شناسهٔ خبر: 11092 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نسخه «الحکمة ‌العروضیه» ابن‌سینا تصحیح می‌شود

غلامرضا اعوانی از آغاز تصحیح نسخه کمیاب «الحکمة ‌العروضیه» ابن‌سینا خبر داد و گفت: این نسخه در کتابخانه سوئد بود که اکنون در دست تصحیح است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ غلامرضا اعوانی چهره ماندگار فلسفه و عضو فرهنگستان علوم درباره فعالیت‌های در دست انجام خود گفت: از کتاب «الحکمة ‌العروضیه» تنها یک نسخه در دانشگاه سوئد موجود است که جای کار زیادی دارد، تاکنون دوبار این اثر را مرور و تصحیح کردم ولی باز به کار بیشتری نیاز دارد.

وی در ادامه افزود:‌ علاوه بر این در حال نگارش یک مقاله درباره مبحث خطابه‌ برای دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی هستم، در این مقاله نظریه فیلسوفان اسلامی درباره فن خطابه را به لحاظ فلسفی و علمی -نه فن سخن- بررسی می‌کنم.

اعوانی با تأکید بر اینکه مباحث این مقاله سنگین و علمی است بنابراین برای نگارش آن باید منابع زیادی را مطالعه کرد، اظهار داشت: تقریباً فیلسوفان زیادی در این باره کتاب نوشتند، نظیر ابن سینا، ابن رشد و فارابی. حتی در کتاب‌های منطقی به این بحث‌ها وارد شدند البته اصل مباحث توسط ارسطو بیان شده بنابراین باید شرح‌های مختلف ارسطو و کتاب‌های دیگر را خواند.

وی درباره کنگره‌هایی که داخلی و خارجی در آنها شرکت می‌کند، گفت: انتهای سال جاری یک کنگره در دانشگاه پکن با عنوان «معنای انسان» برپا می‌شود، این کنگره دو روزه نزدیکی‌های عید برگزار می‌شود و قرار است مقالاتی ارائه شود که من هم مقاله‌ای درباره «انسان» در آنجا ارائه خواهم کرد.

اعوانی با تأکید بر اینکه کنگره جهانی فلسفه پنج سال آینده در پکن برپا خواهد شود و از همین امسال پیش کنفرانس‌های آن و جلسات عمومی برای تعیین موضوع کنگره تشکیل می‌شود، اظهار داشت: بنابراین بنده اواخر اسفند و نوروز ۹۳ در پکن خواهم بود.

وی در پایان اضافه کرد: هر روز تا پاسی از شب مشغول کار هستم. علاوه بر این کارها مشغول بازبینی مقالات زبان انگلیسی هم هستم که قرار است به صورت کتاب منتشر شود، در تلاشم تا اینها را در پنج مجلد توسط یک ناشر خارجی منتشر کنم.

نظر شما