شناسهٔ خبر: 9502 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتقاد از تعطیلی یک سال و نیمه شورای سیاست‌گذاری صنعت چاپ

عضور شورای سیاست‌گذاری چاپ از برگزار نشدن این شورا طی یک سال و نیم گذشته انتقاد کرد و گفت:‌سازمان توسعه و تجارت در دولت جدید نسبت به حوزه چاپ کم لطفی می‌کند و گویا تفاهم‌نامه با وزارت ارشاد برای حمایت از این صنعت را از یاد برده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ مسعود فرشی فرید عضور شورای سیاست‌گذاری صنعت چاپ، از عدم برگزاری جلسات این شورا طی یک سال و نیم گذشته انتقاد کرد و گفت: آخرین جلسه شورای سیاست‌گذاری صنعت چاپ یکسال و نیم پیش تشکیل شد و از ان تاریخ تاکنون این شورا به معنای واقعی جلسه‌ای تشکیل نداده است،‌ در دولت جدید نیز شورای سیاست‌گذاری جلسه‌ای با وزیر ارشاد و معاونت فرهنگی نداشته است،‌ چرا که اینگونه امور باید از طریق دفتر امور چاپ هماهنگ شود.

وی ادامه داد:‌ شورای سیاست‌گذاری صنعت چاپ حالت مشاوره‌ای برای مسئولان دفتر چاپ دارد تا بتوانند دغدغه‌ها و مسائل حوزه چاپ را با دید عمیق‌تری دنبال کنند،‌البته اکنون که بحث تشکیل گارگروه‌هیا ۶ گانه چاپ در دفتر چاپ مطرح است،‌ امکان این وجود دارد که گروهی منتخب از این کمیته‌ها شورای اصلی سیاست‌گذاری صنعت چاپ را شکل دهند.

وی در پاسخ به این پرسش که جلسه‌ای که به عنوان جلسه شورای سیاست‌گذاری صنعت چاپ در نمایشگاه کتاب تهران در اردیبهشت ماه برگزار شد،‌ چه بود؟ گفت: این جلسه بیشتر جلسه شورای سیاست‌گذاری جشنواره صنعت چاپ بود نه سیاست‌گذاری صنعت چاپ.

این کارشناس فعال در حوزه چاپ با اشاره به پیشنهاد تأسیس سازمان چاپ از سوی نمایندگان مجلس گفت: این پیشنهاد طی سال‌‌های اخیر در دفتر امور چاپ  وجود دارد و طرح ارائه شده بود،‌ مبنی بر اینکه برای چاپ تسکیلاتی سازمانی در نظر گرفته شود،‌ اما من واقعاً‌ چنین اراده‌ای را در نه در بدنه صنعت چاپ و نه در دولت نمی‌بینم،‌ از طرفی دولت به دنبال کوچک‌سازی است و اصولا نمی‌آید سازمان جدیدی را تشکیل دهد. هم‌چنین اعضای صنوف صنعت چاپ در این زمینه بعید است به اتفاق نظر و هماهنگی لازم دست پیدا کنند.

فرشی‌فرید هم‌چنین با انتقاد از عملکرد سازمان توسعه و تجارت به دلیل عدم حمایت از چاپ و بسته‌بندی و عمل نکردم به تفاهم‌نامه با وزارت ارشاد گفت:‌ سازمان توسعه و تجارت به حوزه چاپ و بسته‌بندی رویکرد خوبی نشان نمی‌دهد،‌ حمایت‌های لازم را از این صنعت ندارد‌، مدیران این سازمان در دولت پیشین رویکر بهتری داشتند، در دولت جدید گویا این تفکر که چاپ و بسته‌بندی در صادرات تأثیرات به‌سزایی دارد،‌ وجود ندارد،‌ در حالیکه اگر قرار باشد در حوزه صادرات به موفقیت دست‌پیدا کنیم‌، باید در حوزه بسته‌بندی فعال‌تر شویم.

وی ادامه داد: این سازمان هم‌چنین به تفاهم‌نامه‌ای که در اواخر دولت دهم با وزارت ارشاد بسته‌ شده است،‌ نیز پایبند‌، نیست،‌ در این تفاهم‌نامه سازمان متعهد شده است که از نمایشگا‌ه‌ها اختصاصی صنعت چاپ،‌ حمایت کند،‌ حوزه چاپ و بسته بندی در سازمان یک فضای دائمی پیدا کند و در حوزه صادرات به صنعت چاپ مشاوره دهد،‌اما عملکرد سازمان در دولت جدید به گونه‌ایست که گویا اصلا ان تفاهم‌نامه در ذهنشان نیست.

فرشی‌فرید هم‌چنین با اشاره به طی شدن برخی مراحل دریافت تسهیلات صندوق توسعه ملی برای برگزیدگان مسابقات صنعت چاپ گفت:‌ ما فهرستی از برگزیدگان مسابقات را به دفتر چاپ ارشاد معرفی کردیم، تا این برگزیدگان مدارک خود را تکمیل کرده و جهت استفاده از تسهلات صندوق توسعه ملی معرفی شوند، اکنون برگزیدگان در حال تکمیل مدارک خود هستند و گویا هفته آینده قرار است به بانک عامل مراجعه کرده و پرونده‌های خود را افتتاح کنند.

نظر شما