شناسهٔ خبر: 10549 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سعید راد: کارگردانی در سینما ذاتی است

سعید راد کارگردانی در سینما را ذاتی دانست و گفت: کیمیایی، نادری، بیضایی، تقوایی، درویش و حاتمی کیا را کسی تربیت نکرد که بخواهیم فقط با دوره های آموزشی کارگردانانی این چنینی تربیت کنیم.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایرنا؛ این بازیگر سینما افزود: اگر قرار بود به صرف آموزش، کارگردانان و بازیگران متعددی در کشور بروز و ظهور کنند باید همه کارآموزان آموزشگاه ها به عنوان برترین های سینمای ایران در این عرصه مشغول به کار شده و از نام آوران این حرفه می شدند.

راد با انتقاد از افزایش بی رویه کارگردانی به دلیل سهولت شرایط تولید فیلم از جمله ورود ابزار دیجیتال توضیح داد: امروز همه در سینمای ایران کارگردانی می کنند که این غلط است.

بازیگر فیلم سینمایی گیرنده گفت: کیمیایی، نادری، بیضایی، تقوایی، درویش و حاتمی کیا را کسی تربیت نکرد که بخواهیم با دوره های آموزشی کارگردانانی این چنینی تربیت کنیم؛ در عرصه بازیگری نیز چنین شرایطی وجود دارد؛ پرستویی سوپر استار لیاقتش است و رضا کیانیان در سینمای ایران فوق العاده است و این بزرگان به ذات بازیگر هستند.

دنبال کارگردانی نیستم

بازیگر فیلم سینمایی چ یادآور شد: من ۵۹ فیلم بازی کردم اما دوست ندارم وارد عرصه کارگردانی شوم زیرا از اصل و اساس بازیگر هستم. متاسفانه برخی افراد ۱۰ فیلم بازی می کنند و سریع پشت دوربین قرار گرفته و می خواهند کارگردان شوند در صورتی که کارگردانی اصول خاصی دارد.

راد ادامه داد: یک کارگردان باید موزیک، نقاشی و زیبایی شناسی را بشناسد؛ البته بازیگری که با کارگردانان بزرگ کار کرده باشد و استعداد کارگردانی داشته باشد می تواند این عرصه را تجربه کند.

بازی در دوئل بعداز ۲۰سال دوری از سینما

وی با یادآوری حضورش در فیلم دوئل گفت: بازی من در این اثر سینمایی به ۹ سال پیش باز می گردد؛ این فیلم را دقیقا پس از ۲۰ سال دوری از کشور بازی کردم و در این میان در نقش رضاشاه در سریال در چشم باد به کارگردانی جعفری جوزانی نیز ایفای نقش کردم.

راد افزود: فیلمسازان وقتی امکانات درستی داشته باشند حتما لیاقت های خود را در آثارشان به اثبات می رسانند و معتقدم کارگردانانی مثل درویش و حاتمی کیا، فیلمسازان بزرگی هستند.

مشکل سینمای ایران با جایزه حل نمی شود

راد درباره اینکه چقدر به گرفتن سیمرغ در سی و دومین جشنواره فیلم فجر فکر می کنید گفت: سال های پیش برای حضور در فیلم یک کارگردان کار اولی از جشنواره فجر جایزه را گرفتم؛ من جوایز بسیاری را کسب کردم و از سن جشنواره های خارجی زیادی برای دریافت جایزه بالا رفتم و معتقدم صرف جایزه و سیمرغ از سینمای ایران دردی را دوا نمی کند.

وی با یادآوری اینکه اخیرا در برنامه تلویزیونی هفت یکی از دوستان بر تربیت نیرو برای سینما تاکید داشت افزود: از نظر من، سینما تربیتی نیست که بخواهیم کارگردان تربیت کنیم بلکه این امر ذاتی است.

نظر شما