شناسهٔ خبر: 9681 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دوره‎های آموزشی زمستان مؤسسه ترجمان اعلام شد

مؤسسه ترجمان در راستای اهداف آموزشی خود و برای ارتقای سطح توانایی ترجمه و دانش علمی دانشجویان علوم انسانی اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی مختلفی کرده‌ است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ مؤسسه ترجمان در راستای اهداف آموزشی خود و برای ارتقای سطح توانایی ترجمه و دانش علمی دانشجویان علوم انسانی، با همکاری استادان مجرب و دانشگاهی، اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی مختلفی کرده‌ است.

عناوین دوره‌های زمستان ۹۲ ترجمان که از ابتدای بهمن آغاز می‌شوند، عبارتست از:

دوره های مهارتی:

۱. دوره آموزش عربی از مبتدی تا پیشرفته در ۱۰ ترم، شامل مهارتهای مکالمه، شنیداری، خواندن و نوشتن/ زیر نظر دکتر فکری

در این دوره، زبان عربی از سطح ابتدایی و بر اساس کتاب‌های صدی الحیاة تألیف دکتر مسعود فکری تدریس می‌شود. هر ترم از این دوره شامل ۴۰ ساعت آموزشی است که در ۱۰ جلسه ۴ ساعته ارائه می‌شود. شیوه آموزش عربی این دوره بر اساس کار گروهی و استفاده از رسانه‌های آموزشی برای تقویت توان مکالمه، شنیدن، خواندن و نوشتن عربی طراحی شده است.

زمان برگزاری: یک‌شنبه ها و چهارشنبه ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰

آغاز دوره: از ۶ بهمن ۹۲
مهلت ثبت نام ۲۰ دی ۹۲

۲. دوره آموزش ترجمه عربی به فارسی در ۳ ترم/ مدرس: دکتر مسعود فکری

این دوره آموزشی توسط دکتر مسعود فکری طراحی شده‌است و برای دانشجویانی است که با دستور زبان عربی آشنایی دارند و می‌خواهند اصول ترجمه و ویراستاری و ارزیابی ترجمه را بیاموزند.

این دوره در ۲ ترم آموزش و ۱ ترم کارگاهی ارائه می‌شود و هرترم شامل ۵ جلسه ۴ ساعته(مجموعا ۲۰ ساعت آموزشی) است. افراد برگزیده دو ترم نخست در ترم سوم و تحت نظر دکتر فکری متونی را از عربی به فارسی ترجمه می‌کنند و این ترجمه‌ها با ذکر نام مترجمان آن‌ها توسط مؤسسه ترجمان منتشر خواهد شد.زمان برگزاری: پنج‌شنبه‌ها ۸ تا ۱۲ صبح
آغاز دوره: از ۳ بهمن ۹۲
مهلت ثبت‌نام: ۲۰ دی ۹۲

۳. دوره آموزش فن ترجمه انگلیسی به فارسی گشتاری در ۳ ترم/ مدرس: دکتر عبدالرسول کشفی


کسانی که با زبان انگلیسی آشنایی دارند و می‌خواهند ترجمه را شروع کنند با مشکلی جدی مواجه هستند: دستور زبان انگلیسی بسیار گسترده و دارای استثناهای فراوان است بنابراین قواعد روشن و ثابتی برای ترجمه در اختیار نداریم. این مساله موجب آشفتگی ترجمه و خطاهای فراوان در آن می‌شود. مشکل فوق ناشی از دستور زبان سنتی است.

آموزش فن ترجمه به روش گشتاری کمک می‌کند تا این معضل مهم را برطرف کنیم. در این روش برای فراگیری و بکاربردن دستور زبان انگلیسی در ترجمه ابتدا می‌بایست قواعد زیرساختی زبان انگلیسی را بیاموزیم. سپس باید بیاموزیم با چه گشتارهایی زیرساخت به روساخت بدل می‌‌شود. به این ترتیب قواعد محدود، مشخص و روشنی برای ساختارهای زبان انگلیسی به دست می‌آید.

با فراگیری معادل هر ساختار در زبان فارسی، ترجمه بر اساس قواعد معین و ثابتی استوار می‌شود. در این روش هیچ استثنائی برای قواعد ترجمه وجود ندارد. در بخش پایانی این دوره به ویراستاری ترجمه خواهیم پرداخت. این دوره در سه ترم، هر ترم ۴۰ ساعت در ۱۰ جلسه، برگزار می‌شود و شرکت در هر ترم منوط به گذراندن ترم قبلی است.
زمان برگزاری: چهارشنبه‌ها ۸ تا ۱۲ صبح
آغاز دوره: ۲ بهمن ۹۲
مهلت ثبت‌نام: ۲۰ دی ۹۲


۴. دوره آموزش نگارش/ مدرس: کوروش علیانی

چگونه می‌توانیم نثری درست، گویا و زیبا بنویسیم؟ چگونه باید از امکانات زبان فارسی برای نگارش بهره برد بدون اینکه از حدود فارسی‌نویسی خارج شویم یا خود را گرفتار قواعد نگارشی دست و پا گیر کنیم؟ در این دوره طی هفت جلسه(۶ ساعت نظری و ۸ ساعت کارگاهی) خواهیم آموخت:۱. منظور از نگارش چیست؟ تعریف زبان چیست؟ زبان و تفکر چه نسبتی دارند؟ ۲. کارکردهای زبان کدامست؟ تعریف ادبیات چیست؟ نسبت چرخه‌ی زبان روزمره و ادبیات چگونه است؟ ۳. چگونه درست، گویا، صریح و زیبا بنویسیم؟ (کار کارگاهی)
زمان برگزاری: پنج‌شنبه‌ها ۱۶ تا ۱۸
آغاز دوره: ۳ بهمن ۹۲
مهلت ثبت‌نام: ۲۰ دی ۹۲


دوره های علمی:


۱. متن خوانی فلسفی (کتاب آبی ویتگنشتاین)/مدرس: دکتر مالک حسینی

کتاب آبی، شامل درسگفتارهای ویتگنشتاین در سالهای ۳۴-۱۹۳۳ در دانشگاه کمبریج است. این کتاب را سرآغاز دوره دوم حیات فکری و فلسفی ویتگنشتاین دانسته‌اند که به منزله تمهیدی برای آشنایی با مفاهیم اصلی فلسفه دوم ویتگنشتاین همچون شباهت خانوادگی، کاربرد، معناداری و... محسوب می‌شود.

در این اثر خواننده با پرسش‌های چالش برانگیزی مواجه است و ایجاز کتاب در بیان مطالب موجب دشواریابی آن شده‌است. مطالعه این اثر کمک می‌کند که درک بهتری از چرخش فلسفی ویتگنشتاین به دست آوریم.

زمان برگزاری: دوشنبه‌ها ۱۶ تا۱۸
آغاز دوره: ۳۰ دی ۹۲
مهلت ثبت‌نام: ۲۰ دی ۹۲

۲. سنجش فلسفی تفکر مفهومی و غیرمفهومی در میان متفکران معاصر ایران / مدرس: دکتر محمدعلی مرادی، دانش‌آموخته دکتری فلسفه از دانشگاه برلین


در دوران جدید تاریخ ایران، فرمی از تفکر در بین ایرانیان متداول شد که  بنیادهای روشن و شفافی نداشت و بیشتر در خطابه و بدون اتکا به متن ارائه می‌شد. بر حسب عادت آنها را روشنفکر نامیده‌اند اما بهتر است شاخصه آنها را فرم اندیشه غیر مفهومی بدانیم. در مقابل، فرم اندیشه مفهومی بر مبنای بنیادهایی روشن، مفاهیم را از هم استنتاج می‌کند و بیش از هر چیز متکی به متن است و از خطابه پرهیز می‌کند. در این درسگفتار می‌کوشیم مهمترین فرازهای این دو فرم از اندیشه را در میان متفکران معاصر ایرانی همچون سید جواد طباطبایی، داریوش شایگان، احسان طبری، آرامش دوستدار، سید حسین نصر، رضا داوری، عبدالکریم سروش و ... بررسی و نقد کنیم.
زمان: چهارشنبه‌ها ۱۸ تا۲۰
آغاز دوره: ۲ بهمن ۹۲
مهلت ثبت‌نام: ۲۰ دی ۹۲

۳. آشنایی با اندیشمندان معاصر جهان عرب/ مدرس: دکتر مسعود فکری


جهان عرب با توجه به سه مؤلفه گستره جغرافیایی ،تنوع فرهنگی و سطح تماس و ارتباط با دیگر جوامع بويژه جهان غرب در سده‌های اخیر دستخوش تحولاتی در عرصه اندیشه و فرهنگ و به دنبال آن دگرگونی‌های اجتماعی شده است. ظهور جریانهای فکری این حوزه، تاثیر زیادی در عرصه دین، سیاست، حاکمیت و حتی هنر و رسانه گذاشته است. در این درسگفتار، طی ۶ جلسه (۱۲ ساعت)به بررسی اصول و مبانی اندیشمندان منتخب جهان عرب در دوره معاصر می‌پردازیم تا تصویری کلی از این حوزه فکری و جریانهای آن بدست آوریم.
زمان برگزاری: پنجشنبه‌ها ۱۴ تا۱۶
آغاز دوره: ۳ بهمن
مهلت ثبت‌نام:۲۰ دی ۹۲

۴. بررسی براهین اثبات وجود خدا در فلسفه تحلیلی/ مدرس: دکتر ابراهیم آزادگان(عضو هیئت علمی دانشکده فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف)
بسيار شنيده شده كه الهيات طبيعي كشش سابق خود را از دست داده و هيچكدام از براهين اثبات  وجود خداوند قانع‌كننده نيست. در اين درسگفتار طی ۶ جلسه، با تاکید بر مباحثات درون فلسفه تحلیلی دین، اَشکال مختلف براهين سه گانه وجود شناختی، جهان شناختی و غايت‌شناختی بررسی می‌شود و جديدترين بحثها در مورد هر برهان بيان می‌شود. در انتها از موضوع مهم برهان اخلاقی و همچنین برهان معجزه و برهان بر اساس هوشیاری انسان بحث خواهد شد.
زمان برگزاری: چهارشنبه‌ها ۱۴ تا۱۶
آغاز دوره: ۱۸ دی ۹۲
مهلت ثبت‌نام: ۱۶ دی ۹۲

دوره های سینمایی:

۱. سینمای رژیم صهیونیستی؛ پنجره ای به یک جامعه پر تنش (در ۳ ترم)/ مدرس: حسین درخشان، دانش‌آموخته مطالعات فیلم و رسانه از دانشگاه لندن
شناخت سینمای رژیم صهیونیستی، شناخت تنشها و مسایل جامعه‌ی آن است. حسین درخشان، دانش‌آموخته‌ی مطالعات فیلم و رسانه از دانشگاه لندن، در این دوره‌ی هجده هفته‌ای مروری بر سینمای رژیم صهیونیستی خواهد کرد. در این دوره دوره‌های تاریخی و ژانرهای غالب این سینما، در سایه‌ی تحولات سیاسی-اجتماعی بررسی می‌شود: فیلمهای صهیونیستی اولیه، کمدیهای بورکا، فیلمهای جنگی قهرمانانه و ضد جنگ، و فیلمهای موج نو. همین طور تنشهای بین نژادی، بین‌طبقاتی، درون مذهبی، بین نسلی، جنسیتی و سیاسی بازنمایی شده در فیلمها را بررسی می‌شود.

رابطه‌ حاکمیت رژیم صهیونیستی با سینما و نحوه‌ تعامل، حمایت، و کنترل آن توضیح داده‌می‌شود. سپس نگاهی به سینمای مستند خواهیم انداخت و رابطه‌ صنعت سینمای اسراییل با دنیا به خصوص آمریکای شمالی و اروپا مرور خواهد شد. هر هفته یک فیلم مرتبط با موضوع بحث هفته را نمایش خواهیم داد و آنرا بررسی خواهیم می‌کنیم. همین طور به کتابها و مقاله‌های مرتبط با موضوع هر هفته نگاهی خواهیم انداخت. آشنایی با زبان انگلیسی، دست کم در حد خواندن زیرنویس فیلمها، توصیه می‌شود.
زمان برگزاری: شنبه‌ها ۱۶ تا۲۰
آغاز دوره: ۵ بهمن ۹۲
مهلت ثبت‌نام: ۲۰ دی ۹۲  

۲. سینمای آمریکای لاتین و اقتباس(در ۲ ترم) / مدرس: رامین وحیدزاده، کارشناس ارشد مطالعات آمریکای لاتین و استاد دانشگاه تهران
سینمای امریکای لاتین، برخلاف ادبیات این منطقه، دارای شهرت جهانی چندانی نیست و در ایران تقریبا مهجور مانده است. این سینما در سایه ادبیات غنی سرزمینهایش قرار گرفته و بخشی از آن با اقتباس از آثار نویسندگان مطرح سرچشمه گرفته است.

در این دوره ۱۲ جلسه‌ای به معرفی سینمای آمریکای لاتین، جریانهای فکری و سبکی در آن از ابتدا تاکنون می‌پردازیم و از اقتباسهای صورت گرفته به شکل تئوریک و عملی پرده‌برداری خواهد شد. در هر جلسه یکی از فیلمهای منتخب این حوزه را نمایش می‌دهیم و به بررسی آن از منظر فوق می‌پردازیم.
زمان برگزاری: یکشنبه‌ها ۱۶ تا ۲۰
آغاز دوره: ۶ بهمن ۹۲
مهلت ثبت‌نام ۲۰ دی ۹۲

علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر درباره زمان برگزاری کلاسها و مهلت ثبت نام و هزینه هر دوره به وب سایت ترجمان(http://tarjomaan.com/archives/۳۸۹۲/) مراجعه کنند یا با شماره تلفنهای مؤسسه ۰۱و ۸۸۸۳۸۸۰۳ تماس بگیرند.

نظر شما