شناسهٔ خبر: 9865 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

گزارشی از تودیع و معارفه رییس پژوهشگاه علوم انسانی

مراسم تودیع و معارفه رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی امروز سه‌شنبه 17 دی‌ماه برگزار شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی؛ در این مراسم که با حضور نمایندگانی از وزارت علوم، اعضای هیئت علمی،مدیران و کارکنان پژوهشگاه علوم انسانی برگزار شد،حمیدرضا آیت‌اللهی جای خود را به صادق آیینه‌وند داد.وحید احمدی، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم علاوه بر اهداء حکم انتصاب دکتر آئینه وند با امضای وزیر علوم،لوح سپاس و تقدیری نیز از طرف دکتر فرجی دانا به دکتر آیت اللهی تقدیم کرد.

حمیدرضا آیت‎اللهی در سخنرانی خداحافظی خود با اشاره به انتخاب صادق آیینه‌وند به عنوان رئیس جدید پژوهشگاه گفت: بسیار خوشحالم که این مسئولیت و سمت به انسان توانمند و بزرگی همچون آیینه‌وند سپرده شده و اگر هم از من می‌پرسیدند چه کسی را برای این پست مناسب‌تر می‌دانم، مطمئنا برنامه‌های ایشان را بررسی می‌کردم.امیدوارم آیینه‌وند برای کشور و مردم سبب خیر و برکت باشد و با دقت و علم، تقوا، توانمندی و توانایی‌هایی که دارند در آینده شاهد پژوهشگاهی پرنشاط که روز به روز به اهداف خود نزدیک‌تر می‌شود، باشیم.

رئیس پیشین پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به ۴.۵ سال حضور در این پژوهشگاه گفت: از سال ۸۷ تا ۹۲ بازدهی اجرایی در این پژوهشگاه  ۹ برابر شده که این مساله نشان از فعالیت سنگین همکاران را دارد .هر ۴ عضو هیات علمی در پژوهشگاه یک مجله علمی پژوهشی ایجاد کرده اند که این مساله هم مستلزم تلاش بسیاری است.

وی  تصریح کرد: در طول ۳-۴ سال گذشته بیش از ۱۲۰۰ مقاله علمی پژوهشی در زمینه ایده های نو علوم انسانی تولید شده که این کار بسیار بزرگی است در حالیکه بودجه این پژوهشگاه فقط به اندازه تورم افزایش پیدا می کرد.

آیت اللهی در پایان از تلاش همه همکاران خود در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی قدردانی و برای صادق آیینه‌وند در مسئولیت جدیدش آرزوی توفیق و موفقیت کرد.

صادق آئینه وند هم در نخستین سخنرانی خود به عنوان رئیس جدید این پژوهشگاه با بیان این‌که ۳۵ سال است از نزدیک پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی را می‌شناسد، گفت: هدف ما به عنوان پژوهشگاه علمی تولید علم است و هیچ مقامی بالاتر از آن نیست. در احادیث نیز آمده هیچ فضیلتی بالاتر از علم نیست. در واقع دانش، برهان و حجتی است که وظیفه آن بسیار بالا و تحقیق برای تسهیل امور زندگی مردم به‌شمار می‌رود.

مدیر جدید پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی افزود: این پژوهشگاه بزرگترین پژوهشگاه علوم انسانی در کشور است و تلاش می‌کنم در ادامه مسوولیت‌های مهدی گلشنی و حمیدرضا آیت‌اللهی وظایفم را با شفافیت، اخلاق‌مداری، قانونمداری و عدالت‌محوری انجام دهم. در ۶۲ سال عمرم به پست و مقامی رغبت نداشتم و این مسوولیت را پس از ۴۰ روز که تلاش کردم فرد دیگری را جایگزین کنم، پذیرفتم. برنامه‌ای که در نظر دارم این است تا با تکریم استادان به نقطه‌ای برسیم که بتوانیم از راه علم به نظام و مردم خدمت کنیم به‌ویژه این‌که در دولت تدبیر و امید تولید علم از جایگاه بالایی برخوردار است.
 


وی بیان کرد: هدف ما جلو رفتن است و انگیزه خاصی جز تولید علم نداریم. اگر در تولید و پیشبرد علم موانعی باشد، برطرف می‌کنیم. به‌ویژه در نوآوری و کشف در حوزه علوم انسانی که برپایه اتصال به ریشه‌های فرهنگ غنی تمدن اسلامی و نیاز کشور است، قدم برمی‌داریم. غنی‌سازی، اسلامی‌سازی و بومی‌سازی هدف مهم ماست و هیچ مانعی نمی‌تواند جلوی ما را بگیرد. امیدوارم به‌زودی بتوانم گزارشی از علمکرد این پژوهشگاه ارایه بدهم.

 در این مراسم همچنین وحید احمدی، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ضمن تشکر از فعالیت های دکتر آیت اللهی و خیر مقدم به دکتر آئینه وند  گفت:آرامش، تحرک و نشاط از ملزومات پژوهش است. اگر ذره ای دچار ضعف، استرس و دلمردگی باشیم سیستم فکری ما کار نکرده و نمی توانیم خلاقیتی داشته باشیم.حماسه سیاسی صورت گرفت و فضایی ایجاد شد و نگرانی ها و دغدغه هایی که متاسفانه از قبل وجود داشت در حال مرتفع شدن است و بنای ما این است که این آغاز و حرکت ، مبنای تحولات اساسی در مجموعه های آموزشی، پژوهشی و تولید علم باشد.

معاون پژوهشی وزیرعلوم افزود: فضا باید فضای درستی باشد، امنیتی نباشد، دانشگاه‌های ما متاسفانه فضای خوبی نداشتند، پژوهشگاهها از این فضاها دورتر بودند و این مشکلات در حال مرتفع شدن هستند. امیدواریم با این نگرش بتوانیم مقدمه تحولات را در حرکت های بعدی علمی ایجاد کنیم.برای ایجاد فضای پژوهشی واقعی نیازمند این هستیم که با یک نگرش نوین به پژوهش نگاه کنیم، در حال حاضر مهمترین مشکل ما فهم از پژوهش است.

احمدی همچین گفت : اگر پژوهش را درست بفهمیم می توانیم آن را به سمت جلو حرکت دهیم. متاسفانه ما شعار پژوهش می دهیم ولی پژوهش نکاتی دارد که به درستی تبیین نشده است. ما مشکل جدی در فهم پژوهش داریم. یکی از ساده ترین بدفهمی ها این است که پژوهش هزینه بر است. به نظر من پژوهش تولید ثروت است.علم و پژوهش باید زندگی ما را متحول کند. تحریم ها باعث شد که صنایع و دستگاه ها برای امور پژوهشی به دانشگاه ها مراجعه کنند از این لحاظ تحریم ها بسیار کمک کرد.
وی به نیاز پژوهش در علوم انسانی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر علوم انسانی در کجای پژوهش جای دارد؟ ما برای حل آسیب های اجتماعی مانند زندان، طلاق، فرار مغزها باید از نقش علوم انسانی استفاده کنیم و آنها را به حداقل برسانیم.هنوز برخی از مسئولان ما اعتقاد جدی به این ادبیات ندارند. ما به عنوان اساتید دانشگاه باید اعتقادمان این باشد که حلقه علم، پژوهش، تولید ثروت، کارآفرینی را در زندگی مردم فعال کنیم .باید این فرهنگ را نهادینه کنیم که پژوهش در زندگی مردم موثر است.

احمدی از دکتر آیت اللهی به خاطر حرکت در جهت رشد علمی و پژوهش پژوهشگاه و از دکتر آیینه وند به خاطر قبول این مسئولیت تشکر کرده و افزود: متاسفانه پژوهش در وزارت علوم هم فهم نشده است. در آیین‌نامه وزارت علوم مشکلات بسیاری وجود دارد، حتی در بخشی از آن اهانتی به حوزه پژوهش شده به این صورت که اگر عضوی از هیات علمی نتواند در طول سه سال متوالی امتیاز کافی به دست آورد تبدیل به عضو پژوهشی می‌شود که این دید اشتباه و توهین‌آمیز است. تلاش می‌کنیم تا با تغییر چنین آیین‌نامه‌هایی جایگاه پژوهش را به ویژه در بحث علوم انسانی ارتقا دهیم. دکتر آیت‌اللهی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در این مسیر حرکت کرد و امیدوارم دکتر آیینه‌وند نیز در مسوولیت جدیدش موفق باشد.

این مراسم با اهدای هدایا و لوح‌های سپاس اعضای هیئت علمی،مدیران و کارکنان پژوهشگاه به حمیدرضا آیت‌اللهی و دیدار آنها با دکتر آئینه وند و خیرمقدم به پایان رسید.

 

نظر شما