شناسهٔ خبر: 9364 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مدیرمسئول جام جم: مسئولان در مواجهه با شبکه های اجتماعی یکسان عمل کنند

مدیر مسئول روزنامه جام جم از دولتمردان خواست تا در مواجهه با شبکه های اجتماعی مختلف از جمله فیس بوک به صورت یکسان عمل کنند تا آثار منفی در میان مردم نداشته باشد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایرنا؛ بیژن مقدم اظهار کرد: برخورد متفاوت دولتمردان در زمینه فیس بوک باعث می شود تا مردم در بسیاری از موارد دچار تردید شوند و بهتر است در حوزه هایی که منع قانونی صریح وجود دارد و یا بحث آن مطرح است مسئولان یکدست عمل کنند تا آثار منفی در میان مردم نداشته باشد.

وی که از شبکه های اجتماعی به عنوان «فرصت» و «تهدید» یاد می کرد، افزود: اگر این کار غیرقانونی است، نباید تفاوتی میان یک شهروند معمولی و وزیر کابینه باشد.

مقدم با بیان این که در مورد نحوه برخورد با شبکه های اجتماعی میان وزرای دولت تدبیر و امید نیز اختلاف وجود دارد، اظهار داشت: برخی وزیران مانند محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در فیس بوک اطلاع رسانی کرده و مقاله و خاطره می نویسد.

و یک منبع خارجی را به عنوان منبع داخلی مطرح می کند.

مدیرعامل موسسه جام جم اضافه کرد: از طرف دیگر محمود واعظی وزیر ارتباطات اقدام به اطلاع رسانی در شبکه های داخلی می کند و هنگامی که از او سوال می کنند چرا در شبکه های خارجی مطلب نمی نویسد، تلویحا به غیرقانونی بودن این شبکه ها استناد می کند.

وی افزود: میان این دو وزیر که در یک دولت با هم کار می کنند این اختلاف وجود دارد و این مساله باعث می شود تا مردم دچار سردرگمی شوند و باید به فکر اصلاح این مساله بود و همانگونه که می دانیم برخی نهادها و وزارتخانه ها نیز در این شبکه ها حضور دارند و مردم حضور آنان را با توجه به چینش اخبار و نحوه مدیریت تشخیص می دهند.

این کارشناس رسانه افزود: این نوع برخوردها باعث بی اعتمادی در مردم خواهد شد در حالی که نظام باید به یک جمع بندی رسیده و موضع خود را اعلام کند. یعنی اگر قرار است شبکه های اجتماعی، غیرقانونی بوده و فیلتر شوند، صریحا اعلام کنند که ما به قانون احترام می گذاریم و از این شبکه ها استفاده نمی کنیم اما اگر همچنان شاهد این تناقض رفتاری در میان مسئولان باشیم نمی توانیم از مردم انتظار داشته باشیم که از این شبکه ها استفاده نکنند.

وی با اشاره به این که در سایر بخش ها نیز این نوع برخورد سرایت خواهد کرد، اضافه کرد: در حقیقت مسئولان یک نوع قانون گریزی را تبلیغ می کند و هر مسئولی با اجتهاد شخصی خود عمل می کنند.

این کارشناس رسانه همچنین گفت: ˈشبکه های اجتماعی داخلی خاستگاه داخلی دارد و برخی از این شبکه ها رشد خوبی نیز داشته اند ضمن تقویت شبکه های اجتماعی داخلی بایستی تناقض بوجود آمده را با برگزاری جلسات مناظره و طرح مباحث کارشناسی حل کنیم.ˈ

وی از مسئولان و دست اندرکاران مربوطه خواست تا ضمن پذیریش مسئولیت خود در این زمینه از موضع گیری در مقابل یکدیگر و واگذاری مسئولیت به عهده دیگران خودداری کنند. چون موضوع شبکه های اجتماعی یک مساله مربوط به نظام و کشور است.

مقدم تاکید کرد: به هرحال باید با این موضوع ها مواجه شد و تکلیف خودمان را با آن مشخص کنیم. بحث ما نحوه مواجهه صحیح است که هم مردم تکلیف خود را بدانند و هم مسئولان وظایف خود را انجام دهند.

وی در ادامه گفت: بعضی دیگر از شبکه های اجتماعی بین المللی هستند که در ایران فیلتر شده اند. یعنی بر اساس قوانین نظام، این کار منع قانونی دارد، هرچند ممکن است برخی افراد با استفاده از فیلترشکن به این شبکه ها دسترسی پیدا کنند.

مدیر مسئول روزنامه جام جم که معتقد است سیاست های نظام درباره بی بی سی فارسی و انگلیسی با هم تفاوت دارد، اظهار داشت: اگر یک کارشناس یا مسئول با شبکه تلویزیونی بی بی سی انگلیسی گفت و گو کند، هیچ کسی به وی خرده نمی گیرد.چون این شبکه برای مخاطب انگلیسی زبان برنامه پخش می کند و یک کارشناس می تواند در این شبکه از انقلاب اسلامی دفاع کند.

وی افزود: با این حال مصاحبه با شبکه فارسی بی بی سی به این دلیل ایراد دارد که در داخل کشور رسانه های مختلفی مانند مطبوعات، صدا و سیما و سایت های خبری وجود دارد که نظرات مردم را منعکس کند و مصاحبه با این گونه شبکه ها باعث می شود تا مرجعیتی به آن می دهیم و این ایراد است.

مقدم اضافه کرد: در شبکه های مجازی نیز همین مساله مطرح است. یعنی باید شبکه های اجتماعی داخلی را تقویت کنیم و همه می توانند در گسترش فعالیت های این شبکه ها که سیاست های نظام نیز در آن رعایت می شود، کمک کنند.

وی افزود: امروزه شبکه های اجتماعی به سمتی پیش می روند که جایگزین بسیاری از رسانه ها می شود. یعنی بسته ای به ما ارائه می کند که موجب بی نیازی افراد برای مراجعه به سایت ها و رسانه ها می شود و عملا ذهن های افراد را می سازد و هنگامی که یک کاربر، رایانه خود را روشن می کند با انبوهی از مطالب مواجه می شود و جهت گیری های این مطالب باعث می شود تا ذهن انسان را به سوی اهدافی خاص آن شبکه هدایت کند و به همین دلیل هدف ما در این شبکه ها گم می شود.

مدیر عامل جام جم از ام ام اس (پیام تصویری ) به عنوان یک مصداق یاد کرد و گفت: زمانی درباره ام ام اس بحث و جنجال بود ولی امروزه دیگر موضوعیتی ندارد. چون امکانات ونرم افزارهایی که بر روی گوشی های همراه ایجاد شده، این امکان را فراهم کرده تا به راحتی عکس و صوت و فیلم را برای دیگران ارسال کرد.

نظر شما