کل اخبار:49
-
۱۳۹۴-۰۴-۲۹ ۱۴:۰۰
ملکیان: تغییر اندیشهام از سر حقیقتطلبی است نه مد روز
مصطفی ملکیان، متفکر فلسفه اخلاق در پاسخ به این سؤال که کتابهای شما حاصل دورههای فکری مختلفتان است که از آنها فاصله گرفتهاید. اما هنوز کتابهایتان مبنای استدلال بسیاری است که در دورهای از تفکر گذشته شما سیر می کنند، میگوید: حرص و ولع آن دارم که به نوعی به همه برسانم که تفکرات آن موقعم غلط بوده است. به یک نکته واقفم که تغییر اندیشه و فکرم حاصل تبعیت از مد روز نبوده است؛ واقعاً از سر حقیقتطلبی است.
-
۱۳۹۴-۰۴-۱۱ ۰۹:۵۸
نشست نقد کتاب «در باب نظریه عدالت» (۲)؛
برداشت از عدالت و تقدم حق بر خیر
رالز به دو اصل مهم اشاره میکند که در نهایت به آن باید برسیم: اصل اول آزادی نام دارد و اینکه هر شخصی باید حقی برابر نسبت به گستردهترین نظام جامع آزادیهای اساسی داشته باشد که با نظام مشابه آزادی برای همگان منافاتی نداشته باشد. اصل دوم، نابرابریهای اجتماعی و اقتصادی چنان میبایست سامان یابند که هر دوی آنها: الف. بیشترین نفع را برای محرومترین افراد داشته باشد؛ ب. به مناصب و مشاغلی وصل باشند که در شرایط منصفانه و برابر از نظر فرصت به روی همه گشوده باشد.
-
۱۳۹۴-۰۴-۱۰ ۱۴:۴۶
اسطورهها و زندگی ما
مری میجلی
از نظر میجلی، اسطوره داستانی است که در آن، نمادهای بسیاری وجود دارد. تأکید او بر این نکته است که ما انسانها گونۀ خاصی از موجودات هستیم که مسائل را اساساً در قالب نمادها درک میکنیم.
-
۱۳۹۴-۰۴-۰۱ ۰۹:۰۰
«همایش ملی فلسفه اخلاق» با محوریت نکوداشت آیت الله العظمی تهرانی
به مناسبت روز جهانی فلسفه، «همایش ملی فلسفه اخلاق» با محوریت نکوداشت فقیه اخلاق مرحوم آیت الله العظمی تهرانی(ره) برگزار می شود.
-
۱۳۹۴-۰۳-۲۴ ۱۶:۴۰
اعلام فراخوان مقاله همایش ملی فلسفه اخلاق
گروه اخلاق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با همکاری برخی دستگاه های علمی همایش ملی فلسفه اخلاق را برگزار می کند.
-
۱۳۹۴-۰۳-۱۹ ۱۱:۵۰
نقدی که به فلسفهی اخلاق در غرب وارد است
استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: یکی از مهمترین نقدهایی که به فلسفهی اخلاق در غرب وارد میشود، این است که اخلاق کانتی از احساس غافل شده، در حالی که اخلاق دینی احساس و عقل را توأمان درنظر میگیرد.
-
۱۳۹۴-۰۲-۲۹ ۱۵:۳۰
مصطفی ملکیان: آثار سقراط در خودشناسی مورد توجه عارفان و بنیانگذاران ادیان است
مصطفی ملکیان، متفکر فلسفه اخلاق معتقد است: فرهنگ غرب پس از ظهور ارسطو و سنت فکری او رنگ و بوی دیگری گرفت و سنت و نظریه فکری سقراط کمرنگ شد. تنها عارفان و بنیانگذاران ادیان و مذاهب به آثار و نظریات سقراط در مبحث خودشناسی توجه نشان دادند.
-
۱۳۹۴-۰۲-۲۸ ۱۷:۱۰
خشایار دیهیمی: فلسفه اخلاق، مساله امروز تفکر در ایران است
خشایار دیهیمی ــ مترجم آثار فلسفی ــ میگوید: فلسفه اخلاق و پرداختن به آن اصلیترین مساله امروز اندیشه ایران است.
-
۱۳۹۴-۰۲-۲۷ ۱۰:۲۰
برگزاری یازدهمین کارگاه گفتگوی آزاد و خلاقانه درباره فلسفه اخلاق
یازدهمین کارگاه گفتگوی آزاد و خلاقانه درباره فلسفه اخلاق با حضور دکتر ابوالقاسم فنائی ۲۸ اردیبهشت ماه برگزار می شود.
-
۱۳۹۴-۰۲-۱۳ ۱۴:۱۰
پایان فلسفه اخلاق/ امتناع یا امکان شناخت حقیقت در تفکر معاصر غرب
در بررسی تحولات اندیشه غرب، در بسیاری از حوزهها بهویژه در قلمرو اخلاق و فلسفه اخلاق، انبوه متراکمی از آرا و مکاتب وجود دارد بدون اینکه بتوان به کمترین هماهنگی، همخوانی و همسویی میان آنها دست یافت.
-
۱۳۹۴-۰۱-۳۱ ۱۲:۳۰
شرح فلسفه لویناس در بیستمین جلد «دانشنامه فلسفه استنفورد»
بیستمین جلد از «دانشنامه فلسفه استنفورد» به شرح فلسفه امانوئل لویناس، فیلسوف معاصر فرانسوی اختصاص دارد. نویسنده این کتاب بتینا برگو و مترجم آن احسان پورخیری است. مهمترین بخش از منظومه فکری لویناس به فلسفه اخلاق اختصاص دارد.
-
۱۳۹۳-۱۲-۰۴ ۱۲:۰۹
در رد نسبیگرایی اخلاقی؛
نسبیگرایی اخلاقی غیرقابل فهم است!
اگر صرف این واقعیت که افراد یا گروهها بر سر یک ایده اختلاف دارند، دلیلی کافی برای این بود که آن ایده ارزش صدق عینی ندارد، در این صورت، هیچ حقیقت عینیای در مورد عمر جهان یا علل اوتیسم وجود نمیداشت. نسبی گرایان به این امید که بتوانند از خود در برابر این استدلال نقضی محافظت کنند، معمولاً ادعا میکنند این اختلافنظرها به شکلی با اختلافنظرهای اخلاقی متفاوتند.
-
۱۳۹۳-۱۰-۲۸ ۰۹:۵۴
برنامه اندیشگاه فرهنگی کتابخانه ملی در بیست و هشتمین روز دیماه
دو نشست تخصصي «شناخت شعر معاصر از مشروطه تا امروز» و «فلسفه اخلاق» در انديشگاه كتابخانه ملي برگزار میشود.
-
۱۳۹۳-۱۰-۰۹ ۱۰:۳۰
انشاءالله رحمتی: آیا تساهل بیقید و شرط به نفع بشر است؟
دکتر انشاءالله رحمتی در جلسه درس «فلسفه اخلاق» ضمن توضیح نسبیگرایی، ذهنیگرایی و تساهل گفت: اینکه تساهل ارزشی اخلاقی است یا خیر، بسیار جای بحث دارد. امروزه میان فیلسوفان اخلاق و دین این بحث مطرح است که اگر تساهل بدون قید و شرط را در جامعه بپذیریم آیا به نفع بشر خواهد بود؟
-
۱۳۹۳-۰۵-۱۲ ۰۸:۵۵
تلخیص و تحلیلی از کتاب «مبانی نسبیگرایی اخلاقی» دیوید ولمان؛
نسبیگرایان اخلاقی چه میگویند؟
از حیث عام و جهانشمول بودن هیچ اخلاق معتبری وجود ندارد و تنها اخلاقیاتی متکثر در میان هست که دارای وثاقت و اعتباری محلی میباشد. مروری گذرا در اطلاعات تاریخی و مردمشناسانه این ادعا را تأیید میکند. یک فیلسوف میتواند این پرسش را پیش بکشد که آیا ممکن است اخلاقیات متکثری وجود داشته باشد که از وثاقت و اعتبار محلی بهرهمند باشد؟
-
۱۳۹۳-۰۴-۱۹ ۱۰:۴۴
فلسفهی اخلاق مدرن و نقد مکاینتایر/ قسمت دوم؛
رد نظریههای اخلاق مدرن
مکاینتایر، برعکس آنچه پنداشت شتابزده و سرسريِ نسبیاندیش میداند، تأکید دارد که ضرورتاً (و همواره) درست نیست که هرکس چنان واقع شده است که ایستاري وجود ندارد که پذیرفتنش از سوي او در هر زمانی نسبت به مجموعهی خاصی از جایگزینها عقلاً برتر باشد.
-
۱۳۹۳-۰۴-۱۶ ۱۱:۳۳
فلسفۀ اخلاق مدرن و نقد مکاینتایر/قسمت اول؛
فلسفۀ اخلاق مدرنیستها
واکاوي نقادانهی مکاینتایر از فلسفههاي اخلاق مدرنیستها این است که آنها آنچه «واقعیت» میشمرند را از «ارزشها» جوري جدا میکنند که کنش اخلاقی ما در عمل عاطفی شده و بدینسان طبقههاي گوناگون درون جامعه علیه یکدیگر چنان استدلال میکنند که هر دو درمانده و خوددرستبین میشوند
-
۱۳۹۳-۰۳-۱۲ ۰۹:۰۸
گزارشی از جلسه نقد و بررسی «دانشنامه فلسفه اخلاق»؛
ترجمه و برون رفت از تکآگاهی فرهنگی
بزرگترین فایدهی کار ترجمه این است که جامعه را از تکآگاهی فرهنگی نجات میدهد، زیرا هیچ تمدنی از هیچ چیز به اندازه تکآگاهی فرهنگی لطمه نمیخورد. ترجمه، افقهای تازهای به روی کشور و جامعه نسبت به فرهنگهای دیگر باز میکند؛ و فرآوردههای ترجمه هر یک، آوایی جدید در حل یک مساله و یا پاسخی برای یک سوال خواهند بود.
-
۱۳۹۳-۰۳-۰۷ ۱۱:۳۵
رونمایی از «دانشنامه فلسفه اخلاق» با حضور مصطفی ملکیان
«دانشنامه فلسفه اخلاق» اثر انشاءالله رحمتی 10 خردادماه با حضور مصطفی ملکیان، ویراستار این کتاب در کتابخانه ملی ایران رونمایی میشود.