شناسهٔ خبر: 9815 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

زمینه‌سازی برای ایجاد الگوی مناسب اسلامی پیشرفت

معاون علمی و ظرفیت مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت‌: براساس اساسنامه مرکز موظف هستیم گفتمان‌سازی کرده و بستر مناسب را برای نظریه‌پردازان در جهت ایجاد الگوی مناسب اسلامی پیشرفت فراهم کنیم.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایکنا؛ هادی اکبرزاده، معاون علمی و ظرفیت مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با بیان این مطلب اظهار کرد: سومین دوره کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی با موضوع «واکاوی مفاهیم و نظریه‌های رایج توسعه و تجارب ایران و جهان به سوی نظریه اسلامی ایرانی پیشرفت» سال آینده طی روزهای ۳۱ اردیبهشت و اول خرداد برگزار می‌شود.

وی اهداف این دوره از همایش را بهره‌گیری از دستاوردهای علمی موجود جهان، ارزیابی نظریه‌ها و مدل‌های رایج توسعه‌، میزان سازگاری آنها با مبانی اسلامی و ویژگی‌های جامعه ایران و بررسی تجربیات عینی سایر کشورها در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی برای تدوین نظریه اسلامی ایرانی پیشرفت  عنوان کرد.

۱۵ بهمن آخرین مهلت ارائه مقاله

اکبرزاده تصریح کرد: علاقه‌مندان به شرکت در این کنفرانس می‌توانند به پایگاه مجازی کنفرانس به نشانی http://tc.olgou.ir   مراجعه و مقالات خود را با محوریت همایش تا ۱۵ بهمن‌ماه سال‌جاری به دبیرخانه کنفرانس تحویل دهند.

معاون علمی و ظرفیت مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت خاطر نشان کرد: براساس اساسنامه مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت موظف هستیم که در راستای اهداف مرکز گفتمان‌سازی کرده و بستر مناسب را برای نظریه‌پردازان در جهت ایجاد الگوی مناسب اسلامی پیشرفت فراهم کنیم.

راهکارهای مناسبی برای ایجاد الگو فراهم سازیم

وی اشاره کرد: برگزاری کنفرانس‌های سالانه از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که در راستای تحقق اساسنامه مرکز الگوی اسلامی طراحی و اجرا می‌شود و سعی داریم با گردهم‌آوری صاحب‌نظران بتوانیم به موضوعاتی که در نقشه‌ راه الگو طراحی شده است پرداخته و راهکارهای مناسبی را برای ایجاد این الگو فراهم سازیم.

طبق گفته‌های عضو شورای عالی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، تحلیل و آسیب‌شناسی نظریه‌های رایج و مدل‌های کلان توسعه غربی، ارزیابی تطبیقی تجارب توسعه در کشورها و استنتاج عوامل و مبانی مشترک آنها چالش‌های بنیادین موجود در کشورهای صنعتی، میزان سازگاری نظریه‌ها و مدل‌های رایج توسعه با مبانی و اسناد اسلامی و ویژگی­‌های جامعه ایران و تحلیل دستاوردها و تبعات توسعه در کشورهای اسلامی و انطباق آن با شرایط ایران از اهداف برگزاری این دوره از کنفراس مدنظر گرفته شده است.

راهی برای سرعت بخشیدن به تدوین الگوی پیشرفت

وی استفاده از تجربیات مدل‌های دیگر جهان را راهی برای سرعت بخشیدن به تدوین الگو معرفی کرده و افزود: البته باید الگوبرداری و استفاده از تجربیات دیگر الگوهای توسعه جهان به نحوی باشد که با آیین و شرع و فرهنگ جامعه اسلامی ایران مغایرت نداشته باشد.

معاون علمی و ظرفیت مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت حضور بالغ بر ۷۰۰ اندیشمند و کارشناس را در این کنفرانس پیش‌بینی کرده و یادآور شد: اقشار مختلف علمی و حوزوی و انجمن‌های دانشگاهی در این کنفرانس حضور فعال داشته و از همه استادان و محققانی که پیرامون موضوع همایش پژوهشی را به انجام رسانده اند، دعوت به عمل آمده تا به منظور حضور در این رویداد علمی، مقالات جدید و منتشر نشده خود را در محورهای همایش به دبیرخانه مجازی ارائه کنند.

نظر شما