شناسهٔ خبر: 11107 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مباحث تفسیری آیت‌الله مجتبی تهرانی منتشر می‌شود

دو مجلد نخست از مباحث تفسیری آیت‌الله حاج‌آقا مجتبی تهرانی با عنوان جدید «نور المبین» منتشر می‌شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ یکی از مسئولان مؤسسه مصابیح‌الهدی از انتشار دو مجلد نخست از مباحث تفسیری آیت‌الله حاج‌آقا مجتبی تهرانی با عنوان جدید «نور المبین» در سال آینده خبر داد.

وی گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام شده در نظر داریم بخش نخست مباحث تفسیری مرحوم آیت‌الله تهرانی را در دو جلد شومیز و یک جلد گالینگور منتشر کنیم.

جلد نخست مباحث تفسیری آیت‌الله تهرانی با عنوان «تهذیب التفسیر» در نمایشگاه قرآن سال گذشته در شمارگان بسیار محدودی منتشر شد. پس از آن مسئولان مؤﺳﺴﻪ ﭘﮋﻭﻫﺸﻲ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﻣﺼﺎﺑﻴﺢ ﺍﻟﻬﺪﻱ (دفتر حفظ و نشر آیت الله مجتبی تهرانی) با بررسی‌های خود به دلایلی تصمیم گرفتند تا ویرایش جدید مباحث تفسیری ایشان را با عنوانی جدید منتشر کنند و «نور المبین» را جایگزین «تهذیب التفسیر» کنند.

تفسیر آیت‌الله تهرانی گرچه کامل نبوده و شامل همه قرآن نیست، اما تفسیری محققانه به سبک اجتماعی، اخلاقی و کاربردی است که به صورتی مفید و روان از جانب ایشان ارائه شده است. تفسیر مرجع فقید و استاد بزرگ اخلاق تهران را به نوعی می‌توان چکیده مباحث جلسات متعدد اخلاق و عرفان و معارف اسلامی ایشان برشمرد.

بنا به نقل برخی از شاگردان آیت‌الله تهرانی، ایشان از حدود سال ۵۲ تا ۵۸ تفسیر می‌گفته‌اند که از مباحث ایشان تا سال ۵۶ که شامل تفسیر سوره‌های حمد و بقره بوده، مقدار زیادی در دست نیست. تفسیر «نور المبین» شامل تفسیر برخی از سوره‌های جزء ۳۰ از جمله سوره‌های ناس، علق، توحید، مسد، نصر، کافرون و... است و پیش‌بینی می‌شود به دلیل بیان ساده و محتوای روان و غنی، مورد استقبال علاقه‌مندان معارف قرآنی و اسلامی قرار گیرد.

نظر شما