شناسهٔ خبر: 9294 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

استاد ارتباطات: استقلال حرفه‎ای خبرنگاران یک ضرورت است

محمدمهدی فرقانی با بیان اینکه شرایط مطلوب فعالیت حرفه‎ای خبرنگاری ایجاب می کند خبرنگاران در تهیه، انتشار و انتقال اطلاعات و اخبار موانع و محدویت نداشته باشند، بر ضرورت تشکیل نظام جامع رسانه ای و داشتن استقلال حرفه ای خبرنگاران تاکید کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایرنا؛ محمدمهدی فرقانی افزود: اهمیت حفظ و حراست از آزادی مطبوعات و رسانه ها و برقراری شرایط مطلوب فعالیت حرفه خبرنگاری و روزنامه نگاری ایجاب می کند که خبرنگاران و روزنامه نگاران در فرآیند تهیه، تدوین، انتشار و انتقال اطلاعات و اخبار، موانع و محدودیتی نداشته باشند.

به گفته وی دست اندرکاران رسانه ها می توانند براساس آزادی بیان اطلاعات و انتقال آنها به مخاطبان به وظایف حرفه ای خود آنگونه که شایسته است عمل کنند؛ بنابراین ضروری است آنها ضمن داشتن استقلال حرفه ای؛ نظام جامع رسانه ای هم داشته باشند.

این مدرس دانشگاه تصریح کردکه رسانه ها از طریق رسالت خطیری که بر عهده دارند جایگاه و نقش خود را دانسته و ضمن داشتن استقلال حرفه ای متوجه این مهم خواهند شد که قوانین حامی و پشتیبان آنها بوده و حدود کارشان نیز در قوانین کشور مشخص شده است.

فرقانی یادآور شد: حیطه و گستره نظام رسانه ای و استقلال حقوقی روزنامه نگاران و دست اندرکاران و شورای عالی رسانه ها صرفاً شامل آزادی برای دستیابی و دسترسی به اطلاعات و انتشار آن نیست بلکه وظایف و مسئولیت های اجتماعی و صنفی روزنامه نگاران و بنگاه های رسانه ای محدویت هایی هم دارد که باید این قشر نسبت به رعایت آنها متعهد و مسوول باشند.

این مدرس دانشگاه اظهار داشت: امروزه تأمین آزادی وسایل ارتباط جمعی و مطبوعات در جهان جدید، جایگاه ویژه ای پیدا کرده و نقش روزنامه نگاران و خبرنگاران به دلیل ماهیت فعالیت آنها برجستگی اش بیشتر قابل تأمل است.

این استاد علوم ارتباطات ابراز امیدواری کرد با تایید و تصویب لایحه تشکیل نظام جامع رسانه ای دغدغه ها و مشکلات رسانه ها و به ویژه خبرنگاران و روزنامه نگاران مرتفع شود.

نظر شما