-
۱۴۰۱-۰۲-۲۷ ۱۳:۵۰
به نام زیستن
شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی با اکثر- اگر نگوییم همه- آثار ارزنده و گرانسنگ ادبیات فارسی متفاوت است. استاد جلال خالقی مطلق، گردآورنده تصحیحی انتقادی و عالمانه از شاهنامه و شاهنامهپژوه بزرگ معاصر، آثار بزرگ ادبیات فارسی را به باغها یا بوستانهای زیبا و دلانگیز تشبیه کرده اند، در حالی که شاهنامه از دید ایشان جنگلی انبوه است که هر بار مراجعه تازه به آن، سویهها و جنبههای نویی را فرارویمان میگشاید، ضمن آنکه با هر خوانش تازه بخشهای متفاوت آن، به شناخت ژرفتر و پیچیدهتر خودمان هم نایل میشویم. شاهنامه را نه یک بار و دو بار که باید بارها و بارها خواند.
-
۱۴۰۱-۰۲-۲۷ ۱۲:۱۴
استاد فاطمی نیا به کتاب عشق میورزید
در بیانات و منبرهایش دائم و پیوسته شاکر بود که نسخهای از فلان کتاب را که در فلان کشور و در فلان تاریخ چاپ شده است، در کتابخانهاش دارد.
-
۱۴۰۱-۰۲-۲۷ ۱۲:۱۱
فلسفه تطبیقی درگفتگو با دکتر مهدی دهباشی
وایتهد به اصالت کثرت واقعی معتقد است که در آن هر حادثهای برآیند منحصر بهفرد مجموع تأثیراتی است که به او رسیده، یعنی وحدت لاحقی است که از کثرت سابق شکل یافته است. در صورتی که صدرا اصالت را به وحدت میدهد و کثرت را از شئون وحدت حقه حقیقیه میداند.
-
۱۴۰۱-۰۲-۲۷ ۱۱:۵۴
رنسانس، مدرنیته و زیبایی / حسن بلخاری
تعریف کانت از زیبایی چنین بود که پدیدههای زیبا اعم از طبیعی و هنری لذت خاصی را در ما بهوجود میآورند. این لذت یک امر درونی و ذهنی است؛ بنابراین نمیتوان احکام ذوقی را کاذب دانست، زیرا بر پدیدههای بیرونی دلالت ندارند و به هیچ وجه به دانش مربوط نمیشوند؛ لیک با وجود این، میتوان پدیدههای زیبا را تحلیل کرد
-
۱۴۰۱-۰۲-۲۷ ۱۱:۵۲
اقتراح انجمن جامعهشناسی از اسدالله نقدی درباره تغییرات اجتماعی ایران
گذار شهری با بیمها و امیدهای درهم تنیده
یکی از مهمترین ویژگیهای جامعه ایران در طول ۱۵۰سال گذشته حرکت تناوبی بین سنت و تجدد و قدرت این دو نیرو در هماوردی اغلب تحولات مهم معاصر از جمله انقلاب مشروطه، دوران نوسازی اول، کودتای ۲۸مرداد و نوسازی دوم، انقلاب اسلامی و جنبشهای متعاقب آن و نیز تحول بعدی و مستمر و هنوز ساری و جاری، عدم درک درست، همزمان و متعادل از دو رویه بورژوازی تمدن غرب (علم و مدنیت و وجه و صورت استعماری آن) بوده است.