شناسهٔ خبر: 9862 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حضور ۵۸ کشور در کنفرانس وحدت

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: ۳۸۰ شخصیت از ۵۸ کشور جهان و یک‌هزار چهره شیعه و سنی داخلی برای حضور در کنفرانس وحدت اسلامی دعوت شده‌اند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ نشست رسانه‌ای بیست و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه ۱۷ دی) با حضور آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این مرکز برگزار شد.

جایزه علمی پیامبر اعظم سال آتی برگزار خواهد شد

آیت‌الله اراکی در این نشست با اشاره به برنامه‌های هفته وحدت گفت: مجمع تقریب برنامه‌های گسترده‌ای در داخل و خارج از کشور تدارک دیده که عمده‌ترین آنها برنامه بیست و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی است که در این کنفرانس اعضای مجمع عمومی تقریب نیز دعوت شده‌اند.

وی درباره دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده سال جاری گفت: جشن بزرگ میلاد پیامبر رحمت در پایتخت‌های سراسر جهان و شب شعر نبوی امسال و جایزه بزرگ علمی پیامبر وحدت و سایر فعالیت‌های ورزشی و هنری سال آتی برپا خواهد شد.

آیت‌الله اراکی درباره جزئیات برپایی کنفرانس وحدت اسلامی گفت: برنامه‌های کنفرانس از ۲۷ دی تا ۲۹ دی ادامه دارد شخصیت‌های سرشناس و اثرگذار جهان شیعه و سنی، مرجعیت عالی شیعیان در قم، نجف و برخی شخصیت‌های برجسته الازهر مصر و مفتیان اعظم جهان اسلام و شخصیت‌های دینی و علمی برای حضور در اجلاس دعوت شده‌اند.

افتتاحیه کنفرانس وحدت با حضور رییس جمهور

وی در ادامه افزود: نخستین برنامه بعد از ظهر پنج شنبه ۲۶ دی زیارت مرقد حضرت امام راحل و سپس جمعه ۲۷ دی اجلاس افتتاحیه با حضور رییس‌جمهور و شخصیت‌های بزرگ دیگر برپا می‌شود که در این مراسم از بیانات و پیام‌های شخصیت‌های مرجع تقلید استفاده می‌شود. بعد از ظهر جمعه نیز جشن پیامبر اعظم(ص) در مصلای امام راحل در تهران با همکاری سپاه محمد(ص) و بسیج مستضعفین برپا می‌شود.

آیت‌الله اراکی در ادامه یادآور شد: امیدواریم با گسترش جشن‌های پیامبر در سراسر جهان زمینه برای اتحاد هر چه بیشتر مسلمین حول محور رسول اکرم برپا شود. این جشن در مراکز دیگر استان‌ها با همکاری سازمان بسیج و همینطور در بیروت، ترکیه، پاکستان، انگلیستان، لندن و ... انجام می‌شود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی درباره برنامه‌های روز شنبه و یکشنبه اجلاس توضیح داد: شش کمیسیون در کنار اجلاس‌های عمومی برپا می‌شود که در اینها مسائل مختلف جهان اسلام و وحدت مسلمین، دیپلماسی وحدت بحث و بررسی شده و علاوه بر این، کمیته‌های فرعی درباره نقاط مختلف جهان برپا و در آنها مباحث وحدت و مشکلات فتنه تفرقه مذهبی در جهان بررسی خواهد شد.

فعالیت اتحادیه بانوان در کنفرانس وحدت اسلامی

وی درباره کمیته صلح و فعالیت اتحادیه بانوان مسلمان گفت: این کمیته نیز از فعالیت‌های خود گزارشی ارائه داده و تصمیماتی را می‌گیرد کمیسیون ویژه بانوان در کمیته صلح تشکیل می‌شود و درباره فعالیت‌های اتحادیه زنان تصمیمانی اتخاذ خواهد کرد. حضور مهمانان اجلاس در نماز جمعه تهران، سخنرانی دبیرکل پیش از خطبه نماز جمعه در روز آغازین کنفرانس و بازدید از بیت امام و حسینیه جماران و شرکت در جشن‌های پیامبر در سراسر ایران از دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده توسط مجمع تقریب است.

آیت‌الله اراکی با ابراز امیدواری از اینکه بتوانند در کنفرانس امسال تصمیمات عملی پیرامون مشکلات جهان اسلام و مقابله با تفرقه انگیزی و جنگ مذهبی اتخاذ کنند، اظهار داشت: یکی از کمیسیون‌ها به پیگیری پیشنهاد رییس جمهور در سازمان ملل مبنی بر جهانی خالی از خشونت و ترور خواهند پرداخت.

وی در پاسخ به این سؤال که فعالیت‌های داخلی‌شان برای مبارزه با تفرقه و از بین رفتن وحدت چه بوده است، گفت: اگر این کارهایی که تاکنون انجام دادیم صورت نمی‌گرفت اکنون فجایع بسیار زیاد بود، تماس ما با نهادها و مراکز، جلسه با مداحان، ائمه جماعات، رسانه‌ها،‌ دیدار با مراجع تقلید و ... در راستای جلوگیری از گسترش رفتارهای ضدتقریبی بوده است که اگر بخواهیم نام ببریم به صدها کار می‌رسید، منتها طبیعی است که با این حمله‌ای از خارج می‌شود خواه ناخواه فعالیت‌های ما با وجود اثرگذاری گسترده نتوانسته مشکلات را حل کند.

وی حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را برای سخنرانی مراسم اختتامیه تأیید کرد و گفت: آیت‌الله سبحانی، نماینده آیت‌الله بشیر نجفی و برخی دیگر از علما در این مراسم حضور خواهند یافت یا پیام می‌دهند که البته انتظار نمی‌رود به دلیل کهولت سن برخی شخصیت‌ها در این مراسم حضور یابند.

نظر شما