شناسهٔ خبر: 10116 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نمایشنامه امام موسی صدر به نگارش در می‌آید

شهرام کرمی نویسنده، کارگردان و منتقد تئاتر کشورمان که چند ماهی است کار نگارش نمایشنامه زندگی امام موسی صدر با عنوان «مردی برای همیشه» را در دست دارد، در این رابطه گفت: نگاه من به این شخصیت در نگارش نمایشنامه نگاهی هنری است و به شخصیت پنهان این فرد خواهم پرداخت.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از روابط عمومی حوزه هنری؛ شهرام کرمی درباره شخصیت امام موسی صدر گفت: امام موسی صدر یکی از شخصیت‌های شناخته شده و قابل احترام برای ایرانی هاست، من در دوران جوانی بارها درباره شخصیت امام موسی شنیده بودم و او را فردی قابل احترام و بزرگوار می‌دانم.

کرمی ادامه داد: به پیشنهاد محمد سرشار رییس حوزه هنری تهران مبنی بر نگارش نمایشنامه‌هایی درباره شخصیت‌های مهم جهان اسلام، نگارش نمایشنامه‌ای با موضوع امام موسی صدر را پذیرفتم.

این کارگردان تئاتر با اعلام این‌که مردی برای همیشه عنوان نمایشنامه در دست نگارش اوست، افزود: رییس حوزه هنری تهران مقدمات دیدار با خانواده امام موسی صدر را فراهم کرد و منابع مختلفی را از خانواده او برای انجام تحقیقات دریافت کردم.

شهرام کرمی این نمایشنامه را دربرگیرنده 5 بخش دانست و خاطرنشان کرد: این اثر زندگی امام موسی را از زمان تولد او یعنی 1307 تا سال 1347 شامل می‌شود، در تمام اپیزودهای این نمایشنامه سعی شده است که شخصیت موسی صدر بر اطرافیان نشان داده شود.

وی بیان داشت: اذان برای موسی، یک شاخه گل برای پروین، روزگار بیروت، گفتگوی بی پایان با سنگ و مردی برای همیشه عناوین این نمایشنامه را تشکیل می‌دهند.

امام موسی شخصیتی زنده در تمام دوره هاست

این نمایشنامه نویس نگاه خود را به امام موسی صدر نگاهی فراتر از زمان و انسان دانست و اضافه کرد: این نگاه که امام موسی در حال حاضر در کجا قرار دارد و آیا در قید حیات هست یا خیر نگاهی روزمره به این شخصیت محسوب می‌شود. معتقدم انسان‌های بزرگ در زمان جاری هستند و جذابیت امام موسی صدر در غیبت او لحاظ می‌شود.

کرمی تصریح کرد: اندیشه، فکر و مذهب امام موسی او را به عنوان شخصیتی زنده در تمام دوره‌ها مطرح کرده است و توانسته بر مسلمانان داخل و خارج کشور تاثیر گذار باشد.

ساختار نمایشنامه اپیزودیک است

 وی اضافه کرد: نگاه من در نگارش نمایشنامه به این شخصیت نگاه تاریخی نیست زیرا من تاریخ نگاری نمی‌کنم، نگاه من به این شخصیت نگاهی هنری است زیرا کار مستندی را نگارش می‌کنم و به شخصیت پنهان این فرد خواهم پرداخت.

این کارگردان تئاتر با بیان این‌که نگارش نمایشنامه مردی برای همیشه بر اساس شخصیت امام موسی صدر نوشته شده است، افزود: چند اپیزود از این نمایشنامه را ظرف سه ماهی که از آغاز آن گذشته است نوشته‌ام  و فکر می‌کنم نگارش این اثر تا پایان سال 92 به اتمام برسد.

نمایشنامه مردی برای همیشه را حوزه هنری تهران به چاپ می‌رساند.

این هنرمند کشورمان با بیان این‌که این نمایشنامه توسط حوزه هنری تهران به چاپ خواهد رسید گفت: مترصد فرصتی برای به روی صحنه بردن این نمایشنامه به کارگردانی خودم هستم، اکنون که این کار را می‌نویسم جزئیات نمایش آن را نیز تجسم می‌کنم و فکر می‌کنم این کار هنگامی توسط من کامل می‌شود که آن را به روی صحنه برده و اجرا کنم.

کرمی در تشریح ویژگی نمایشنامه مردی برای همیشه بیان داشت: این اثر از جهت ساختاری اپیزودیک با دیگر آثار متفاوت است، نکته مهم دراین نمایشنامه ندیدن شخصیت امام موسی صدر در صحنه به طور مستقیم است، شخصیت‌هایی مانند پدر، همسر، معمر قذافی و حتی شخصی که در اپیزود آخر نمی‌توان تشخیص داد که امام موسی صدر است یا خیر نشان دهنده تاثیر این شخصیت در جامعه ایرانی، خارجی و لبنانی کاملا است.

این نمایشنامه نویس افزود: بعد از انجام تحقیقات درباره امام موسی صدر پی به شخصیت پیچیده و تاثیر گذار او بردم، او انسانی مهم و قابل احترام است و من خوشحالم که درباره این شخصیت تاثیر گذار می‌نویسم.

امام موسی صدر، در روز 14 خرداد سال 1307 هجری شمسی، در محله چهارمردان شهر قم به دنیا آمد، پدر او سید صدرالدین صدر، جانشین شیخ عبدالکریم حائری مؤسس حوزه علمیه قم و از مراجع بزرگ زمان خود بود، او در میان شیعیان به «امام موسی صدر» مشهور است، صدر در اواخر سال 1338 و به دنبال توصیه‌های افرادی هم‌چون بروجردی، حکیم و شیخ مرتضی آل یاسین، وصیت سید عبدالحسین شرف الدین رهبر متوفی شیعیان لبنان را پاسخ گفت و به عنوان جانشین وی، سرزمین مادری خود ایران را به سوی لبنان ترک کرد، او در 9 شهریور 1357، طی سفری رسمی به لیبی به دعوت معمر قذافی، ناپدید شد، در حالی که بسیاری گزارش‌ها حاکی از قتل او در همان زمان توسط قذافی است، برخی گزارش‌ها حاکی از وجود او در زندان‌های لیبی بوده است.

گام بلند مساجد برای ترویج صحیح سبک زندگی اسلامی ایرانی

برگزاری نشست‌ها و گارگاه‌های سبک زندگی اسلامی ایرانی یکی ازضروری ترین نیازهای اصلی امروز خانواده‌های ایرانی به شمار می‌رود همانگونه که رهبر معظم انقلاب سبک زندگی را بخش اساسی و حقیقی پیشرفت و تمدن‌سازی نوین اسلامی خواندند و با دعوت از نخبگان و صاحبان فکر و اندیشه برای «پرداختن به این مفهوم مهم، آسیب‌شناسی وضع موجود سبک زندگی در ایران و چاره‌جویی در این زمینه» تأکید کردند: پیشرفت در علم و صنعت و اقتصاد و سیاست که بُعد ابزاری تمدن اسلامی را شکل می‌دهد، وسیله‌ای است برای دستیابی به سبک و فرهنگ صحیح زندگی و رسیدن به آرامش، امنیت، تعالی و پیشرفت حقیقی، لذا با برگزاری همایش‌های آموزشی برای لایه‌های زیرین جامعه می‌تواند نهاد خانواده‌های ایرانی را از گزند تهاجمات فرهنگی غرب که آرام آرام به شکل‌های مختلف خود را وارد زندگی امروز ما کرده است دور سازد هرچه این جلسات به شکل گروهی، کوچکتر و در دهک‌های مختلف جامعه برگزار شود قطعا می‌تواند تاثیرات دو چندانی را به همراه داشته باشد.

در همین راستا کانون فرهنگی هنری مسجد جابری واقع در منطقه 14 تهران در ادامه فعالیت‌های مردم نهاد خود در سطح منطقه این بار با برگزاری همایش‌های هدفمند با موضوع سبک زندگی با رویکردهای مختلف برآنست تا آموزش سبک زندگی اسلامی ایرانی را از سطح خانواده‌ها و اقشار مختلف جامعه آغاز نماید.

همایش زندگی هدفمند سوم بهمن‌ماه از ساعت 9 الی 11 صبح به آدرس زیر پذیرای علاقمندان وخانواده‌ها خواهد بود، دراین همایش دکتر فرهنگ استاد دانشگاه و کارشناس مسائل خانواده برای مهمانان سخنرانی خواهند کرد.

مکان: خ پیروزی، خ شکوفه، خ نورصالحی، خ درودیان، سالن همایش‌های مسجد جابری.

می‌توان واقعه عاشورا را متفاوت به روی صحنه برد

کوروش زارعی کارگران نمایش معمای مطربان پریشان با اعلام راهیابی این اثر به بخش مسابقه جشنواره تئاتر فجر، عنوان کرد: می‌شود نمایشی با موضوع واقعه عاشورا را هم متفاوت به روی صحنه برد و در جشنواره فجر هم حضور داشت.

کوروش زارعی با اشاره به راهیابی نمایش «معمای مطربان پریشان» به بخش مسابقه سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر عنوان کرد: تمرینات گروه از این هفته آغاز می‌شود تا حضور و اجرای موفق‌تری در جشنواره داشته باشیم.

وی با بیان این‌که نمایش «معمای مطربان پریشان» اجراهای موفقیت آمیزی در تالار اندیشه حوزه هنری داشته است، اظهار کرد: این نمایش با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد و در طول زمان اجرای عمومی و به خصوص در روزهای شهادت و مناسبت‌های مذهبی پر تماشاگر به روی صحنه می‌رفت.

این کارگردان و بازیگر تئاتر کشور، گفت: مخاطبان ارتباط خوبی با نمایش «معمای مطربان پریشان» پیدا کردند و تماشاگر همراه با نمایش در لحظات طنز می‌خندید و در فضای تراژیک نیز گریه می‌کرد. تجربه خیلی خوب و جالبی برای من بود.

مدیر دفتر تئاتر بچه‌های مسجد حوزه هنری گفت: برای اجرا در جشنواره تئاتر فجر اصلاحاتی در اجرا، کارگردانی و طراحی صحنه نمایش خواهیم داشت، تمام تلاش مان این است که بتوانیم نواقصی که در اجراها داشتیم در این چند جلسه باقی مانده تا فجر برطرف کنیم.

وی افزود: بخش پایانی اثر دست خوش تحولات زیادی خواهد شد، البته تغییری در عوامل و بازیگران صورت نمی‌گیرد.

زارعی درباره مکان اجرای نمایش «معمای مطربان پریشان» در جشنواره تئاتر فجر نیز گفت: پیشنهاد ما برای دبیرخانه جشنواره فجر اجرا در تماشاخانه ایرانشهر، سالن استاد سمندریان است که امیدواریم بتوانیم در آنجا اثرمان را به روی صحنه ببریم.

وی جشنواره تئاتر فجر را ویترین جشنواره‌های تئاتری کشور دانست و گفت: در این جشنواره آثار با موضوع‌های مختلفی ارائه می‌شوند و ما هم با تئاتر عاشورایی به روی صحنه می‌رویم، حضور رسمی و جدی دفتر نمایش بچه‌های مسجد در فضای تئاتری کشور و جشنواره فجر را به فال نیک می‌گیریم و تلاش داریم تا از سال‌های آینده تولیدات بیشتری از این دفتر در جشنواره تئاتر فجر حضور پیدا کند و بدرخشد.

این کارگردان تئاتر با تاکید بر این که نمایش معمای مطربان پریشان قابلیت اجرا در ماه‌های غیر از محرم و صفر را دارد، اظهار کرد: این اثر به لحاظ تکنیک، موضوع و محتوا نسبت به آثار مذهبی دیگرم متفاوت است و به همین دلیل است که در جشنواره بین المللی تئاتر فجر منتخب شده است.

زارعی خاطرنشان کرد: دوست داشتم با نمایشی مذهبی و امام حسینی در جشنواره تئاتر فجر حضور داشته باشم و بگویم که می‌شود نمایشی با موضوع واقعه عاشورا را هم متفاوت به روی صحنه برد و در جشنواره فجر هم حضور داشت و این گونه نیست که نمایش عاشورایی تنها مختص محرم و صفر باشد.

لازم به ذکر است کوروش زارعی در جشنواره فیلم فجر امسال با بازی در اثر عاشورایی محمدرضا درویش به نام «رستاخیز» حضور دارد.

نظر شما