-
۱۳۹۹-۱۱-۲۹ ۱۷:۰۰
کووید-19 در بازار کتاب، با مقدمهای از اسلاوی ژیژک!
کتاب «پاندمی! کووید-19 جهان را تکان میدهد»، نوشته اسلاوی ژیژک با ترجمه کامران برادران، محسن اصفهانیزاده و میلاد روانبخش از سوی انتشارات مانیاهنر روانه بازار کتاب شد.
-
۱۳۹۹-۱۱-۲۹ ۱۶:۰۰
محمد قاسمزاده : آونگاردیسم بر ادبیات هدایت غلبه داشت
محمد قاسمزاده گفت: «آونگاردیسم بر ادبیات هدایت غلبه داشت، گرچه بارقههای از منش چپ و راست را میتوان در آثارش یافت اما نوع ادبیات او مستقل است. و به سیاست از منظر ادبیات توجه دارد. در اینجاست که اهمیت صادق هدایت به عنوان یک نویسنده مطرح میشود.»
-
۱۳۹۹-۱۱-۲۹ ۱۵:۰۰
گزارشی از روز دوم همایش ملی «فلسفه غرب و ترجمه»/ شریعتی: راه مقابله با استعمار زبانی ترجمه است/ ترجمه جنبش رهایی بخش است
شریعتی گفت: برخی از زبانهای هند و اروپایی توانایی انتقال انتزاعی دارند و این موجب اقتدار و استعمار زبانهای دیگر است و راه مقابله با این استعمار ترجمه است. بنابراین برخلاف تصور اینکه برخی از زبانها این استعداد را ندارند، نهضت ترجمه خلاف این را نشان میدهد و این نژادگرایی بیپایه است و نهضت ترجمه میتواند یک جنبش رهاییبخش باشد.
-
۱۳۹۹-۱۱-۲۹ ۱۴:۰۰
گزارشی از روز دوم همایش ملی «فلسفه غرب و ترجمه»/ معصومی همدانی: ترجمه کتابهای فلسفی نیاز به «مترجم فیلسوف» دارد/ مکتب ترجمه کم داریم
معصومیهمدانی با طرح این پرسش که آیا ما مترجم فیلسوف داریم؟ گفت: ترجمه ما از یک نیاز فلسفی فراتر نیست برای همین است که مترجم همه چیز ترجمه میکند وقتی مترجم به مساله «مترجم فیلسوف» بیندیشد و چنین موضعی داشته باشد هر چیزی را ترجمه نمیکند.
-
۱۳۹۹-۱۱-۲۹ ۱۳:۰۰
گزارشی از روز دوم همایش ملی «فلسفه غرب و ترجمه»/ یوسف ثانی: مترجم باید سیر تحول مفاهیم و معانی را بداند/ تاکید علوی تبار بر اینکه چرا ترجمههای مشترک خوب نیستند؟
محمود یوسف ثانی گفت: مترجم باید هم به سیر تحول مفاهیم و هم معانی یک واژه در نزد فیلسوف توجه داشته باشد.
-
۱۳۹۹-۱۱-۲۹ ۱۲:۰۰
گزارشی از روز نخست همایش ملی «فلسفه غرب و ترجمه»/ مصباحیان: نمی توانیم از پروژه ترجمه در ایران حرف بزنیم/ حیدری: مارکسیسم و کمونیسم بیشترین آثار ترجمه شده فلسفی در ایران را دارند
حسین مصباحیان گفت: ما نمیتوانیم از یک پروژه ترجمه حرف بزنیم بدین معنی که ترجمه در خدمت با مسائل مبتلا به ایرانیان باشد. ترجمه میتواند به ما درک درستی از جهان بدهد و برای ما افقهای مختلفی برای خروج از بحرانها و گشودن افقهای جدید بدهد.
-
۱۳۹۹-۱۱-۲۹ ۱۱:۳۰
مترجم کتاب «یادگیری ادبی» در گفتوگویی مطرح کرد؛ دانش راهبردی یا استراتژیک چگونه در ادبیات محقق میشود؟
فواد مولودی مطرح کرد: مولف این کتاب از دانش راهبردی یا استراتژیک صحبت میکند که منظور از آن ارتباط بین محتواهای مختلف است. اینکه ذهن من چه ساختاری داشته است و من چگونه اندیشیدهام که این ارتباط خاص را بین محتواهای مختلف برقرار کردهام.
-
۱۳۹۹-۱۱-۲۹ ۱۱:۱۸
امکانات تشخیصی و درمانی در نخستین مرکز جامع درمان سرطان نگین آزادی
-
۱۳۹۹-۱۱-۲۹ ۱۱:۰۰
گزارشی از از روز نخست همایش ملی «فلسفه غرب و ترجمه»/ اکرمی: نظریه ترجمه در فلسفه را تدوین کنیم/ تاکید شجاعی جشوقانی بر ترجمه فرهنگی و امکانات آن در فلسفه علوم انسانی
موسی اکرمی گفت: باید به نظریه ترجمه مسلط شویم و به سوی تدوین نظریه ترجمه برویم و در نهایت در چهارچوب فلسفه ترجمه با دقت فراوان و با تکیه بر حوزههای نشانهشناسی، زبان شناسی و ... حرکت کنیم و خودمان را به متن اصلی نزدیک کنیم.
-
۱۳۹۹-۱۱-۲۹ ۱۰:۳۰
یکصدمین سالگرد کودتای سوم اسفند برگزار میشود
یکصدمین سالگرد کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ در آستانه تغییر قرن با عنوان «کودتا و ظهور لویاتان ایرانی» برگزار میشود.
-
۱۳۹۹-۱۱-۲۹ ۱۰:۱۶
راهنمای سفر به کیش و استانیول
-
۱۳۹۹-۱۱-۲۹ ۱۰:۰۰
گزارشی از روز نخست همایش ملی «فلسفه غرب و ترجمه»/ زکیانی: کار گروهی در ترجمه بین ما ایرانیان مهجور است/ رشیدیان: مترجم باید بقای پیکره متن اصلی را حفظ کند
غلامرضا زکیانی میگوید: در شرایط پیچیده امروز نمیتوان به مترجم گفت که به همه مسایل اشراف داشته باشد و این مساله کار تیمی میطلبد که متاسفانه کار تیمی بین ما ایرانیان به شدت مهجور است.
-
۱۳۹۹-۱۱-۲۹ ۰۹:۲۳
نگاهی به نسبت دانشگاه و امر سیاسی؛
دانشگاه بدون ایدئولوژی
در مطالعه تاریخ ایران ، نهاد دانشگاه زیر سایه ، نفوذ و سیطره نهاد حکومت و دخالت دولتمردان، خود را هویت داده و دارای اثر بخشی است. موضوع جالب توجه این که دانشجو به عنوان عضوی از جامعه دانشگاهی در فرآیندها و تحولات سیاسی خود را در معرض قضاوت افکار عمومی قرار داده است. با تحولات دهه بیست و سی خورشیدی در ایران ، با شکل گیری احزاب سیاسی ، دانشجویان با امر سیاسی پیوندی هویتی و ایدئولوژیک یافتند. با ظهور مفاهیمی چون جنبش دانشجویی دخالت نهاد سیاست و احزاب در نهاد دانشگاه ، ایده فلسفی دانشگاه دچار تغییرات هویتی و دگرگونی مفهومی در پیوند با ایدئولوژی اندیشی گردید.