شناسهٔ خبر: 9660 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار «پژوهشی در تمدن اسلامی ـ مسیحی» با نگاهی نو به پیشینه تاریخی غرب و شرق

کتاب «پژوهشی در تمدن اسلامی ـ مسیحی» اثر ریچارد بولیت و با ترجمه حمید صادقیه و سمیه کرمی توسط بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایکنا؛ کتاب «پژوهشی در تمدن اسلامی ـ مسیحی»، اثر ریچارد بولیت با ترجمه حمید صادقیه و سمیه کرمی توسط بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر شد.

بنا بر این گزارش، نویسنده این کتاب، همه تفکرهای رایج و تا حدودی گمراه‌کننده درباره تاریخ اسلام و موضوع «برخورد تمدن اسلامی و مسیحی» را بیان می‌کند و با طرح نگرشی جدید نسبت به ریشه‌ها و پیشینه تاریخی، مراحل تکامل و مشکلات درونی مشترک جهان اسلام و غرب، می‌کوشد برای درک چالش‌های بین این دو تمدن بزرگ، بابی جدید بگشاید.

در این کتاب که نویسنده دیدگاه جدیدی را نسبت به دو تمدن اسلام و غرب ارائه کرده، این مسئله تبیین شده است که این دو تمدن به رغم ریشه‌های مشترک، هر یک مسیر متفاوتی را انتخاب کرده‌اند.

وی معتقد است به رغم خصومتی که معمولاً جهان اسلام و غرب را از یکدیگر جدا می‌کند، این دو تمدن از ریشه‌ها و قدمت تاریخی مشترک و مشابهی برخوردارند و رویارویی امروز آن‌ها به دلیل تفاوت‌های اساسی میان آن‌ها شکل نگرفته است، بلکه علت این رویارویی‌ها عزم دیرینه و آگاهانه این دو تمدن برای انکار رابطه نزدیک میان آن‌ها است.

نویسنده این کتاب در رشته مطالعات خاورمیانه تحصیل کرده است. وی مقام دبیر اجرایی در انجمن مطالعات خاورمیانه را در سال‌های ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۱ برعهده داشته و بعد از حوادث ۱۱ سپتامبر به فکر نگارش کتابی افتاده است. بنا به نوشته خودش، این کتاب صرفاً بر پایه تحقیق و تفحص تدوین نشده، بلکه نگرش‌ها و دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد که وی برای رساندن پیامش از آن‌ها سود جسته است.

نویسنده در فصل اول این کتاب با عنوان «پژوهشی درتمدن اسلامی ـ مسیحی» که از چهار بخش تشکیل شده است، از این دو تمدن به عنوان دو تمدن خواهر یاد می‌کند و سپس جدایی این دو تمدن را در قرون بعدی مورد بررسی قرار می‌هد.

در فصل دوم، با عنوان «چه اتفاقی روی داد؟» نویسنده به بررسی اتفاقاتی که در حوالی دهه ۷۰ روی داده و درستی و نادرستی آن‌ها پرداخته است. نظرات این بخش چند سال بعد از مقاله‌ای شکل گرفته که نویسنده در آن زمان، یعنی زمانی که به اسلام سیاسی علاقه‌مند شده و مشاهده کرده که اسلام به عنوان یک نیروی سیاسی  که دارای ریشه‌های تاریخی است، ظهور کرده است.

فصل سوم با عنوان «به دنبال عشق در تمام جاهای اشتباه»، بیشتر حاوی تجارب نویسنده در رشته مطالعات خاورمیانه‌ای است و به مسائل مسلمانان در خاورمیانه اشاره دارد. فصل چهارم نیز با عنوان «در حاشیه آینده» بیان‌کننده دیدگاه‌های ریچارد بولیت نسبت به مسلمانان و آینده آنان است.

نظر شما