شناسهٔ خبر: 10363 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ارائه 35 مقاله فارسی و انگلیسی در دومین روز کنفرانس فلسفه دین معاصر

دومین کنفرانس بین‌المللی فلسفه دین معاصر امروز در دومین و آخرین روز کاری خود با ارائه 24 مقاله به زبان فارسی و 11 مقاله به زبان انگلیسی به کار خود پایان می‌دهد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایکنا؛ دومین کنفرانس بین‌المللی فلسفه دین معاصر، امروز سه‌شنبه ۲۴ دی‌ماه، دومین و آخرین روز کاری خود را در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در حالی پشت سر میگذارد که تا پایان امروز، ۲۴ سخنران، در شش پنل تخصصی، در دو سالن حکمت و ادب این پژوهشگاه به ارائه مقالات خود به زبان فارسی می‌پردازند و ۱۱ مقاله نیز به زبان انگلیسی در تالار اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ارائه می‌شود. بنا بر این گزارش، تا این لحظه پنل‌های تخصصی «خدا و جهان» با چهار مقاله، «معنای زندگی ـ فلسفه دین» با سه مقاله، «علم و دین ـ فلسفه دین» با چهار مقاله و «صفات خدا ـ براهین اثبات خدا» با چهار مقاله به زبان فارسی و پنل‌های «دین و علم» و «فلسفه دین» به زبان انگلیسی برگزار شدند و نویسندگان مقاله‌های برگزیده دومین کنفرانس بین‌المللی فلسفه دین معاصر در موضوعات مذکور، به ارائه مقالات خود پرداختند.

مقالات «ارزیابی و تحلیل کارآمدی نظریه انگیزش الهی در مقایسه با نظر به قضاء الهی از منظر زاگزبسکی» نوشته غلامحسین خدری، «رسالت ادیان از منظر امام موسی صدر» از معصومه عبدلی و غلامرضا ذکیانی، «آیا اصل آنتروپیک(انسان‌مداری) یک اثر گزینشی در مشاهده است؟» از محمدعلی حجتی، ابراهیم آزادگان و حامد صفایی‌پور و «نسبت خدا و هستی در اندیشه هایدگر» از علی پیرحیاتی و جف پرودام مقالاتی هستند که امروز توسط نویسندگان آن‌ها در پنل «خدا و جهان» ارائه شدند.

در جلسه «معنای زندگی ـ فلسفه دین» نیز مقالات «برخی سوءتفاهم‌ها در باب معنای زندگی» از امیرعباس علی‌زمانی، «بیان‌ناپذیری بنیاد نقد شلینگ از الهیات هگلی» از محمدتقی طباطبایی و «تنگنای ظهور نیست‌انگاری و آینده الهیات» از مهدی بنایی جهرمی ارائه شد.

پنل «علم و دین ـ فلسفه دین» نیز با چهار مقاله همراه بود. «بررسی پلورالیسم دینی با نگرشی استعلایی» از کمال حاجیانی، «بررسی نظریه تکامل از نگاه داوکینز» از فاطمه احمدی، «الهیات پس از "مرگ خدا"؛ پیامدهای "تصلیب مسیح" در اندیشه هگل و نیچه» از سید محمدجواد سیدی و فریدون حاجی‌پور و «نقد و بررسی دیدگاه آلستون پیرامون زبان دین و مقایسه آن با دیدگاه اشتراک معنوی» از سیدجابر موسوی‌راد مقالات این پنل بودند.

دیگر جلسه‌ای که قبل از ظهر امروز برگزار شد، جلسه «صفات خدا ـ براهین اثبات خدا» بود که میثم مولایی با مقاله «آیا تأثیرپذیری خدا مستلزم تغیرپذیری اوست؟»، زینب امیری با مقاله «علم پیشین الهی و اختیار انسان؛ "خداگرایی گشوده" و "مسئله بداء"»، فرشاد علی‌یاری با مقاله «مشیت الهی از دیدگاه فیلسوفان اسکندرانی» و مرتضی معظمی با مقاله «برهان معنابخشی ایده خدا» به سخنرانی پرداختند.

در ادامه این کنفرانس در نوبت بعد از ظهر نیز در پنل «الهیات مسیحی ـ علم و دین» مقالات «معنای زندگی از نگاه ملاصدرا» از حسین ثقفی، «ز کجاست ترسگاری؟ گزارش و سنجش برهان اخلاقی مولوی ـ نیومن بر وجود خدا» از مهدی عظیمی، «گذر به قرائتی نوین از اگزیستانسیالیسم دین‌شناخت» از احمد آکوچکیان، عباس اشرفی و رضوانه دستجانی و «منازعه علم و دین؛ نبردی بی‌ثمر» از کاوه حسین‌زاده راد، توسط نویسندگان ارائه می‌شود.

پنل «معرفت‌شناسی دینی ـ تجربه دینی» نیز میزبان پنج سخنران خواهد بود. «اعتبارسنجی تجربه‌های نزدیک به مرگ در قلمرو الهیات اسلامی» از کمیل فرحناکیان و جعفر شانظری، «معرفت‌شناسی گزاره‌های دینی بر اساس تجربه دینی» از زری رستمیان، «نظریه عقلانیت نرم گزاره‌های دینی» از محسن عباس‌نژاد، «بررسی مقایسه‌ای خداشناسی تشبیهی و تنزیهی در اندیشه ابن‌عربی و اسپینوزا» از پدرام پورمهران و «بازخوانی تعریف هیوم از معجزه، ضمن خوانشی جدید از قوانین طبیعت» مقالات برگزیده برای این جلسه هستند که توسط نویسندگان آنها ارائه خواهد شد.  

یادآور می‌شود، دومین کنفرانس بین‌المللی فلسفه دین معاصر که با مشارکت انجمن علمی فلسفه دین ایران و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در حال برگزاری است، از دیروز دوشنبه ۲۳ دی‌ماه و با حضور پژوهشگران و صاحب‌نظران داخلی و خارجی فلسفه دین در پژوهشگاه علوم انسانی آغاز به کار کرده و عصر امروز پس از دو روز ارائه مقالات پذیرفته شده در این کنفرانس به دو زبان فارسی و انگلیسی به کار خود پایان خواهد داد.

نظر شما