شناسهٔ خبر: 9710 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مدیر انتشارات روایت فتح: موافق انتشار فلّه‌ای نیستیم

محمدحسین کریمی‌پور با اشاره به کارنامه فعالیتی این نشر، گفت: موافق انتشار کتاب با تیراژ فله‌ای نیستیم و اگر عناوینی از کتاب‌های روایت فتح به باشگاه 100 هزارتایی‌ها راه پیدا کرده، به دلیل فروش دانه‌ای و تک تک کتاب‌ها به صورت مستمر بوده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ ششمین نشست از سری نشست‌های «صبح ناشر» صبح امروز یکشنبه ۱۵ دی با حضور محمدحسین کریمی‌پور مدیر انتشارات روایت فتح در موسسه رسانه‌ای شیرازه برگزار شد.

کریمی‌پور در این برنامه گفت: شروع فعالیت‌های فرهنگی موسسه روایت فتح را می‌شود این‌گونه توصیف کرد که هرجا انقلاب با مساله‌ای درگیری و تلاقی داشت، مجموعه تولیدات مستندی تولید می‌شد. این فعالیت‌ها حتی پیش از شروع دفاع مقدس و در سال ۵۸ با مستندسازی در مناطق محروم انجام می‌شد. بنابراین هرجا که مساله انقلاب در ابعاد مختلف فرهنگی و اجتماعی وجود داشت، آقا مرتضی و دوربینش پای کار بودند. آقا مرتضی پدیده‌ها را با رویکردی که داشت، بیان می‌کرد؛ چه در ابعاد اجتماعی، چه اقتصادی و چه فراتر از آن که باعث می‌شد به بوسنی و هرزه‌گوین نیز سر بزند و مستند بسازد. بنابراین ایشان در ابعاد جغرافیایی متوقف نبود.

وی افزود: بعد از پایان جنگ، برای مدتی این فعالیت‌ها متوقف بود. اما بچه‌های روایت فتح دور یکدیگر جمع شدند و برنامه‌ای تدوین کردند که به تائید مقام معظم رهبری هم رسید. به این ترتیب گروه تلویزیونی روایت فتح از سال ۷۰ به بعد دوباره فعال شد. رهبری هم اشاره کرده بودند که تازه وقت تولید و عرضه این‌گونه محصولات است. از سال ۷۳ نه به عنوان یک نشر، بلکه به طور غیر رسمی یک رسالت بر عهده موسسه فرهنگی هنری روایت فتح گذاشته شد. آن زمان دوستانی مانند آقایان رجبی معمار، همایون‌فر و فارسی فعال بودند که سنگ‌بنای انتشارات روایت فتح را با ۳ محور اصلی بنا گذاشتند.

مدیر انتشارات روایت فتح ادامه داد: محور اول، انعکاس دستنوشته‌ها و گفتار آقا مرتضی در مجموعه‌ای مدون بود. دوم پاسخگویی به نیاز فرهنگی آن زمان که اگر به خاطر داشته باشید، دهه گفتمان بود. محور سوم فعالیت انتشارات روایت فتح هم انعکاس آن‌ چیزی بود که در دوران دفاع مقدس اتفاق افتاد. این ۳ هدف و محور نقطه شروعی بود تا در سال ۷۳ جزوه‌هایی چاپ شوند که به تعبیر امروز وزارت ارشاد، کتاب نبودند. اما از سال ۷۶ چون مسئولان روایت فتح، استقبال از این جزوه‌ها را دیدند، و همچنین به این دلیل که توانمندی نویسندگان به حدی رسیده بود که لازم بود به طور رسمی وارد حوزه نشر شد، انتشارات روایت فتح به طور رسمی فعالیتش را آغاز کرد. اولین اقدام موسسه هم گرفتن مجوز نشر برای ناشر بود که قصد داشت درباره انقلاب، جنگ و کشورهای اسلامی کتاب چاپ کند.

کریمی‌پور گفت: اما در کنار انتشارات روایت فتح، نشر دیگری هم تاسیس شد که نشر ساقی نام داشت. بعد از تاسیس انتشارات روایت فتح، هیچ کدام از آثار شهید آوینی توسط این ناشر چاپ نشد. بلکه نشر ساقی مجموعه ۱۲ گانه آثار آقا مرتضی را چاپ کرد. بنابراین ما در سال ۷۷ دارای دو نشر با تعاریف مشخص بودیم. نشر ساقی ایجاد یک ظرفیت و امکان برای مواجهه با فرهنگ غرب و مقابله با آن در مقام فکر و اندیشه بود. یک بانک قوی از نقطه نظرات شهید آوینی هم بین روایت فتح و ساقی وجود داشت. آقا مرتضی یکی از معدود اندیشمندان پس از انقلاب است که به مسائلی اساسی رجوع کرد و به آن‌ها پاسخ داد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: امروز با گسترش نیازها، نشر ساقی ۴ حوزه جدید به فعالیت‌هایش افزوده و ظرفیت‌های جدیدی ایجاد کرده است. یعنی علاوه بر مسائل فرهنگی و سینما با دو رویکرد داستانی و مستندش، حوزه‌های تجسمی، هنرهای نمایشی، رسانه و سیاست را در ابعاد آمریکا و صهیونیسم‌شناسی و جنگ نرم مورد توجه قرار داده است. مجموعا تا امروز، دو نشر روایت فتح و ساقی، بالغ بر ۳۸۵ کتاب چاپ کرده‌اند که البته شاید این رقم قلیل به نظر برسد ولی تعدادی است که با تامل چاپ شده‌اند. در مجموع، اگر حوزه اصلی فعالیت در روایت فتح، دفاع مقدس است، در نشر ساقی، سینما و هنر است.

مدیر انتشارات روایت فتح گفت: رویکرد اصلی ما در انتشارات روایت فتح و در زمینه آثار دفاع مقدس، ثبت و ضبط خاطرات با اولویت آدم‌های جنگ است. وقایع نیستند که در اولویت قرار دارند و اگر به وقایع هم می‌پردازیم، از منظر آدم‌هاست. ما کار چندانی به اتفاقی که افتاده است نداریم بلکه به حضور انسان‌ها کار داریم و این برایمان مهم است که این انسان‌ها از مقام علوم انسانی، چگونه با جنگ روبرو شدند. ایجاد فرهنگ با حضور، مواجهه و برداشت آدم‌های درگیر با اتفاق، حاصل می‌شود. بنابراین سعی نداریم تاریخ‌نگاری کنیم و اگر هم در خلال آثار روایت فتح، تاریخ‌نگاری هم دیده می‌شود، اشاره می‌کنم که یک رویه کلی نیست. ما از پیچیده بودن ادبیات پرهیز کردیم چون به نظرمان مخاطب باید به راحتی با متن ارتباط برقرار کند.

کریمی‌پور ادامه داد: سعی کردیم کتاب‌سازی و کتاب‌آرایی را در خدمت مفهوم قرار دهیم؛ نه این که این موضوع خودش را بر مفهوم کتاب تحمیل کند. یک نکته مهم هم این است که ما از تیراژ و فروش فلّه‌ای احتراز کرده‌ایم. یعنی اگر ۷ عنوان از کتاب‌های روایت فتح به باشگاه ۱۰۰ هزارتایی‌ها رسیده‌اند به واسطه فروش تک‌تک و به مرور کتاب‌ها بوده است، نه این که آن‌ها را در تیراژ بالا چاپ کنیم و به دیگران هدیه بدهیم. نکته دیگر هم این که همیشه از رانت‌ خواری و استفاده از موقعیت پرهیز کرده‌ایم.

وی همچنین از مجموعه کتاب‌های مختلفی که انتشارات روایت فتح منتشر کرده و می‌کند، اشاره کرده و آن‌ها را چنین نام برد: کتاب‌های «نیمه پنهان» درباره زندگی شهدا از زبان همسران آن‌ها هستند. کتاب‌های «آسمان» هم همین‌گونه هستند اما درباره شهدای نیروی هوایی هستند. «یادگاران» و «روزگاران» هم شامل خاطرات کوتاه و مینی‌مال جنگ هستند. «دوره درهای بسته» درباره اسرای جنگ و «مادران»، «از چشم‌ها» و «سرداران» هم عنوان ۳ مجموعه دیگر ما هستند. مجموعه دیگر هم «اینک شوکران» است که درباره جانبازان شهیدمان است.

نظر شما