شناسهٔ خبر: 9793 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

گردهمایی دانشمندان جهان اسلام برای تغییر سبک زندگی

دبیر علمی همایش بین‌المللی پیشبرد علم و فناوری در جهان اسلام گفت: پس از هم اندیشی اندیشمندان، همه گرد هم آمده و برای تغییر سبک زندگی و سلامت جهان تصمیمات و راهکارهای علمی را ارائه خواهند کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایکنا؛ علی‌اکبر موسوی‌موحدی، دبیر علمی همایش بین‌المللی پیشبرد علم و فناوری در جهان اسلام امروز در قالب بک نشست خبری به جزئیات برگزاری همایش بین‌المللی پیشبرد علم و فناوری در جهان اسلام پرداخت.

وی اظهار کرد: پایه و اساس این همایش از سال ۱۳۷۱ از سوی دانشمند مسلمان محمدعبدالسلام که در آن سال جایزه نوبل فیزیک را دریافت کرد بنا شد؛ وی برگزاری این همایش را که قرار بود هر ۲ سال برگزار شود به ایران پیشنهاد داد زیرا که بنا به گفته این دانشمند سهم تولید علم در ایران نسبت به دیگر کشورهای جهان بیشتر است.

وی افزود: در اولین سال برگزاری این همایش ۱۰۰ نفر از اساتید و دانشمندان مسلمان جهان با حضور در دانشگاه تهران گرد هم آمده و برای تبادل علوم روز جهان تصمیمات خوبی را اتخاذ کردند.

موسوی‌موحدی خاطر نشان کرد: کمیته برگزاری این همایش قصد دارد در راستای اهداف این همایش هر دو سال یکبار همایش را برگزار کند و در راستای این مهم، دومین همایش بین‌المللی پیشبرد علم و فناوری طی روزهای ۶ تا ۸ اردیبهشت سال ۹۳ در دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

دبیر علمی دومین همایش بین‌المللی پیشبرد علم و فناوری در جهان اسلام بیان کرد: این همایش ملی و بین المللی بوده و تمامی دانشگاه‌های سراسر کشور و افراد و شخصیت‌های بزرگ علمی کشور در برگزاری همایش نقش دارند.

جذب دانشمندان جهان اسلام برای حضور در ایران

موسوی‌موحدی این همایش علمی را یک همایش ملی، منطقه‌ای و جهانی دانست که اهدافی از قبیل ارتقای علم و فناوری در جوامع اسلامی، هم افزایی تجربیات دانشمندان مسلمان، توجه به نقش جامعه علمی در توسعه ملی، تلاش برای فراهم نمودن فضایی متفاوت از اجتماعات علمی و جذب دانشمندان جهان اسلام را دنبال می‌کند.

وی گسترش همکاری دانشمندان جهان اسلام و تبادل علوم برتر روز جهان و توسعه علمی جمهوری اسلامی در جهان اسلام را از دیگر اهداف برگزاری دومین همایش بین‌المللی پیشبرد علم و فناوری در جهان اسلام معرفی کرد.

به گفته دبیر علمی همایش دانشمندان زیادی از ۲۴ کشور اسلامی، اروپایی، آمریکایی و آمریکای شمالی که هم  مسلمان و تعدادی نیز غیر مسلمان هستند برای شرکت در این همایش اعلام آمادگی کرده‌اند.

برگزاری نشست‌های تخصصی و هم‌اندیشی

موحدی تاکید کرد: سازکار این همایش به نحوی طراحی شده است که شخصیت‌ها و دانشمندان تراز اول جوامع مختلف بدون ارائه مقاله شرکت کرده و بنا به تخصص علمی خود با مسئولان دانشکده‌ها و مراکز علمی مختلف نشست‌های تخصصی و هم‌اندیشی برگزار خواهند کرد.

تغییر سبک زندگی و سلامت جهان

موسوی تصریح کرد: پس از هم اندیشی اندیشمندان با دانشگاه‌های مختلف در روزهای پایانی همه گرد هم آمده و برای تغییر سبک زندگی و سلامت جهان تصمیمات و راهکارهای علمی را ارائه خواهند کرد.

این استاد مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران بیان کرد: سازمان بهداشت جهانی، کشور پیشرفته را یک کشور صنعتی ندانسته بلکه کشور پیشرفته را کشوری معرفی می‌کند که در چهار زمینه جسمی، روحی و روانی، اجتماعی و معنوی به سلامت کامل دست یافته باشد.

علم رابطه مستقیم با ارتباطات دارد

موسوی‌موحدی اشاره کرد: با توجه به تغییرات جوی که کره زمین با آن روبرو است باید برای مقابله با این تغییرات شیوه زندگی خود در حوزه انر‍ژی، آب، روابط  دوستانه با کشورهای دیگر، محیط زیست و حوزه سلامت تغییر پیدا کند.

دبیر علمی دومین همایش بین المللی پیشبرد علم و فناوری گفت: نباید منکر این امر شد که علم رابطه مستقیم با ارتباطات دارد و این امر در آموزه‌های دینی ما بسیار مطرح شده است و برای آنکه بتوانیم علوم مختلف را وارد کشور کنیم و مشکلات را با علم خود و دیگران حل کنیم باید ارتباطات خوب و مناسبی با دانشمندان کشورها و موسسات علمی و دانشکده‌های جهان داشته باشیم.

وی اضافه کرد: مدعوین شرکت کننده در رشته‌های علوم تجربی، مهندسی پزشکی، علوم انسانی، هنر، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم محض تخصص دارند.

نظر شما