نمایش همه
  • سرقت علمی ۱۳۹۳-۰۳-۱۷ ۱۱:۲۵

    نگاهی به افزایش نگران کنندۀ پدیدۀ سرقت علمی در ایران؛

    سرقت علمی در پایان‌نامه‌ها

    بایستی توجه داشت اصولا پیدایی وضعیتی آرمانی که در آن همه افراد ارزش‌ها و قواعد را ماشین‌وار رعایت کنند، خبری از هیچ‌گونه مشکل و نابهنجاری نباشد و به‌ویژه خود را مقید به حفظ حقوق دیگران بدانند، ناممکن است. بنابراین وقوع مسائلی از این دست همواره قابل انتظار است. با این حال، این یادداشت نشان خواهد داد که چرا این امر؛ یعنی سرقت علمی در ایران، نگران‌کننده شده است.

  • تهمورث شیری ۱۳۹۳/۰۳/۱۲

    طهمورث شیری در گفت‎وگو با «فرهنگ امروز»؛

    جدال دانشجویان با روش‌تحقیق

    دانشجوی ما دنبال این است که کار را زودتر جمع کند، او می‎خواهد پایان‎نامه‎اش را زودتر دفاع کند و مدرکش را بگیرد. اتفاقاً بسیاری از کسانی که دنبال زودتر انجام دادن مطالعات هستند، شاغل هم نیستند یعنی دنبال ارتقای شغلی نیستند، بلکه یک تب است که همه‎گیر شده است و آن هم تب مدرک‎گرایی است.

  • سلیمی-محمدی ۱۳۹۳-۰۳-۰۸ ۱۱:۵۸

    گزارشی از برنامه زاویه؛

    سلیمی: نمی‌توانیم به اساتید امرونهی کنیم/ محمدی: باید با اساتید وارد تعامل شد

    حسین سلیمی: نمی‎توانیم اساتید را کنار هم جمع کنیم و بگوییم این درس را اینگونه تدریس کنید. چرا که اساتید نسل جدید کسانی هستند که خود ذهنی منتقد و دیدگاه انتقادی دارند./ منوچهر محمدی: ما زمینه هم‎اندیشی با اساتید را فراهم می‎کنیم تا بتوانیم باعث باروری اندیشه شویم و از تقلید کورکورانه محض دوری کنیم.

  • دکتری ۱۳۹۳-۰۳-۰۴ ۱۰:۵۵

    از دکترای بورسیه تا بورسیۀ دکترا؛

    معضلی که رفته رفته رنگ فاجعه به خود می‌گیرد

    برای نمونه فردی می‌توانست در یک دانشگاه نه‌چندان قوی در ارمنستان تقاضای ادامه تحصیل کرده و یک گواهی از آن دانشگاه مبنی بر موافقت اولیه برای پذیرش در مقطع دکترا به وزارت علوم ارائه دهد، سپس با استفاده از کانال‌های مختلف این بورس خارج را تبدیل به داخل کرده و ناگهان سر از معتبرترین دانشگاه کشور (دانشگاه تهران) دربیاورد.

  • نشست طباطبایی ۱۳۹۳-۰۲-۳۰ ۰۶:۲۷

    پاسخ سید جواد طباطبایی به منتقدان/قسمت دوم؛

    چگونه به یک کرشمه مدرس شده‌اید؟

    آقاجری با یادداشت‌های فراوان آمده بود و کتاب را نیز روی میز چیده بود، اما هیچ دلیلی جز لفاظی‌های بی مبنا از او صادر نشد. گویا در ادامۀ سنت روشنفکری دینی که تبدیلی بر آن نیست! این تکرارهای سخت آزاردهندۀ انتحالیون، یک داستان را در خاطر من زنده می‌کند و آن نسبت انتحال از سوی رفیق احسان طبری به محمدعلی فروغی است...

  • جواد طباطبایی ۱۳۹۳-۰۲-۲۹ ۰۸:۳۵

    پاسخ سید جواد طباطبایی به منتقدان/قسمت اول؛

    مانیفستی برای ایران

    من با توجه به اطلاعی که از مرتبۀ دانش استاد قادری دارم می‌گویم که نه تنها دم خروسِ «انتحال» در همۀ صفحات آن کتاب که برای دانشگاه‌های کشور کارسازی کرده، نمایان است، بلکه به نظر من، «پرسش جدی» این نیست که آن حرف‌های من از کجا آمده، بلکه این است که آیا ضرورت پرداختن به «تولید بومی» خود نظریه‌ای بومی است؟

  • مهدی معین زاده ۱۳۹۳/۰۲/۲۹

    بررسی مديريت پژوهش در علوم انسانی در گفت‌وگو با مهدی معین‌زاده/قسمت دوم؛

    ذات علم جدید پژوهش است

    تحقیق یا پژوهش درست علمی پاسخ به سؤالاتی است که از زیستن‌ محقق برآمده است، اما ما این جرات را نداریم؛ چون فکر می‌کنیم علم تافته‌ی جدا بافته‌ای از جامعه است؛ چراكه علم ما از جامعه‌ی ما برنیامده است، در اينجا همیشه محقق و عالم برج‌عاج‌نشین بوده است.

  • مهدی معین زاده ۱۳۹۳/۰۲/۲۷

    بررسی مديريت پژوهش در علوم انسانی در گفت‌وگو با مهدی معین‌زاده /قسمت اول؛

    علوم انسانی مدیریت‌بردار نیست

    پژوهش ذاتا وحشی و خودرو است، اینجا یا آنجا در علوم طبیعی یا مهندسی یا علوم انسانی تفاوتی ندارد، حقیقتش این است که حتی آنجا هم هیچ پژوهش اصیلی برای جامعه انجام نمی‌گیرد مگر با خروج از نرم‌ها. حتی هیچ نوآوری ساده یا به قول کوهن همان پر کردن جدول کلمات متقاطع در درون پارادایم مشخص این‌گونه به سادگی صورت نمی‌گیرد حتماً باید یک اعوجاجی صورت گیرد.

  • تاریخنگاران ۱۳۹۳-۰۲-۲۵ ۰۸:۲۸

    اشاره‌ای به ماهيت جلسات «نقد تجربۀ تاریخ‌نگاران ایرانی»؛

    نقد یا تمجید؟

    ای کاش مسئولان برگزاری این گونه جلسات و مدعوين آنها تکلیف خود را از ابتدا مشخص می‌کردند و به مصداق گندم نمایان جوفروش، «تمجید» را در مقام «نقد» نمی‌نشاندند و اگر چنین هدفی را دنبال کنند، دست‌کم می‌‌توانند، عنوان جلسه را از «نقد تاریخ‌نگاری» به «بزرگداشت» تغییر دهند.

  • رشید یاسمی ۱۳۹۳-۰۲-۱۸ ۰۹:۱۲

    به مناسبت سال‌‌مرگ غلامرضا رشید یاسمی؛

    نخستین رساله‌‌ در روش تحقیق تاریخی

    پرسش اینجاست که چه شرایطی منجر به لزوم نگارش چنین رساله‌‌ای شد؟ مگر نه آن است که سنتی دیرپا از تاریخ‌‌نویسی در ایران بدون نگارش حتی یک رساله در این باره وجود داشت و مورخان در طول یک هزاره تاریخ‌‌نویسی، بدون احساس نیاز به چنین دستورالعملی، به کار خود مشغول بودند؟

  • صالح نجفی ۱۳۹۳-۰۲-۱۵ ۰۹:۵۷

    صالح نجفی؛

    تدریس در دانشگاه

    دو سال پیش دوستی، تلفنی از من خواست تا در دانشکده‌ای که او خود مدیریت گروهی را در آن به عهده داشت تدریس کنم. هرچه بهانه آوردم که نه مدرک لازم را برای این کار دارم و نه تجربه‌ی کافی، خیالم را راحت کرد که ایرادی ندارد، ما در وضعیتی به سر می‌بریم که نه به مدرک‌هایش می‌توان اعتماد کرد و نه به تجربه‌هایش. بدین‌سان من ناخواسته به خیل کسانی پیوستم که عنوان «حق‌التدریسی» را یدک می‌کشند...

  • منوچهر محمدی ۱۳۹۳/۰۲/۰۹

    رئیس کارگروه علوم سیاسی شورای تحول علوم انسانی:

    متون جدید درسی از سال تحصیلی 93-94 در دانشگاه‌ها

    اوایل انقلاب یک تجربه‌ی انقلاب فرهنگی داریم. دانشگاه‌ها تعطیل شد و خیلی‌ها فکر می‌کردند همه چیز زیرورو می‌شود؛ ولی امروز که ایستادیم و یک بار دیگر ماجرا را نگاه می‌کنیم، می‌بینیم همچنین اتفاقی نیفتاد. آن زمان نامش انقلاب فرهنگی بود؛ ولی هدفش اخراج گروهک‌ها از دانشگاه‌ها بود.

  • آزمون ۱۳۹۳-۰۲-۰۸ ۱۱:۰۴

    سازمان سنجش و پارادوکس «فلسفۀ علم»؛

    علوم پایه یا الهیات و علوم انسانی!؟

    یک وقتی هست که یک کسی مطالعات تخصصی و مورد علاقه‌ی خودش را دارد و با تکیه بر همان‌ها در آزمونی شرکت می­‌کند، نتیجه‌­ی آزمون هرچه شد، این شخص ضرری نکرده است؛ اما یک وقتی هم یک بیچارگانی هستند که برای اینکه اجازه یابند مطالعات تخصصی‌شان را دنبال کنند باید مطالعات تخصصی و مورد علاقه‌شان را کنار بگذارند! تا بتوانند در آن آزمون شرکت جسته و چیزی برای جواب دادن داشته باشند.

  • حسن حضرتی ۱۳۹۳-۰۲-۰۴ ۱۱:۰۳

    گزارش نشست تاریخ و همکاری‎های میان‎رشته‎ای/ قسمت سوم؛

    آشفتگی رشتۀ تاریخ در فضای آکادمیک ایران

    از مشکلات جدی در بحث مطالعات میان‎رشته‎ای، آشفتگی در بحث هویت رشته‎های علمی است به‌ویژه در رشته‎ی تاریخ، این‎که جایگاه روش در مطالعات تاریخی چیست و در این مطالعات، روش چه نقشی دارد و آیا اصلاً روش‎هایی وجود دارد که مخصوص خود رشته‎ی تاریخ باشد یا خیر؟

  • مصباحیان ۱۳۹۳-۰۲-۰۲ ۰۸:۳۵

    گزارش نشست تاریخ و همکاری‎های میان‎رشته‎ای/ قسمت دوم؛

    از نزاع بین تاریخ و فلسفه استقبال کنیم

    جنگ و نزاع بین رشته‎ها به نظر من ضروری‎ترین چیزی است که می‎تواند وجود داشته باشد. ما همکاری نیاز نداریم، ما جنگ می‎خواهیم، جنگ بین رشته‎ها باید دربگیرد برای اینکه از تخدیش بین حوزه‎ها جلوگیری شود و تاریخ‎دان بداند تاریخ چیست، فلسفه‎دان بداند فلسفه چیست، حد و ثغور رشته‎های خود را بشناسند و در آن صورت است که همکاری می‎تواند صورت بگیرد.

  • داریوش رحمانیان ۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۱:۱۵

    گزارش نشست تاریخ و همکاری‎های میان‎رشته‎ای/ قسمت اول

    مناقشه در هویت علم تاریخ

    در حال حاضر حدود ۲۰۰ سال است که روی مباحث علوم انسانی مناقشه است و به‌ویژه روی رشته‎ی تاریخ. بسیاری از تعاریف ناکافی و ناکارآمد هستند که باعث شده است مناقشات همچنان ادامه داشته باشند؛ ازهمین‌روی، از تعریف‎هایی که نسبت به ماهیت رشته‎ی تاریخ شده است تردیدها و علامت سؤال‌های بسیاری وجود دارد.

  • فلسفه ۱۳۹۳/۰۱/۲۴

    گفت‌وگو با محمدسعید حنایی کاشانی؛

    اهمیت فلسفه در فرهنگ جهانی بشری

    «فيلسوف» و «نظريه‌پرداز» دو اصطلاح هستند با معناهاي متفاوت. «فيلسوف» مي‌تواند «نظريه‌پرداز» باشد اما «نظريه‌پرداز» لزوما «فيلسوف» نيست./ من گمان نمي‌كنم «عصر فلسفه» به پايان رسيده باشد، هرچند كه ممكن است چندان خريداري نداشته باشد!

  • سیاوش جمادی ۱۳۹۳/۰۱/۱۹

    گفت‌وگو با سیاوش جمادی؛

    ابن‌سينا و ملاصدرا پاسخگوی من نيستند!

    من يك شخصی مثل شما، منتها گرفتار شده در پرسش‌ها و مساله‌هايی كه دايما به دنبال پاسخ برای آنها می‌گردم. همين كه براي پاسخ يابی به سوالات و مساله‌های خودم شروع به مطالعه و تفكر می‌كنم می‌بينم ابن‌سينا و ملاصدرا پاسخگوی من نيستند. خود به خود برای پاسخ يابی به سمت هگل، كانت و متفكران چپ نو در دنيای امروزی كشيده می‌شوم.

  • آشتیانی ۱۳۹۳-۰۱-۱۹ ۰۸:۴۹

    منوچهر آشتیانی؛

    تذکراتی درباره‌ی جامعه‎شناسی در ایران

    این دانش هم‌اکنون در ایران، نه پیوندی راسخ با گذشته‌ی تاریخی فرهنگ ما ایرانیان دارد و نه دارای ارتباطی متین (محتوایی و شکلی) با میراث فرهنگی و جامعه‌شناسانه‌ی جهانی است! نظام‌های حکومتی موجود نیز در تمام ادوار تاریخی در ایران هیچ‌گاه برای شناخت و راه‌گشایی مسائل و مشکلات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ملت ایران به گونه‌ی واقعی و جدی به عقاید اجتماعی فلاسفه یا جامعه‌شناسان ایران رجوع نکرده‌اند.

  • مسعود صادقی ۱۳۹۳/۰۱/۱۸

    گفت‌وگو با مسعود صادقی؛

    مهجوریت فلسفۀ تحلیلیِ تاریخ در ایران

    وقتی به فلسفه تاریخ در ایران توجه می‌کنیم، توجه‌مان یک زمینه درونی ندارد؛ یعنی نه فلسفه ما ابزارهای مفهومی لازم را برای بررسی معرفت تاریخی داشته است، چون اصلاً دغدغه غالب آن معرفت‌شناسی نبوده است، و نه تاریخ به یک معرفت قابل اعتنا در فضای جامعه ما تبدیل شده و به این لحاظ، شاید بتوانیم بگوییم که ما فاقد زمینه­‌هایی بوده‌ایم که در غرب، تلاقی آن زمینه­‌ها موجب پیدایش فلسفه تحلیلی تاریخ شده است.

  • فیاض ۱۳۹۳/۰۱/۱۴

    گفت‌وگو با ابراهیم فیاض؛

    وضعیت علوم انسانی در ایران

    ما اصلاً در ایران روشنفکر نداریم. چون روشنفکری «سوژه» است و ما هنوز «ابژه» هستیم. بزرگان روشنفکری ما در ایران کسانی بودند که چارچوب‌های اندیشه‌ی غربی را می‌گرفتند و با یک قیاس منتقل می‌کردند و شاید به همین دلیل مورد نقد قرار می‌گیرند. آسیبی که متوجه معرفت‌شناسی ماست این است که آنچه را می‌خواهیم بشناسیم، تبدیل به بت می‌کنیم و آنگاه می‌ترسیم که بت ساخته‌ی خود را نقد کنیم.

  • ناصر فکوهی ۱۳۹۳/۰۱/۱۰

    گفت‌وگو با ناصر فکوهی؛

    ترجمۀ کتب جامعه‌شناسی و معضل نگاه کاسب‌کارانه

    ما هرگز به فکر کار کردن و زحمت کشیدن برای آنکه مفید باشیم و یا حتی، صرفا برای لذت فردی‌مان نیستیم. سال‌ها پیش، «صادق هدایت» به عنوان یک نویسنده، تنها یک کارمند ساده در دانشگاه تهران بود و زندگی ساده‌ای هم داشت، همانقدر ساده که اندیشمندی چون «مهرداد بهار» -که او هم یک کارمند بود- اما امروز چقدر می‌توانیم بگوییم که مترجمان و نویسندگان ما نیز چنین هستند و چقدر می‌توانند اینچنین باشند.

  • بلوکباشی ۱۳۹۳-۰۱-۰۹ ۰۱:۱۲

    مسائل انسان شناسی ایران در گفت و گو با علی بلوکباشی؛

    ناشناخته ماندن انسان‎شناسی در میان دولت‎مردان

    از دیگر موانع موجود در راه انسان‎شناسی؛ می‌توان به کم‌وبیش ناشناخته ماندن این دانش نزد دولت‌مردان و مسوولان نهادهای مملکتی و برنامه‌ریزان اجتماعی و فرهنگی و نبودن درک درست آن‌ها از نقش و اهمیت پژوهش‌های مردم‌شناختی در جهت دادن به هدف‌های نوسازی و بهینه‌سازی وضعیت معیشتی و احیای هویت فرهنگی و جمعی مردم در جامعه‌های ایلی، روستایی و شهری این سرزمین اشاره کرد.

  • ابراهیم توفیق ۱۳۹۲/۱۲/۲۵

    گفت‌وگو با ابراهیم توفیق؛

    شهر از منظر جامعه‌شناسی

    ما عملا درگير اين شهر هستيم، يعنی قرار نيست كه من بگويم چه بايد كرد. خود اين شهر با معضلات و پيچيدگی‎هايی كه دارد ما را وادار می‎كند كه با آن مشكلاتش درگير شويم. زمانی كه مديريت شهری ما چيزی به نام بافت فرسوده تعريف و ما را دعوت می‎كند كه درگير اين قضيه شويم، ديگر نمی‎توانيم در تعاريف و كتاب‎ها باقی بمانيم. ما مجبوريم به ميدان برويم و با شهر از نزديك درگير شويم.

  • داوری ۱۳۹۲/۱۲/۲۴

    گفت‌وگو با رضا داوری اردکانی؛

    سوء تفاهم در علوم‌انسانی

    گمان می­‌کنم در دو سه سال اخیر، به نوشته‌­های من قدری اعتنا شده است، ولی تا این اواخر، به جهاتی که ذکرش را لازم نمی‌دانم، کمتر خوانده می‌شد. اکنون هم می‌دانم که گروه­‌هایی از جوانان آن‌ها را می‌خوانند و گروهی هم خواندن آن‌ها را کاری در حد گناهی بزرگ می­‌دانند.

  • اصغر ایزدی ۱۳۹۲-۱۲-۲۴ ۰۹:۰۶

    اصغر ايزدى جيران؛

    سرکوب رشته‌ی انسان‎شناسی در آزمون دکتری

    رشته‌ی انسان‎شناسی همان‌گونه که در نظام آموزشی و پژوهشی ایران همواره مورد بی‎توجهی قرار گرفته در مهم‎ترین و بالاترین سطح آزمون یعنی مقطع دکتری نیز سرکوب شده است. این‌گونه سرکوب وحشتناک تأثیر خود را در افت تدریجی تسلط دانشجویان امروز و استادان فردا به مباحث و رویکردهای رشته‌ی انسان‎شناسی نشان خواهد داد، چیزی که قبلاً نیز شاهد آن بوده‎ایم.

  • پایان نامه ۱۳۹۲-۱۲-۱۸ ۱۰:۴۱

    بررسی روابط استاد و دانشجو در نگارش پایان‌نامه؛

    دردی را که کماکان درمان نیست

    دانشجویی نقل می‌کرد که من در یکی از دانشگاه‌ها رساله‌ام را با یکی از اساتید برداشتم که به نظرم آدم علمی و موجهی بودند؛ اما در کمال تأسف هیچ کمکی نکردند، شبی که قرار بود فردایش از پایان‌نامه دفاع کنم به استاد یادآوری کردم که فردا وقت دفاع یادشان نرود. جالب است که استاد گفته بود موضوع پایان‌نامه‌ات چیست؟

  • ناصر فکوهی ۱۳۹۲-۱۲-۱۴ ۱۱:۲۱

    ناصر فکوهی؛

    تقلیل یافتن دانشجو به «صندلی»

    دیگر براساس نیازمان دانشجو نمی‌گیریم، بلکه بر اساس میزان «صندلی‌های خالی» در دانشگاه‌ها و نیازهای مالی دستگاه‌های آموزشی، اقدام به اخذ دانشجو می‌کنیم. تقلیل یافتن دانشجو به صندلی یک آفت است. طبیعتاً در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار داشت که سطح نظام آموزشی در حد بالایی باقی بماند.

  • آذری ۱۳۹۲/۱۲/۱۴

    غلامرضا آذری در گفت‎وگو با فرهنگ امروز؛

    تست‌زنی مهم‎ترین چالش پیش روی آزمون دکتری

    یکی از مخاطرات آزمون تستی، عمق نداشتن سؤالات و بحث‎ها است. برای دوره‌ی دکتری ما به یک سپر هدایتی و عرف سواد کلی قائل هستیم. اگر آزمون فقط با تست برگزار شود حجم داده‎ها خیلی فشرده و باز -به‌طور نوار ضبط‌صوتی- به خورد دانشجو داده می‎شود که دانشجو به الزام فقط باید همان را یاد بگیرد، یک قاب آشنا با یک‌سری آزمون‎های مشخص. با این عملکرد، قدرت انعطاف‎پذیری و قدرت حفظ و جذب اطلاعات به معنای واقعی کلمه را از او گرفته‎ایم.

  • احمد گل محمدی ۱۳۹۲/۱۲/۱۰

    دکتر احمد گل‎محمدی در گفت‎وگو با فرهنگ امروز:

    علوم انسانی اسیر شبه‌­علم و علم­‌نما شده است

    شبه‌­علم و علم‌­نما وانمود می‌­کنند که علم هستند؛ ولی حداقل معیارهای علم که روشمندی باشد را دارا نیستند. البته شبه‌­علم و علم­‌نما معمولاً لزوم پایبندی روش‌­شناختی را می‌­پذیرند؛ ولی در عمل دارای آن پایبندی نیستند. در مواردی هم یا روشمندی را به بهانه­‌های مختلف (از جمله غربی، امپریالیستی، استعماری، غیربومی بودن) بی‌­ارزش و اعتبار می­‌دانند و یا از روش‌­شناسی بدیلی سخن می‌­گویند که اصول و ویژگی­‌های آن روشن نیست.