شناسهٔ خبر: 9689 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تصحیح جلد چهارم «حکمة‌الاشراق با شرح قطب‌الدین شیرازی»

یک مصحح از تصحیح و انتشار جلد چهارم «حکمة‌الاشراق با شرح قطب‌الدین شیرازی» با روشی نوین در سال جاری خبر داد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایکنا؛ نجفقلی حبیبی، مصحح و نویسنده درباره انتشار «حکمة‌الاشراق سهروردی با شرح قطب‌الدین شیرازی» گفت: تصحیح جلد نخست این اثر توسط مرحوم حسین ضیائی انجام شده بود و مجلدهای دوم تا چهارم آن را بنده، تصحیح کردم که تصحیح این آثار ۱۰ سال به طول انجامیده است.

وی افزود: با توجه به وجود «شرح ملاصدرا بر حکمة‌الاشراق»، در حاشیه چاپ سنگی این کتاب، آن را با روش‌های نوین تصحیح کردم و برای نشر به بنیاد حکمت اسلامی صدرا سپردم که در حال حاضر این اثر با شمارگان ۲ هزار نسخه به چاپ رسیده است.

حبیبی با بیان اینکه «حکمةالاشراق» مهم‌ترین اثر سهروردی در بیان فلسفه اشراقی است، اظهار کرد: سهروردی به ‌عنوان مؤسس فلسفه اشراق آثار گوناگونی دارد، که این اثر مهم‌ترین کتابش در حوزه حکمت اشراق محسوب می‌شود.

این مصحح درباره قطب‌الدین شیرازی که از شاگردان خواجه نصیرالدین طوسی بود، بیان کرد: قطب‌الدین در حوزه علوم گوناگونی کار می‌کرد و در حوزه علوم اسلامی نیز فعال بود.

وی در ادامه از تصحیح بخش «طبیعیات» کتاب «المشارح» سهرودی خبر داد و تصریح کرد: تاکنون بخش‌های دیگر کتاب سهرودی تصحیح شده بود، اما بخش طبیعیات تصحیح نشده بود که این بخش را انتخاب کردم و کار تصحیح آن را براساس نسخه‌های خطی موجود در ایران و کشورهای سوریه و ترکیه انجام دادم.

حبیبی ادامه داد: اما با توجه به این که نسخه خطی قابل اعتمادی از بخش طبیعیات کتاب «المشارح» وجود ندارد، تصحیح این کتاب هشت سال به طول انجامید و و در حال حاضر به اتمام رسیده و برای نشر به یک ناشر علمی سپرده شده است.

نظر شما