شناسهٔ خبر: 9389 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فراماسون‌ها مهمان این هفته فرقه‌های سری

عضی افراد، با اهداف انسان‌دوستانه، بدون اطلاع از هدف پلید گروه، سال‌ها به تبلیغ فرقه می‌پردازند. فراماسونری مهم‌ترین و معروف‌ترین شبکه بسیار سری جهانی است که با گروه‌های زیادی متحد شده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از خبرگزاری شبستان؛ قسمت دوم مجموعه ۱۳ قسمتی فرقه های سری یکشنبه، هشتم دی ماه از ساعت ۱۸ روی آنتن شبکه یک سیما می رود.

بنابراین گزارش، در خلاصه این قسمت آمده است:

فرقه‌هایی که به علت گستردگی، به صورتِ یک شبکه‌ی‌ جهانی درمی‌آیند، کم‌کم مورد توجهِ مردم و رسانه‌ها قرار می‌گیرند. این شبکه‌ها، برای بی‌خطر جلوه دادنِ خود، تغییراتی را در قالبِ سازمانشان به وجود می‌آورند. 
یکی از تلاش‌های شایع آن‌ها این است که فرقهٔ خود را به عنوان یک انجمنِ انسان‌دوستانه معرفی می‌کنند. به همین منظور، آن‌ها مراکزی را تحتِ پوششِ فرقهٔ خود دایر می‌کنند تا به امور خیریه بپردازند. در این مرحله است که فرقه برخی نماد‌ها و نشانه‌های سرّیِ خود را فاش می‌کند. در این مراکز خیریه، بعضی افراد، با اهدافِ انسان‌دوستانه، بدون اطلاع از هدفِ پلیدِ گروه، سال‌ها به تبلیغ فرقه می‌پردازند. فراماسونری مهم‌ترین و معروف‌ترین شبکهٔ بسیار سرّیِ جهانی است که با فرقه‌ها و گروه‌های زیادی متحد شده است.
فراماسونری، با این نام و ویژگی‌ها، از قرنِ هجدهم به وجود آمده؛ اما ده‌ها قرن پیش، با ظاهری متفاوت و باطنی مشابه، وجود داشته است. ریشه و خاستگاه شکل‌گیری فراماسونری به تمدن‌های باستانی خصوصا مصرِ باستان برمی‌گردد. 
مصریانِ قدیم، به موجودات غیبیِ بسیاری معتقد بودند و خدایانی، با اسماء و صفات مختلف داشتند. مهم‌ترین حامیانِ رژیمِ فرعون، طبقهٔ کاهنان، یا‌‌ همان ساحران، بودند. 
تشکیلات کاهنان، بسیار سرّی بود و سلسله مراتبِ سازمانی گسترده‌ای داشت. عمدهٔ دانشِ آن روز، یعنی پزشکی و علومِ خَفیه، در اختیارِ کاهنان بود. آن‌ها با استفاده از علومِ مختلفی چون نجوم، ریاضیات، هندسه، کیمیاگری، جادوگری، طالع‌بینی و علمِ حروف، بالا‌ترین طبقهٔ اجتماعی را در مصرِ باستان، به خود اختصاص داده بودند. 
«کاهنان انجمنی سرّی تشکیل داده بودند و از قوانین و مراسمِ خاصی پیروی می‌کردند. آنان از صمیمِ قلب، سوگند یاد می‌کردند که تعلیمات را از بقیه مردم، مخفی نگه دارند. کاهنان، در حفظِ اسرار، به قدری دقت به خرج می‌دادند که ما از شعائر و معتقداتِ آنان، کمتر اثری در دست داریم؛ به طوری که دیگران هم هراس داشتند که دربارهٔ این اسرار، خبری گزارش دهند.»

هرودوت، دربارهٔ مذاهب اسراری مصر، می‌نویسد: «من به واقعیت آن‌ها آشنا هستم، ولی مایلم امنیتِ خود را حفظ کنم.» 
کاهنان، طومارهای پاپیروس را از فرمول‌هایی می‌انباشتند که به مرده توانایی ایستادگی در برابر داورانِ جهانِ دیگر را می‌داد. در این طومار‌ها، نامِ پنهان شیاطین و خدایانی که از مرده پرسش خواهند کرد، فاش شده بود، زیرا معتقد بودند که دانستنِ نامِ واقعیِ این شیاطین، به مرده، نیروی غلبه بر آن‌ها را خواهد داد. در واقع آن‌ها به مردگان، در پاسخ به سؤالات داوران اُخروی، تقلب می‌رساندند. در طومار‌ها پاسخ‌های درست سؤالاتِ داوران، واژه به واژه، نگاشته شده بود و دانستنِ آن‌ها کفایت می‌کرد که مرده بتواند رأیِ دلخواهِ خود را از قُضّاتِ دادگاه بگیرد. 
نظام دینی سرّیِ کاهنان در مصر باستان، طی سده‌های بعد، بر شکل‌گیری فرقه‌ها و مکاتب بسیاری تأثیر گذاشت؛ چنان که تأثیرات تمدنِ مصر، حتی تا امروز نیز، بر فرهنگ و تمدنِ مردمِ جهان قابلِ مشاهده است.

شایان ذکر است، مجموعه ۱۳ قسمتی فرقه های سری مشتمل بر معرفی و بررسی فرقه ها و مکاتب انحرافی یکشنبه ها ساعت ۱۸ پخش می شود.

نظر شما