شناسهٔ خبر: 9909 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سعید مستغاثی: مقابله با تهاجم فرهنگی باید با نمایش پیشینه غنی مذهبی باشد

این منتقد و کارشناس سینما با اشاره به این‎که تولیدات سینمای ایران باید بر پایه سبک زندگی ایرانی- اسلامی استوار باشد تنها راه مقابله با تهاجم فرهنگی در سینما را ارائه تفکر و پیشینه غنی مذهبی- ایرانی به جهان غرب دانست.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ سعید مستغاثی روزنامه نگار و کارشناس سینما در این باره که چه اهداف و چشم اندازهایی باید برای سینمای دینی تعریف شود و سینما تا چه اندازه می تواند به عنوان یک ابزار فرهنگی در اشاعه امور دینی موفق عمل کند، گفت: اگر قبول داشته باشیم جامعه ما جامعه ای اسلامی است و باید سبک زندگی اسلامی و تفکر اسلامی را دنبال کند باید انتظار داشته باشیم همه پدیده ها از جمله سینما، سیاست و فرهنگ با اندیشه اسلامی جلو برود.

وی ادامه داد: جامعه ما جامعه ای اسلامی است پس نمی توان گفت که سینمای اسلامی یا غیر اسلامی و یا سیاست اسلامی و غیر اسلامی در ایران رواج دارد. معتقدم جامعه غرب نیز برخلاف ادعاها کاملا جامعه ای ایدئولوژیک است و بر اساس اندیشه های سکولار و اومانیستی استوار شده است. تولیدات سینمای هالیوود نیز بر اساس همین اندیشه ها شکل می گیرد. بنابراین جداکردن سینمای دینی و غیر دینی در ایران یک تفکر سکولار است و بهانه ای به دست افرادی که می خواهند دست به تفکیک و جداسازی در سینمای ایران بزنند، می دهد.

این کارشناس سینما با اشاره به تولیدات سینمای ایران عنوان کرد: سبک زندگی ایرانی - اسلامی جزئی از زندگی ماست پس سینمایمان هم باید به این باور برسد که همه تولیداتش بر پایه سبک زندگی اسلامی باشد اما متاسفانه درصد قابل توجهی از آثار سینمای ما ایرانی - اسلامی نیستند. رعایت نکردن این سبک زندگی باعث بروز معضلات و نابهنجاری های زیادی در جامعه می شود که پای این معضلات به سینما هم باز شده است. حتی برخی از فیلمسازان مدعی ما آثار بسیار سطحی در مورد انقلاب و دین ساخته اند و تلاش نکرده اند که به عمق مسئله وارد شوند.

مستغاثی یادآور شد: پرداختن به مسائل دینی و رعایت آنها با توجه به شیوه زندگی که در کشور ایران جریان دارد باید علاوه بر سینما در اقتصاد و سیاست نیز مورد توجه قرار گیرد چون این تفکر اسلامی است که می تواند جامعه ما را نجات دهد.

وی درباره برگزاری جشنواره های موضوعی مثل عمار و تاثیری که می توانند بر افراد جامعه بگذارند متذکر شد: می توان گفت مخاطبان جشنواره عمار بسیار بیشتر از آثار سینمای ایران هستند چون حتی پرفروش ترین فیلم های ما ۳ تا ۴ درصد جذب مخاطب دارند اما آثار این جشنواره در نوبت های زیاد حتی برای مردم عادی و روستائیان نیز نمایش داده می شوند بنابراین مخاطب بالای این جشنواره قابل مقایسه با مخاطب سینمای ایران نیست.

وی با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره هایی از این دست می تواند فتح بابی برای پرداختن به نیازهای مردم ایران باشد عنوان کرد: این جشنواره ادعای این را ندارد که کاملا دینی و اسلامی است اما معضلات و تفکرات اصیل مردم را بسیار انتقادی تر از فیلم‌های شبه روشنفکری مطرح کرده و با آثاری که به نمایش می گذارد تلاش می کند به عمق نابسامانی ها بپردازد. مردم ما خودشان را در این آثار می بینند چیزی که در آثار سینمای ایران کمتر دیده می شود.

این منتقد سینما ادامه داد: برگزاری چنین جشنواره هایی می تواند مونوپل سینمای ایران را که در دست بخش خاصی قرار دارد بشکند و این حقیقت را به گوش مردم برساند که هنر و سرگرمی و سینمای اصیل که در آن اندیشه و تفکر حاکم بر جامعه بازتاب داده می شود چیست.

این مستندساز درباره چگونگی مقابله با تهاجم فرهنگی غرب با ابزار سینما توضیح داد: جوزف نای در کتاب " قدرت نرم " عنوان می کند که آمریکا با قدرت نرم می تواند بالاتر از قدرت سخت و تهاجم نظامی بر جوامع تاثیر بگذارد. تفکر نرم ویژگی است که در تفکر و اندیشه اسلامی نیز وجود دارد. همین تفکر است که توانسته در طول قرن ها جوامع مختلف را به خود جذب کند. در واقع قدرت نرم در تفکر اسلامی و گنجینه فرهنگ اسلامی ما وجود دارد اما ما در سینما از آن استفاده نمی کنیم.

وی بیان کرد: تنها کاری که سینمای ما در مقابله با تهاجم فرهنگی غرب باید انجام دهد نمایش قدرت تفکر خود به دنیاست. همین که ما در آثارمان نشان دهیم ایران چگونه دربرابر غرب ایستاده و مقاومت می کند تاثیر بسیاری بر افراد خواهیم گذاشت، اما متاسفانه سینمای ایران از این ویژگی هیچ استفاده ای نمی کند.

مستغاثی در پایان صحبت‎هایش تصریح کرد: کاری که هالیوود می کند همین است. البته هالیوود ویژگی ها و موضوعاتی را به دروغ پررنگ می کند که هیچگاه واقعیت نداشته است. موضوعات آخرالزمانی و منجی گرایی مسائلی هستند که با طرح آنها سینمای هالیوود می خواهد برای کشورش اعتبار به دست بیاورد و با همین مضامین نیز به فرهنگ ما تهاجم می کند. تنها کاری که سینمای ایران باید در برابر این تهاجم انجام دهد این است که فرهنگ و پیشینه غنی خود را به جهانیان نشان دهد.

نظر شما