شناسهٔ خبر: 10524 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نخستین جلد کتاب نفس و بدن در متون دینی راهی بازار نشر شد

کتاب نفس و بدن در متون دینی (مجموعه مقالات همایش بین‌المللی آموزه‌های دینی و مسأله نفس و بدن) با تلاش جمعی از پژوهشگران از سوی انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از رسانیوز؛ مسأله نفس و بدن از جمله مسائل مهم فلسفی است که از دیرباز مورد توجه متفکران بوده و در دهه‌های اخیر نیز در پژوهش‌های فلسفی اقبال گسترده‌ای بدان شده است.

به جهت اهمیت مباحث انسان‌شناسی و نفس‌شناسی از دیدگاه اسلام و دیگر ادیان، به ویژه ادیان ابراهیمی و نیز تأثیر فلسفه نفس بر مباحث الهیاتی، پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی بر آن شد مطالعاتی را در حوزه فلسفه نفس آغاز کند تا اولا، سنت علم النفس متفکران مسلمان را که از ابعاد مغفول مانده تفکر اسلامی است معرفی کند و ثانیا، با طرح مباحث جدید در حوزه فلسفه نفس و عرضه آنها بر علم‌النفس اسلامی، ابعاد ناشناخته تفکر فلسفی در جهان اسلام را آشکار سازد و نظریه‌پردازی در این حوزه را میسر گرداند.

این کتاب جمع‌آوری مقالات فرهیختگان داخل و خارج از کشور در همایشی با عنوان رابطه نفس و بدن است که در اسفندماه ۱۳۸۹ برگزار شده بود و در هفت مجلد با عنوان کلی نفس و بدن به چاپ رسیده که این کتاب نخستین مجلد با عنوان نفس و بدن در متون دینی است. 

این کتاب شامل « سخنان آیت‌الله جوادی آملی در جمع مدیران همایش، سخنرانی آیت‌الله جوادی آملی در اختتامیه همایش، تمهیدی برای پژوهش درباره آموزه‌های دینی و مسأله ذهن و بدن، دوگانه‌انگاری دینی در مقابل مادی‌انگاری دینی و شواهد متنی برای مجردانگاری یا مادی‌انگاری» است. 

از دیگر مقالاتی که در این کتاب ارائه شده «آموزه آخرت، طرح واره‌ای درباره دیگر آموزه‌های دینی، نفس در قرآن و روایات، نفی تک‌ساحتی و میرا بودن آدمی در قرآن، حقیقت و ویژگی‌های نفس و روح در قرآن کریم، وحدت یا دوگانگی نفس و روح از منظر اسلام و مسألةالنفس عند فخرالدین الرازی من خلال‌ المفاهیم الاسلامیه» است. 

جلد اول کتاب نفس و بدن در متون دینی (مجموعه مقالات همایش بین‌المللی آموزه‌های دینی و مسأله نفس و بدن) با تلاش جمعی از پژوهشگران در ۴۵۶ صفحه، شمارگان ۱۴۰۰ جلد و با قیمت ۲۵۰۰۰ تومان از سوی انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نظر شما