-
۱۳۹۶-۰۶-۲۷ ۱۸:۱۱
در ستایش دوچرخه
مارک اوژه
" ملکه کوچک" نامی شاعرانه برای دوچرخه در فرانسه است.
-
۱۳۹۶-۰۶-۲۷ ۱۲:۴۴
داریوش شایگان در «شب نیچه و جهان ایرانی» با حضور غلامحسین دینانی و حامد فولادوند؛
مسحور نیچهام
در تفکر نیچه مفهومی وجود دارد که همواره برایم سرشار از ابهام بوده است: مفهوم «بازگشت ابدی، همان». البته من به دلیل مطالعاتم در هندشناسی و آشناییام با مفهوم «ادوار کیهانی» با ایده بازگشت ابدی بیگانه نبودم ولی مفهوم بازگشت ابدی در تفکر هندی از قانون کارما تبعیت میکند و مطابق با این قانون سرنوشت انسان در زندگی بعدی تعیین میشود.
-
۱۳۹۶-۰۶-۲۷ ۱۲:۴۰
متن سخنرانی داریوش آشوری در «شب نیچه و جهان ایرانی»؛
اخلاقناباوری زرتشت نیچه نقطه مقابل اخلاقباوری زرتشت اصلی است
نیچه میخواهد نه با زرتشت شناخته شده در اروپا، که با زرتشت اصلی در سرآغاز تاریخ از در همسخنی درآید. اخلاقناباوری زرتشت نیچه درست نقطه مقابل اخلاقباوری زرتشت اصلی است.
-
۱۳۹۶-۰۶-۲۷ ۱۱:۲۰
اعلام اسامی 10 فیلم ایرانی نامزد معرفی به اسکار
هیات معرفی فیلم ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی(اسکار) فهرست کوتاه 10 فیلمی را که برای بررسی بیشتر در نظر گرفته است، اعلام کرد.
-
۱۳۹۶-۰۶-۲۷ ۱۱:۰۰
«پیشینه آموزش زبان فارسی در ایران» منتشر شد
کتاب «پیشینه آموزش زبان فارسی در ایران» نوشته فریدون اکبری شِلدره با موضوع آشنایی با رویکردها و روشهای آموزش زبان فارسی در ایران منتشر شد.
-
۱۳۹۶-۰۶-۲۷ ۰۹:۵۰
هستیشناسی هایدگر و ملاصدرا از نگاه ابراهیم کالین؛
هایدگر، ملاصدرا و راهی بهسوی خانه
هایدگر از «راه» سخن میگوید، بدون آنکه از مقصد سخنی به میان آورد. او هستی را خانۀ انسان میداند، اما پاسخی برای مسئلۀ انسانمحوری توتولوژیک مضمر در نظرش ندارد. ملاصدرا نیز از سفر سخن میگوید، اما تأکید میکند که هر راهی را پایانی است. او برای راه آغاز (مبدأ) و پایانی (معاد) میبیند و میگوید صرف پیمودن راه، نمیتواند غایت راه باشد. انسان همواره بهسوی مقصدی در حرکت است. این مقصد نمیتواند ساختۀ خود انسان باشد؛ چراکه در اینصورت، همهچیز به یک طرحریزی خودمحورانه تبدیل خواهد شد. انسان نیازمند اتصال به واقعیتی متعال است که اگوی خودفریب نتواند قبضهاش کند.