شناسهٔ خبر: 10521 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مجموعه سخنرانی‌ها و میزگردهای نقش حدیث در تفسیر قرآن در یک کتاب

کتاب «گفتمان نقش حدیث در تفسیر» از سوی انتشارات مؤسسه امام خمینی رحمةالله علیه منتشر شده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از رسانیوز؛ کتاب «گفتمان نقش حدیث در تفسیر؛ مجموعه سخنرانی‌ها و میزگردهای نقش حدیث در تفسیر قرآن» به قلم حجت‌الاسلام غلامعلی عزیزی‌کیا تدوین و از سوی انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمةالله علیه در تابستان ۱۳۹۲ منتشر و روانه بازار شده است.

این کتاب شامل موضوعاتی همچون نقش حدیث در تفسیر قرآن، نزاع لفظی اخباری و اصولی در امکان فهم قرآن، مفهوم‌شناسی تفسیر، میزان وابستگی تفسیر قرآن به احادیث معصومان علیهم السلام، ادله امکان فهم قرآن، شواهد وابستگی تفسیر به حدیث، مبانی و قواعد تفسیر در کلام معصومان علیهم‌السلام و جاودانگی قرآن است. 

در ذیل موضوعی با عنوان میزان وابستگی تفسیر قرآن به احادیث معصومان علیهم‌السلام می‌خوانیم: «باید میان نقش روایات در تفسیر آیات قرآن و نقش روایات در شناخت معارف دینی فرق گذاشت. وقتی سخن از نقش روایات در تفسیر آیات قرآن پیش می‌آید و گفته می‌شود که قرآن بدون روایات فهم‌شدنی است، نباید تصور شود که روایات منبع معرفتی دینی ما نیستند. هیچ تلازمی بین این دو نیست.

فهم قرآن وابسته به روایات نیست؛ ولی روایات معتبر منبع فهم آموزه‌های دینی است. حجیت روایات از طریق قرآن اثبات می‌شود و لزوما برای اثبات حجیت قرآن نیازی به استفاده از روایات نیست؛ ولی روایات منبع مستقل در فهم معارف دین به شمار می‌آیند و منبعی تبعی نیستند، گرچه مباحث تعادل و تراجیح در این بحث جایگاه و نقش خود را دارد».

در بخش دیگری از این کتاب با عنوان نقش حدیث در آموزش مبانی و قواعد تفسیر قرآن آمده است: «ما معتقدیم که معصومان علیهم‌السلام، از پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم گرفته تا امامان معصوم علیهم‌السلام، در نقش معلم و مفسر به دو شیوه عمل کرده‌اند: نخست این‌که مبانی و قواعد تفسیر را مستقیم آموزش داده‌اند و دوم این‌که در خلال بیانات خود، در ذیل آیات، روش‌ها و قواعد و مبانی‌ای را غیرمستقیم به مخاطبان خود آموختند. بنابراین نقش حدیث در تفسیر، بیشتر نقش تعلیمی و آموزشی است؛ یعنی حدیث به ما روش فهم و تفسیر قرآن را می‌آموزد.

حدیث معصومان علیهم‌السلام به این حوزه محدود نیست؛ اما بحث ما در باب احادیثی است که نقش تفسیری دارد، اگر چه در حوزه وسیع‌تر، احادیث به بیان فضایل آیه‌ها و سوره‌ها، اهمیت آنها و اقتباس از آیات نیز پرداخته‌اند که آنها نقش تفسیری ندارند».

کتاب «گفتمان نقش حدیث در تفسیر» به قلم حجت‌الاسلام غلامعلی عزیزی‌کیا در تابستان ۱۳۹۲ با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و به قیمت دو هزار و هفتصد تومان در ۱۰۰ صفحه از سوی انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمةالله علیه منتشر شده است.

نظر شما