شناسهٔ خبر: 9912 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کارگردان نمایش «محاق»: کمبود امکانات موجب مهاجرت هنرمندان به شهرستان می‌شود

رادمهر کشانی گفت: اصفهان حدود ۳۵ گروه فعال تئاتری وجود دارد، اما این گروه‌ها تنها دو سالن اجرا برای کار‌ دارند، چنین اتفاقاتی در شهرستان مومجب مهاجرت افراد و گروه‌ها به تهران می‌شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ رادمهر کشانی کارگردان نمایش «محاق» به همراه بازیگرانش در نشست خبری این نمایش در خانه هنرمندان حاضر شد و گفت: گروه ما در اصفهان تحت عنوان «پژوهش مهر» از سال ۸۲ فعالیت خود را آغاز کرد، این گروه جزو فعال‌ترین گروه‌های تئاتری کشور است که در طول سال نمایش‌های متفاوتی را به صحنه می‌برد، این گروه تاکنون ۷۵ اثر نمایشی را در اجرا کرده است.

او یادآور شد: ما در طول سال ژانر‌های مختلفی مثل کلاسیک، کمدی، کمدی فانتزی و... به صحنه می‌بریم و در کنار این بحث آسیب‌شناسی مخاطب را مد نظر قرار می‌دهیم، ما در اصفهان مکتبی به نام مکتب «کمدی اصفهان» داریم که به صورت علمی و عملی آن را به اجرا در می‌آوریم و ما فکر می‌کنیم مکتب «کمدی اصفهان» می‌تواند مخاطبان عام را به تئا‌تر جلب کند چرا که بخش زیادی از مخاطبان با نگاه و سیاست جشنواره‌ای که در تئا‌تر ما وجود دارد از تئا‌تر دور شده‌اند.

این کارگردان تئا‌تر اذعان داشت: خوشبختانه موقعیتی در تماشاخانهٔ «ایرانشهر» فراهم شده است که ما توانستیم بعد از اجرا در اصفهان، این کار را در این تماشاخانه به اجرا در بیاوریم، همواره تئا‌تر در استانهای مختلف اجرا می‌شود اما این اجرا‌ها بیشتر در محدوده جشنواره‌ها است، در حالیکه اساس کار تئا‌تر اجرای عمومی است. در اجرای عمومی است که مخاطبان با سلایق مختلف می‌توانند به تئا‌تر بیایند، من امیدواریم چنین اتفاقی در سالن‌های دیگر هم بیفتد و گروه‌های مختلفی که کار‌هایشان در شهر خودشان اجرا می‌کنند بتوانند در دیگر شهر‌ها هم اجرا کنند تا مخاطبان مختلف به دیدن کارشان بیایند.

او با اشاره به نمایشنامهٔ «محاق» که اثر «اکبر رادی» است، توضیح داد: زمانی که استاد رادی در قید حیات بودند صحبت‌هایی برای اجرای این نمایش شکل گرفت و ما صبر کردیم تا شرایط ایده‌آلی برای اجرای این اثر فراهم شود. نمایشنامه «محاق» ساختاری رئالستیک دارد، در پس زندگی ساده‌ای که در این اثر می‌بینیم اتفاقاتی می‌افتد که نشان می‌دهد که استاد رادی دارای حرف‌های جهانی هستند.

این کارگردان با بیان مقایسه بین تئا‌تر تهران و تئا‌تر استان‌ها گفت: اجرا تئا‌تر در استان‌ها با تهران متفاوت است، تماشاگران در تهران به جهت پایتخت بودن تماشاگران کشوری هستند به این معنی که وقتی شما نمایشی را در تهران اجرا می‌کنید می‌توانید مخاطبان مختلفی داشته باشید اما در اصفهان و شهرهای دیگر کمتر این نوع مخاطب وجود دارد اما در استان‌ها از جمله اصفهان تئا‌تر مخاطبان عام دارد که در تهران خیلی کمتر آن را می‌بینیم.

او افزود: به نظر من تقسیم‌بندی تئا‌تر به تئا‌تر تهران و تئا‌تر شهرستان اشتباه است، بسیاری از اساتیدی که امروز در تئا‌تر ما حضور دارند و مشغول فعالیت هستند کارشان را از شهرستان شروع کرده‌اند. در شهرستان استعدادهای زیادی وجود دارد اما موقعیت در اختیارشان قرار نمی‌گیرد، امیدوارم نگاه مسوولان از این نوع تقسیم‌بندی‌ها بیرون بیاید و کاری کنند که نمایش‌های شهرهای مختلف امکان دیدن شدن در استان‌های مختلف را پیدا کنند.

کشانی با اشاره به وضعیت تئا‌تر در اصفهان گفت: در اصفهان حدود ۳۵ گروه فعال تئاتری وجود دارند اما این گروه‌ها دارای تنها دو سالن اجرا برای کار‌هایشان هستند، این دو سالن به هیچ عنوان کفاف این تعداد گروه‌ را نمی‌دهند، وقتی چنین اتفاقاتی در شهرستان می‌افتد باعث می‌شود به بسیاری از افراد و گروه‌ها برای اجراشان به تهران مهاجرت کنند.

نمایش «محاق» این روز‌ها در سالن استاد «ناظرزاده» تماشاخانهٔ «ایرانشهر» ساعت ۱۹ اجرا می‌شود.

نظر شما