شناسهٔ خبر: 9398 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پژوهشنامه مدیریت، در قاب کتاب نشست

نخستین پژوهشنامه مدیریت با عنوان «مبانی سازمان و مدیریت» با طرح موضوعاتی درباره شایستگی‌ها و مهارت‌های مدیریت، مدیریت عملکرد،‌ مدیریت تغییر و سازماندهی منتشر شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛ سازمان مدیریت صنعتی، تازه‌ترین مجموعه پژوهشنامه مدیریت را با عنوان «مبانی سازمان و مدیریت» در هشت فصل و طرح ۷۵ پرسشنامه، منتشر کرد.

سیدمحمد مقیمی، استاد دانشگاه تهران و مجید رمضان، استادیار دانشگاه صنعتی مالک ‌اشتر، در مقام مولفان این شماره از پژوهشنامه مدیریت، در ابتدای هر یک از فصل‌های کتاب، چکیده‌ای از مبانی نظری مدیریتی مرتبط با مباحث مطرح شده را ارایه کرده‌اند.

نخستین فصل کتاب با عنوان «بهره‌وری و اثربخشی سازمان» در قالب ۱۵ پرسشنامه به مباحثی چون نگرش کارکنان نسبت به افزایش بهره‌وری، ‌انسجام و یکپارچگی،‌ توانمند‌سازی سازمانی و معیار‌های کسب و کار اشاره دارد.

نویسندگان در فصل نخست کتاب با اشاره به منابع موثر در بهره‌وری معتقدند که منابع انسانی،‌ ماشین‌آلات و تجهیزات، ‌اطلاعات و مهارت‌‌ها،‌ مواد اولیه و سرمایه مالی، از  مهم‌ترین منابع سازمان‌ها در دستیابی به بهره‌وری هستند.

دومین فصل کتاب با عنوان «مدیریت عملکرد» شامل هشت پرسشنامه است. از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در این فصل می‌توان به ملزومات عملکرد کسب‌ و کار،‌ کارت امتیاز متوازن و‌ عملکرد در شرکت‌های چند‌ملیتی اشاره کرد.

در این فصل، مقوله «مدیریت عملکرد» از جدیدترین مباحث حوزه مدیریتی معرفی شده است. در این فصل آمده که این مفهوم بعد از آن مطرح شد که اثربخشی پایین شیوه‌های سنتی ارزیابی عملکرد به خصوص در نیل به اهداف استراتژیک سازمان، آشکار می‌شود. 

«شایستگی‌ها و مهارت‌‌‌های مدیریت» و «سازمان یادگیرنده» موضوعات محوری فصل‌های سوم و چهارم کتاب حاضر را شامل می‌شوند. در این فصل در قالب ۱۶ پرسشنامه، به مهارت‌ها و توانایی‌های روابط انسانی،‌ مدیر اثربخش، مهارت‌های ادراکی،‌ انسانی و فنی اشاره شده است.

چهار فصل پایانی کتاب نیز شامل مباحث مرتبط با «برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری»،‌ «سازماندهی»،‌ «کنترل و نظارت» و «مدیریت تغییر» است. ساختار نامشهود سازمان، خود‌نظارتی، آمادگی برای تغییر و پاسخ سازمان به تغییر، از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در فصل‌های پنجم تا هشتم کتاب هستند.

نخستین شماره پژوهشنامه مدیریت با عنوان «مبانی سازمان و مدیریت» با شمارگان یک‌هزار و ۲۰۰ نسخه‌ در ۲۱۹ صفحه،‌ به بهای هشت هزار و ۵۰۰ تومان به همت سازمان مدیریت صنعتی منتشر شده است.

نظر شما