شناسهٔ خبر: 9864 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

در جست‎وجوی فضاهای گمشده

در جستجوی فضاهای گمشده- شایگان

نویسنده: داریوش شایگان

ناشر: فرزان روز

چاپ اول: ۱۳۹۲

تعداد صفحات: ۲۳۸

قیمت: ۱۷۵۰۰ تومان

فرهنگ امروز: گردآوری این مقالات در قالب مجموعه‎ای واحد، از آن روست که همگی به گونه‎ای حول محور هنر شرق و غرب می‎گردند. شناخت راستین یک فرهنگ، صرفا به درک آثار مکتوب  فلسفی و ادبی حاصل نمی‎شود. بلکه هنر نیز جزئی لاینفک از همان فرهنگ است و چه بسا هنرمندان با بصیرتی به مراتب عمیق‎تر و رساتر، از اسرار و رموز آن فرهنگ پرده برمی‎دارند و انسان را به سرشت راستین و کنه روح آن رهنمون می‎شوند.

نویسنده بعدها که به خاور دور سفر کرده است به هنر چین و ژاپن علاقه‎مند شده است. اندک اندک مسئله شناخت و مقایسه جهان‎بینی‎هایی که بنیان و منشأ این آثار هنری‎اند، در ذهنش متبلور می‎شود. در عالم تفکر به مقایسه افکار مضمر در این تمدن‎ها می پردازد، هنرشان را نیز از نظر دور نمی‎کند.

بخش نخست مجموعه به مسئله هنر، به ویژه هنرهای بصری و معماری و شهرسازی، می‎پردازد و می‎کوشد با مقایسه هنرهای شرق و غرب، وجوه مشخصه هر یک را برجسته سازد. بخش دوم مجموعه، با محوریت هنر معاصر ایران، به آثار برخی از هنرمندان ارزنده معاصر ایران می‎پردازد. هنر ایران بازتابنده روح ملتی است که هنوز حرف آخرش را نزده است و در آینده همچنان و بیش از پیش شگفت زدمان خواهد کرد.

نظر شما