرد.

نظر شما