شناسهٔ خبر: 10975 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رقابت شانه به شانه کتاب‌های دینی با علوم اجتماعی و ادبیات

کتاب‌های حوزه دین در فاصله زمانی 21 تا 25 دی‌ماه رتبه سوم گزارش آماری ارایه شده از سوی موسسه خانه کتاب را در تعداد کتاب‌های منتشره به دست آوردند. کتاب‌های حوزه‌های علوم اجتماعی و ادبیات در رقابتی تنگاتنگ با مکتوبات حوزه دین، رتبه‌های اول و دوم را کسب کردند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛ بر اساس آمار منتشر شده از سوی خانه کتاب، در این بازه زمانی تعداد یک هزار و ۲۲۹ عنوان کتاب از سوی ناشران کشورمان منتشر شدند که از این میان، کتاب‌های حوزه دین با ۲۳۲ عنوان در رتبه سوم جدول رده‌بندی کتاب‌های منتشره قرار گرفتند. 
حوزه‌های علوم اجتماعی و ادبیات به ترتیب با ۲۳۵ و ۲۳۴ عنوا کتاب اول و دوم شدند. کتاب‌های حوزه‌های کلیات و علوم طبیعی و ریاضیان نیز هر یک با ۲۹ عنوان، کمترین کتاب‌های منتشر شده در این شزمان را شامل شدند. 
از میان ۲۳۲ کتاب منتشر شده حوزه دین در این فاصله زمانی، ۲۱۰ اثر تالیفی و ۲۲ کتاب ترجمه شده بوده‌اند، ۱۳۴ عنوان برا نخستین‌‌بار و ۹۸ عنوان تجدیدچاپی بوده‌اند، ۸۸ اثر توسط ناشرن تهرانی و ۱۴۴ اثر از سوی ناشران شهرستانی منتشر شده‌اند، متوسط شمارگان این آثار چهار هزار و ۶۷ صفحه و متوسط صفحه ۲۵۸ صفحه بوده است. 
در فاصله زمانی ۲۱ تا ۲۵ دی‌ماه پیش از کتاب‌های دینی، کتاب‌های حوزه علوم اجتماعی با ۳۴۰ عنوان و حوزه علوم عملی با ۲۴۲ عنوان به ترتیب رتبه‌های اول و دوم جدول را به خودشان اختصاص دادند. کتاب‌های حوزه کلیات نیز با ۴۰ عنوان، کمترین تعداد عنوان آثار منتشر شده را کسب کردند. 
بر اساس آمار منتشر شده توسط خانه کتاب، مکتوبات حوزه دین در شاخص‌های آماری کتاب‌های عمومی نیز دو رکورد به دست آوردند. 
«مفاتیح‌الحیاه» اثر آیت‌الله عبدالله جوادی آملی با ۱۳۷ مرتبه چاپ به عنوان بیشترین نوبت چاپ و «مفاتیح‌الجنان» اثر محمدجواد خیری گیلانی از سوی نشر واصف لاهیجی با یک هزار و ۵۵۸ صفحه به عنوان کتابی با بیشترین صفحه، رکوردداران کتاب حوزه دین در این بخش بودند. 
در شاخص‌های آماری کتاب‌های کودک و نوجوان نیز کتاب «آموزش نماز برای نوجوانان» اثر محمدحسین فلاح‌زاده از سوی نشر ستاد اقامه نماز به عنوان بیشترین نوبت چاپ دست یافت. 
در جدول شاخص‌های آماری کتاب‌های کمک‌درسی نیز کتاب «دین و زندگی» سال دوم، سوم و پیش‌دانشگاهی (کلیه رشته‌ها) به قلم خیرالله اسماعیلی از سوی نشر پیک نخبگان به بهای ۲۲۵ هزار ریال به عناوان گرانترین کتاب معرفی شد.

نظر شما