کل اخبار:143
-
۱۳۹۷-۰۷-۳۰ ۱۴:۲۰
عبدالکریمی در درون خود به امکان امر دینی در جهان معاصر معتقد است
سیدمحسن فاطمی گفت: عبدالکریمی در پژواک های درونی شان و در دنیای تفرد فردی شان به امکان امر دینی در جهان معاصر بسیار اعتقاد دارند و معتقدند امر دینی در جهان معاصر کاملاً امکان پذیر است.
-
۱۳۹۷-۰۷-۳۰ ۱۳:۲۰
نقد منصفانه و غیرمنصفانه در علم نداریم/ دچار اغتشاش مفهومی هستیم
حسن محدثی گفت: متفکران دینی در ایران گرفتار این مشکل هستند که در مقام نقد و بحث سلبی توانا سخن میگویند، اما در وجه ایجابی با لکنت زبان و اغتشاش مفهومی مواجه اند.
-
۱۳۹۷-۰۷-۳۰ ۱۲:۴۰
مفهوم امر دینی در کتاب عبدالکریمی مبهم است/ سوبژکتیویته و امردینی
حجت الاسلام خسروپناه گفت: نمی توانیم بگوییم سوبژکتیویته با امر دینی کاملاً تناقض دارد. در خود دنیای مدرن این جمع میان این دو مفهوم اتفاق افتاده است.
-
۱۳۹۷-۰۷-۳۰ ۱۲:۰۰
باید به میراث خود برگردیم/ تئولوژی محکوم به شکست است
حجت الاسلام پارسانیا گفت: جهان دینی نمی تواند بدون الهیات باشد و این حق جامعه دینی است که الهیات خودش را داشته باشد. ناگزیر به میراث خود باید برگردیم و کاوش کنیم و محققانه آن را بررسی کنیم.
-
۱۳۹۷-۰۷-۲۹ ۱۶:۴۰
راه مواجهه با متون قدسی قطع نشده است/ ضرورت گفتگو با دنیای مدرن
ان شاالله رحمتی در نشست «پرسش از امر دینی در عصر حاضر» با بیان اینکه وجه سلبی در آرای عبدالکریمی نسبت به وجه ایجابی غالب است، گفت: راه مواجهه با متون قدسی چیزی نیست که امروز قطع شده باشد.
-
۱۳۹۷-۰۷-۲۹ ۱۴:۲۰
اندیشه عبدالکریمی از یک تأخرتاریخی رنج می برد/نزدیکی به تفکر کربن
بادامچی گفت: عبدالکریمی پروژه «احیای امر قدسی برای عبور از نیهیلیسم» را در شرایطی به عنوان پاسخی به بحران های ایران امروز طرح می کند، که یکبار این پرسش و پاسخ به تمامه در ایران طی شده است.
-
۱۳۹۷-۰۷-۲۱ ۱۷:۰۰
ما به تاریخ نگاه ابزاری داریم/ غایت تاریخ را نمی توان حدس زد
بیژن عبدالکریمی در نشست «نظریه تاریخی انقلاب اسلامی» گفت: ما باید در یک حقیقت تعین ناپذیر خانه کنیم. تاریخ از امکانات پیش بینی ناپذیر برخوردار است و غایت تاریخ را نمی توان حدس زد.
-
۱۳۹۷-۰۷-۰۸ ۱۷:۰۰
غربزدگی جهانی/ درآمد به متافیزیک در گفتارهایی از بیژن عبدالکریمی و انشاءالله رحمتی
مبنای فلسفه هایدگر پرتابشدگی ما به این جهان است؛ یعنی ما از مبدا وجودمان اطلاعی نداریم. این نشاندهنده درک بسیار عمیق هایدگر و اندیشیدن او به وضعیت انسان در این جهان است. ملاصدرا هم میگوید ما به این جهان هبوط کردهایم؛ یعنی پیشاوجود یا قِدم نفسی داریم و از جایی به این جهان آمدهایم.
-
۱۳۹۷-۰۷-۰۸ ۱۶:۰۰
رسالت علم در مقابل جامعه/ چرا فضای نقد در دانشگاهها مُرده است؟
دانشگاه در مواجهه با مسائل جامعه باید خود را واجد جایگاهی محوری بداند که اولین شرط آن وجود گفتمان نقد در زیست جهان دانشگاهی است،در گزارشی به عوامل کم رونقی فضای نقد دردانشگاه ها پرداخته ایم.
-
۱۳۹۷-۰۴-۱۶ ۱۳:۴۰
نشست «نیهیلیزم فعال و چشم انداز صلح» برگزار می شود
نشست «نیهیلیزم فعال و چشم انداز صلح» توسط مجمع فلاسفه ایران برگزار می شود.
-
۱۳۹۷-۰۴-۰۴ ۱۶:۰۰
ملکیان: قانعیراد به وضع عمومی دانشگاهها انتقاد داشت
مصطفی ملکیان: قانعیراد از معدود متفکرانی بود که استادی دانشگاه را شغل خود نمیدانست
-
۱۳۹۷-۰۳-۲۹ ۱۴:۲۰
آثار شریعتی هنوز بصیرت های بنیادینی دارد/ چرا شریعتی، شریعتی شد؟
بیژن عبدالکریمی با بیان اینکه آثار شریعتی هنوز برای ما بصیرت های بنیادینی دارد، گفت: در اندیشه شریعتی بصیرت هایی وجود دارد که همسو با اندیشه برخی از متفکران بزرگ جهانی است.
-
۱۳۹۷-۰۳-۲۰ ۱۶:۲۰
تفکر چیست، متفکر کیست؟ / بیژن عبدالکریمی
آثار، شخصیت و سلوک داوری شما را، برخلاف خیل انبوه اصحاب نظر در جامعه ما، همواره به امری فراتر از خویشتن دعوت میکند. این «امر فراتر از خویشتن» همان ساحتی است که چشم اکثر قریب به اتفاق تجددخواهان و به اصطلاح سنتگرایان ما بدان کور است و به دلیل بیگانگی با همین ساحت است، که وجودشان، برخلاف رضا داوری، تهی از لطف و وداد و دوستی نسبت به دیگری است.
-
۱۳۹۶-۱۱-۱۸ ۱۷:۰۰
بیژن عبدالکریمی: تفکر بیخانمان
تأملی بر کتاب «افسون زدگی جدید» اثر داریوش شایگان
-
۱۳۹۶-۱۰-۱۶ ۱۳:۴۰
باید در سنت فلسفه اسلامی به مسأله «دیگری» بپردازیم
عبدالکریمی، استاد فلسفه با بیان اینکه اخلاق بدون «دیگری» معنا ندارد،گفت: متأسفانه ما هنوز دیگری را در نظر نمی گیریم و باید در سنت فلسفه اسلامی به مسأله «دیگری» بپردازیم.
-
۱۳۹۶-۰۹-۱۲ ۱۱:۴۰
تمدن تبلور عقلانیت یک فرهنگ در زندگی است/ امکان تمدن سازی اسلامی
متولی امامی گفت: هر گاه فرهنگ یک جامعه در حوزه عینیت ظهور کند و ظهور و بروز عینی یابد، تمدن ظهور یافته است
-
۱۳۹۶-۰۹-۰۱ ۱۵:۴۰
بدون «دیگری»، اخلاق بی معناست/ دو رویکرد فکری در مورد دیگری
عبدالکریمی گفت: همواره دو سنت فکری درباره اندیشدن درباره دیگری وجود اشته است. رویکرد اول توسط آکوستین، ابن سینا و دکارت بیان شده و دیدگاه دوم برای کسانی همچون هایدگر، ویتکنشتاین و کانت است.
-
۱۳۹۶-۰۸-۲۱ ۱۷:۰۰
سونامی نیهیلیسم/ مرگ و زندگی در گفتوگو با بیژن عبدالکریمی
نیازمند ظهور نوع دیگری از تفکر هستیم
-
۱۳۹۶-۰۸-۰۲ ۱۰:۴۰
نسبت فلسفه و صلح بررسی می شود
نشست علمی «نسبت فلسفه و صلح» به مناسبت روز جهانی فلسفه و به همت انجمن جامعه شناسی ایران برگزار می شود.
-
۱۳۹۶-۰۷-۱۲ ۱۲:۲۶
صوت / متافیزیک هایدگر در تاریخ معاصر ایران
بیژن عبدالکریمی
-
۱۳۹۶-۰۷-۰۵ ۰۹:۴۰
نقد رادیکال هایدگر به غرب/ نحوه مواجهه ایرانیان با هایدگر
عبدالکریمی با بیان اینکه ما اولین بار از رهگذر اندیشه هانری کربن با هایدگر آشنا شدیم، گفت: هایدگر متفکر بزرگ غرب و نیز رادیکال ترین نقاد تمدن غرب محسوب میشود.
-
۱۳۹۶-۰۶-۰۵ ۱۴:۲۰
پاسخ یحیی یثربی به بیژن عبدالکریمی/ فیلسوفان ما چه میکنند؟
اگر جامعه ای ورزش نداشته باشد، ممکن است به سلامتی وی آسیب برسد، ولی اگر جامعه ای تفکر نداشته باشد، موجودیتش به خطر می افتد.
-
۱۳۹۶-۰۶-۰۴ ۱۰:۱۱
موسی اکرمی/ به بهانۀ پخش سخنانی از دکتر بیژن عبدالکریمی و واکنشها در برابر آنها؛
در ستایش فلسفهورزی راستین و ورزش سالم
آقای عبدالکریمی مسلماً اغراق کردهاند که گفتهاند در برابر پنت هاوس ۱۷۵۰ متر مربعی آقای علی دایی خودشان دارای دو متر مربع هم نیستند. البته ممکن است یک استاد به هر علت و دلیل نتوانسته باشد هنوز به منزل مسکونی با مالکیت شخصی دست یابد. جناب میلانی هم از این سو گرفتار اغراق شده و به شمار زیادی از استادان اشاره کرده است که درآمد زیاد و خانۀ ویلایی دارند.
-
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۵:۰۰
عبدالکریمی: بسیاری از مولفان آثار دینی از تفکر دینی برخوردار نیستند
بیژن عبدالکریمی، معتقد است که اثر دینی باید حاصل «تجربهای زیسته» و نحوه بودن و زیستی دینی باشد و متأسفانه بسیاری از مولفان آثار به اصطلاح دینی منتشرشده در جامعه در سدههای اخیر از یک چنین تفکر و تجربه زیسته دینی برخوردار نیستند.
-
۱۳۹۵-۱۲-۲۳ ۱۳:۰۰
ابن خلدون با ایران چه نسبتی دارد؟
رحیم محمدی گفت: گویا ایران در همان تاریخ که طباطبایی آن را تحت عنوان تاریخ اسلامی بیان میکند ایران نبوده است. پس طباطبایی نسبت قوی با ایران نداشته و اساساً ایران در تفکری که طباطبایی میسازد، نیست. اما چرا طباطبایی به این دام افتاد؟
-
۱۳۹۵-۱۲-۱۷ ۱۶:۴۰
نگاه زرشناس و عبدالکریمی به نفوذ فرهنگی/ ما و بیافقی تاریخی
دکتر عبدالکریمی هیچ توجهی به حضور تاریخی این ملت از طریق انقلاب اسلامی ندارند و معلوم نیست پس ایشان در چه تاریخی بهسر میبرند؟
-
۱۳۹۵-۱۲-۰۳ ۱۱:۴۰
ملاحظاتی بر دو نقدِ فردیدشناسی بیژن عبدالکریمی
عبدالکریمی از یکسو، بر عظمت ها و بصیرت های بنیادین و بی بدیل فردید دست می گذارد و آنها را برجسته می کند؛ و از سوی دیگر، محدودیّت ها و نواقص این تفکّر را نیز آشکار می کند.
-
۱۳۹۵-۱۲-۰۱ ۱۴:۰۰
عبدالکریمی: فلسفه تطبیقی کربن تلاشی است برای گسستن نهیلیسم بشر در دوره جدید
عبدالکریمی، استاد فلسفه دانشگاه گفت: فلسفه تطبیقی کربن تلاشی است برای گسستن نهیلیسم بشر در دوره جدید. نهیلیسم یک حادثه نیست. یک رویداد تاریخی است که با ظهور متافیزیک آغاز میشود.
-
۱۳۹۵-۱۱-۳۰ ۱۱:۲۰
زرشناس: نفوذ، فرایند سازمان یافته است/عبدالکریمی: نفوذ پروژه نیست
بیژن عبدالکریمی و شهریار زرشناس با حضور در برنامه زاویه درباره موضوع «نفوذ و ابعاد و مصادیق آن» به مناظره پرداختند.
-
۱۳۹۵-۱۱-۲۶ ۱۶:۴۰
نقد و بررسی ایده «پایان تئولوژی» در اثر جدید بیژن عبدالکریمی
نشست نقد و بررسی ایده «پایان تئولوژی» در اثر جدید بیژن عبدالکریمی در مرکز همایش های کتابخانه ملی برگزار می شود.