شناسهٔ خبر: 9496 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اعزام هیئت ارزیابی 3 نفره وزارت علوم به دانشگاه‌ها حساسیت‌برانگیز است

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی‌سینای همدان گفت: عزل و نصب‌ رؤسای دانشگاه‌ها در وزارت علوم ساختار مشخصی دارد و اعزام ترکیب جدید برای ارزیابی رؤسا و عزل و نصب‌ها روال معمول وزارت علوم نیست و حساسیت ایجاد می‌‌کند.

حسن رحیمی‌روشن عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی‌سینای همدان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس با بیان اینکه تولید و آموزش علم رسالت ویژه دانشگاه است، گفت: به صورت عقلی و عرفی انتظار می‌رود که دانشگاه‌‌ها رسالت ویژه خود یعنی تولید و آموزش علم را انجام دهند و اگر از این رسالت فاصله بگیرند سبب عقب‌ماندگی کشور می‌شود.

وی افزود: دانشگاه‌ها در طول تاریخ نقش مهمی در پیشرفت کشورها داشته‌اند همانطور که امام خمینی(ره) نیز فرمودند دانشگاه مبدأ تحولات است.

رحیمی‌روشن ادامه داد: افرادی که از بیرون دانشگاه قصد دارند دانشگاه‌ها به پایگاه سیاسی تبدیل شود از نظر سواد و حتی مدرک در حد دانشگاهیان نیستند و این مسئله که آنها برای جامعه دانشگاهی تصمیم‌گیری کنند در شأن دانشگاه نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی‌سینای همدان اظهار داشت: دانشگاه چرخ‌دنده‌های توسعه کشور است و خروج از مسیر توسعه سبب عقب‌ماندگی کشور می‌شود.

وی اضافه کرد: از وزیر علوم انتظار می‌رود طوری برنامه‌ریزی شود که دانشگاه‌ها از مسیر خود خارج نشده و تولید علمی کشور متوقف نشود.

وی با اشاره به پیشرفت علمی کشور در دهه گذشته اظهار داشت: دانشگاه‌‌های کشور در دهه گذشته با جهش علمی بزرگی مواجه بودند که با وجود تحریم، جهانیان نیز این پیشرفت علمی را تأیید کردند و اگر در دولت تدبیر و امید این پیشرفت وجود نداشته باشد نوعی عقب‌ماندگی محسوب می‌شود.

رحیمی‌روشن در رابطه با اعزام هیئت سه نفره ارزیابی وزارت علوم به دانشگاه‌ها گفت: وزارت علوم ساختار مشخصی دارد و در عزل و نصب روسا نیز این ساختار مورد توجه قرار می‌گیرد. به همین دلیل انجام ساختار جدید که در قانون نیست سبب ایجاد تنش می‌شود.

وی گفت: عزل و نصب روسای دانشگاه‌ها نیز باید بر اساس روال معمول وزارت علوم باشد، اعزام هیئت سه نفره ارزیابی به دانشگاه‌ها که در روال معمول نیست این مسئله را به ذهن می آورد که شاید اتفاقی در دانشگاه‌ها افتاده است و به همین دلیل حساسیت‌برانگیز است.

نظر شما