-
۱۴۰۱-۰۳-۰۲ ۲۰:۳۷
«نبرد مخفی علیه ایران» منتشر شد
برگمن، نویسنده صهیونیست، عمده اقدامات ضد ایرانی اشغالگران فلسطین را از بدو پیروزی انقلاب اسلامی، در این اثر به رشته تحریر در آورده و برای توجیهپذیر ساختن این ضدیتها اتهامات ناروایی را به ملت ایران نسبت داده است.
-
۱۴۰۱-۰۳-۰۲ ۲۰:۳۶
معیار تشخیص عدالت از نظر صدرالمتالهین چیست
نادر شکرالهی ضمن اشاره به اینکه ملاصدرا به تفصیل در حوزه عدالت اجتماعی ورود نکرده است تصریح کرد: از نظر حکیمی مثل ملاصدرا، منابع معرفتی ما برای تشخیص مصداق عدالت در هر دوره، هم شهود است، هم ظاهر شریعت است، هم عقل به معنای وسیع خودش.
-
۱۴۰۱-۰۳-۰۲ ۲۰:۳۲
«داد (قانون)، خرد و شادی»؛ سه مفهوم در سیر تاریخی از ایران باستان تا ایران اسلامی
تاریخ ایران تاریخی بلند و جهانی است و در استمرار و پیوستگی و جداکردن دورههای آن و منازعات بیهوده در این زمینه به صلاح و منافع ملی ما نیست. اگر بخواهم سیر تاریخمان از ایران باستان تا دوره ایران اسلامی را در سه مفهوم خلاصه کنم؛ «داد (قانون)، خرد و شادی» است که هر سه در شاهنامه تجلی یافته است.
-
۱۴۰۱-۰۳-۰۲ ۲۰:۲۵
پیامبری یا به خودوانهادگی بشر| همایون همتی
سخن نگارنده در این خطابه و تحریر بعدی آن دربارۀ پدیده و رویداد عظیم پیامبری است یعنی آمدن پیامبران از جانب خداوند برای دستگیری از انسان. به خودوانهادگی نیز اصطلاحی است از ژان پل ساتر، فیلسوف معروف فرانسوی که او را در روزگار خود “پیامبر روشنفکران” خوانده بودند.
-
۱۴۰۱-۰۳-۰۲ ۲۰:۲۲
هابرماس منتقد مطلقیت تکنولوژی بر علوم انسانی است
تقویان میگوید: هابرماس در مجموع از علم مدرن و تکنولوژی در جایگاه خودش دفاع میکند اما منتقد رویکردهایی است که میخواهند این جایگاه را مطلق کرده و آن را به علوم انسانی تسری بدهند.
-
۱۴۰۱-۰۳-۰۲ ۲۰:۱۰
انسان و معنی حیات / غلامحسین دینانی
انسان در میان موجودات زنده این جهان تنها موجودی است که هم زندگی میکند و هم میداند که زندگی میکند؛ بنابراین زندگی انسان با زندگی موجودات دیگر تفاوت بنیادی دارد و هرگز نباید از این تفاوت غافل بود.
-
۱۴۰۱-۰۳-۰۲ ۱۲:۵۳
خط فارسی و لزوم اصلاح آن
بدون ایجاد اصلاحات بنیادین در خط فارسی و فقط با یکدست کردن آن و البته ایجاد یکی دو تغییر کوچک در آن، بسیاری از مسائل مربوط به پردازش زبان و خط فارسی حل خواهد شد.
-
۱۴۰۱-۰۳-۰۲ ۱۲:۱۰
توهم بزرگ
فلسفه مثل هر دانش یا معرفت دیگری باید توهمزدا و واقعنگر باشد و چشم مخاطبان خود را نسبت به وجه یا وجوهی از واقعیت باز کند. فیلسوف یا علاقهمند به فلسفه، قرار است جنبههایی از عالم هستی را تبیین کند و نوری بر تاریکی جهان موجود بیندازد.