شناسهٔ خبر: 9727 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

درس‌گفتارهای آیت‌الله مصطفوی درباره مکاسب منتشر شد

«مجموعه درس‌گفتارهایی درباره مکاسب» شامل تقریرات آیت‌الله سید‌حسن سعادت مصطفوی توسط انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) و به منظور استفاده‌ دانشجویان و طلاب منتشر شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایکنا؛ «مجموعه درس‌گفتارهایی درباره مکاسب» شامل تقریرات آیت‌الله سید‌حسن سعادت مصطفوی، توسط انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) منتشر شد.

این کتاب که جهت استفاده‌ دانشجویان و طلاب تدوین شده است، بخش بیع و معاطات کتاب ‌گران‌سنگ «مکاسب» را در بر می‌گیرد و مطالب آن در دو فصل «تعریف بیع و آثار آن» و «تعریف معاطات و آثار آن» ارائه شده است.

فصل اول به تعریف بیع و ویژگی‌های آن از جمله ویژگی‌های ثمن و مبیع، معنای بیع در لغت و اصطلاح اختصاص دارد.

در این فصل همچنین، اشکال صاحب جواهر درباره‌ فروش دین، تعریف بیع در اصطلاح فقها و مناقشه در آن‌ها، تعریف شیخ طوسی و علامه حلی از بیع، تعریف محقق کرکی از بیع و اشکالات تعریف ایشان، تعریف شیخ انصاری از بیع و ایرادات آن و نظر شیخ جعفر کاشف‌الغطاء و شیخ اسدالله تستری درباره تعریف بیع مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

در فصل دوم نیز با عنوان «تعریف معاطات و آثار آن»، به تعریف معاطات، اقوال موجود درباره‌ معاطات، حکم معاطات، لزوم و جواز معاطات، رابطه‌ معاطات با سایر عقود و ... پرداخته می‌شود.

در این فصل همچنین پیرامون اقسام معاطات در مقام ثبوت (به اعتبار قصد طرفین)، اقوال موجود درباره حکم معاطات، محل نزاع در معاطات، اقوال علما درباره اباحه یا تملیک بودن معاطات، بررسی نظر محقق کرکی توسط شیخ انصاری، بررسی اقوال(‌شش‌گانه) مربوط به اثر معاطات توسط شیخ انصاری، ادله تأیید قول محقق کرکی توسط شیخ، رد سه دلیل محقق کرکی توسط شیخ انصاری، نظر مختار شیخ انصاری در این بحث، نظر شیخ جعفر کاشف‌الغطاء بحث شده است.

لزوم و جواز معاطات، اجماعات منقول درباره لازم بودن معاطات، تشکیک در انعقاد اجماع، اثبات عدم لزوم از طریق اجماع، رابطه معاطات و بیع، حکم اعطاء مال از سوی یک طرف، معیار تمیز بایع از مشتری در معاطات (رابطه شراء و معاطات)، انواع معاطات برحسب قصد طرفین، معاطات در غیر بیع، جهات لازم کننده معاطات، ماهیت معاطات (ازجهت بیع بودن یا معاوضه‌ای مستقل بودن) و عقد غیر جامع شرایط لزوم دیگر مباحث فصل دوم مجموعه درس‌گفتارهای آیت‌الله مصطفوی درباره مکاسب است.

یادآور می‌شود، «مجموعه درس‌گفتارهایی درباره مکاسب» شامل تقریرات آیت‌الله سید‌حسن‌سعادت مصطفوی با تنظیم و ویرایش محمدامین کیخا فرزانه، در قطع رقعی و در ۲۸۰ صفحه، با شمارگان یک‌ هزار نسخه و با قیمت ۸۰ هزار ریال از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) چاپ و منتشر شده است.

نظر شما