شناسهٔ خبر: 9587 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«لطیف عشق» کتاب شد

کتاب «لطیف عشق» زندگینامه داستانی سروان شهید لطیف رنجبری از سوی نشر شاهد راهی بازار نشر شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از رسانیوز؛ زندگینامه داستانی سروان شهید لطیف رنجبری به قلم محمدعلی آقامیرزایی در قالب کتاب «لطیف عشق» از سوی  نشر شاهد منتشر و  راهی بازار نشر شد.

در طول داستان کتاب «لطیف عشق» نویسنده در موقعیت‌های مختلف یکی از ویژگی‌های اخلاقی شهید لطیف رنجبری پرده بر می‌دارد و مخاطب را برای شناخت بیشتر این شهید با خود همراه می‌کند.

در نیمه‌های کتاب نویسنده برای مخاطب تصویری از جبهه و جنگ و حال و هوای آن روزها را می‌سازد و رفته رفته فضای کتاب رنگ و بوی جنگ به خود می‌گیرد.

نویسنده در این کتاب به خوبی توانسته است زندگی شهید رنجبری را به گونه‌ای توصیف کند که به گفته‌ خودش و سربازان و دوستان شهید بسیار منطبق بر واقعیت از کار در آمده است.

آقامیرزایی در آغاز کتاب داستان را با لطیف در طبیعت کردستان شروع می‌کند و در همانجا با شهادت لطیف، آرام داستان را تمام می‌کند.

نویسنده در کتاب لطیف عشق با نثری شیوا و خودمانی زندگی این شهید بزرگوار را روایت کرده و برای زنده ماندن حس کتاب و محیط داستانی آن کلمات محلی کردی به کار برده و در پاورقی معنای آنها را آورده است.

در بخشی از کتاب «لطیف عشق» آمده است: «برای لحظاتی از هر چیزی به جز یاد خدا غافل شد. انگار که در عالمی دیگر سیر می کرد. بلند شد و نشست. بی‌اختیار به سوی میز رفت و پشت آن، روی صندلی نشست و روی کاغذ سفیدی نوشت: «خدایا! از تو سپاسگزارم که به من توفیق جهاد خالص را عنایت کردی...

خدایا! خودت فرمودی: اگر می‌خواهید شما را به یک تجارت سودمند بخوانم که از جهنم دور سازم، با مال و جانتان در راه خدا جهاد کنید.

خدایا! من از خود چیزی ندارم، اینهایی که دارم و می‌خواهم با آنها جهاد کنم، از آن توست پس تو پذیرایم باش.» حس کرد خلأ عمیقی در جانش به وجود آمده است. یک حفره در میان سینه‌اش باز شده بود و انگار با هیچ چیزی نمی‌توانست آن را پر کند. مدتی به همین حال گذشت. حالا توانسته بود از عالم خیال قدم به دنیای واقعی بگذارد، ولی حفره‌ای در قلبش گشوده مانده بود و نمی‌دانست که باید چگونه آن را پُر کند. هر چه بیشتر کوشید، کمتر موفق شد و سَر آخر گذاشت تا زمان، این جای خالی را پُر کند. جایی که با وجود گرمای اتاق و تنش سرد و یخ زده می‌نمود.»

گفتنی است «لطیف عشق» در بردارنده ۶۱ تصویر و ۱۲ سند از شهید رنجبری است.

این کتاب را نشر «شاهد» با شمارگان سه هزار نسخه، در قطع رقعی، ۱۶۰ صفحه و به قیمت ۴هزار تومان روانه بازار نشر کرده است.

شهید لطیف رنجبری در تاریخ چهارم اردیبهشت ۱۳۲۶ در روستای آل کبود از توابع شهرستان بیجار گروس استان کردستان متولد شد. سال ۱۳۴۶ به عنوان سرباز به تهران اعزام شد. در گارد شاهنشاهی واقع در پادگان سلطنت آباد تهران جمعی گروهان ۷ از گردان یکم به خدمت مشغول شد.

در طول خدمت درپادگان، مسئولیت فرمان صبحگاهی و افسر پرچم پادگان نیز به او محول شد، به طوری که از آغاز ورود به آن پادگان تا زمان اعزام به مناطق جنگی، آموزش و سازمان‌دهی گروه‌های کثیری از نیروهای اعزامی به مناطق عملیاتی را انجام داد با شروع جنگ خانواده خود را به تهران آورد و به عنوان فرمانده گروهان ۳ از گردان رزمی ۷۰۷ حضرت ابوالفضل علیه السلام  به جزایر مینو و منطقه اروندکنار رفت.

حدود یک سال و نیم در این منطقه ماند و پس از چهار ماه به یکی از مناطق جبهه غرب که تحت کنترل ضدانقلاب در استان کردستان بود، منتقل شد. در مدت چهارماه حضورش توانست امنیت بالایی را در منطقه ایجاد کند و بسیاری از آن مناطق را از ضدگلوله و دمکرات پاک کند.

در تاریخ ششم دی ماه ۱۳۶۲ در جریان یکی از همین شناسایی‌ها از مناطق پاکسازی نشده با اشرار درگیر و در این درگیری، ۳ نفر از اشرار کومله به هلاکت رساند و از فاصله ۱۵۰۰ متری با اسلحه سیمینوف توسط گروهک‌های کومله و دمکرات از ناحیه قلب مورد اصابت تیر دشمن قرار گرفت و به شهادت رسید.

نظر شما