-
۱۳۹۶-۰۹-۲۰ ۱۳:۱۹
محمد تهامینژاد/ امتناع از تمسک به یک تعریف واحد از سینمای شاعرانه؛
تأثیر تغزلی بهجای اطلاعرسانی
رئالیسم شاعرانه در سینمای دهۀ سی ایران، نمونههای ممتازی دارد. آنها سینمای دهۀ ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ فرانسه را تقلید نمیکردند، اما رئالیسم شاعرانه را با شخصیتهایی مثل محمدعلی جعفری، ژاله، نصرتالله محتشم و فیلمبرداری «هایکنتراست» بوریس ماتویف، در زندگی روزمرۀ مردم شهرها و درون استودیوهای ضعیف ایران و در قصههایی ساده، میآزمودند. شخصیتهای مغموم، خانوادۀ در خطر و کوششهایی در نورپردازی و صحنهآرایی و حرکتها داشتند.
-
۱۳۹۶-۰۹-۲۰ ۱۰:۴۴
مواجهه ایرانیها با غرب چگونه باید باشد؟
باید از فرق سر تا نوک پا غربی شویم؟
باید غربی شویم، غربی فکر کنیم و از عقلانیت غربی استفاده کنیم. تجربۀ غرب را ابزار کنیم و مدرنیزاسیون و مدرنیتۀ غربی را بهطور کامل به کشور منتقل کنیم. این کار دریچۀ جدیدی از تمدن را بر ما خواهد گشود و ما را با جهانی که از آن انزوا گزیدیم آشتی خواهد داد.