شناسهٔ خبر: 11502 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کارگاه تحلیل و نقد مبانی اندیشه‌ای آثار «استاد محمدرضا شجریان» برگزار می‎شود

کارگاه تحلیل و نقد مبانی اندیشه‌ای آثار «استاد محمدرضا شجریان» در موسسه روزگار نو برگزار می‎شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از موسسه روزگارنو؛ کارگاه تحلیل و نقد  مبانی اندیشه‌ای آثار «استاد محمدرضا شجریان» با تدریس مقداد شاه‎حسینی در موسسه روزگار نو برگزار می‎شود.

بی شک استاد محمدرضاشجریان نامی ماندگار در تاریخ آواز ایران زمین است‫. ایشان با بهره گیری از اهم تجارب اساتید قدیم آواز، به گوهری در این وادی دست یافته اند که کمتر کسی در تبار آواز این مرزو بوم بدان دست یازیده است‫. در آواز ایشان می توان رد پای آواز بزرگان و اساتیدی چون مرحوم سید حسین طاهرزاده و مرحوم رضاقلی میزای ظلی و دیگر بزرگان این عرصه را به عینه مشاهده کرد‫. رویکرد درس گفتارهای جدید موسسه روزگار نو، تحلیل و مداقه و پژوهش در آثار و افکار و اندیشه های حاکم بر آواز این بزرگ مرد موسیقی ایران است‫. از آنجایی که برخی از آثار ایشان در تبار آواز ما سابقه ندارد، این فرصت را مغتنم شمرده و به بررسی این آثار همت گمارده خواهد شد. البته بی شک این درس گفتارها شامل دیدگاه ها و نظرات موسیقیایی استاد شجریان می باشد نه پرداختن به دیدگاه های سیاسی ایشان‫! که این جلسات رویکردی موسیقیایی دارد نه سیاسی؛ و هرگونه تایید دیدگاه های ایشان و یا رد آنها هم، شامل مطالب موسیقیایی ایشان می شود نه نظرات سیاسی ایشان.

 مطالب این دوره را در چهار فصل تقسیم بندی نموده ایم که کار را برای نقد و تحلیل آثار استاد، فراخ تر و راحت تر می نماید‫.  ‫

۱.بررسی زندگی و دوره ی استاد شجریان با نگاهی اجمالی به تاریخ آواز معاصر ایران ‫.از ابتدای دوره ی قاجار تا زمان استاد شجریان‫.

۲.استاد شجریان و آواز ایشان در ابتدای امر و آغاز خوانندگی ایشان.

۳.استاد شجریان و آثار ایشان بعد از انقلاب ایران.

۴.استاد شجریان، آثار، تحولات و دیدگاه های متاخر ایشان.

  بدیهی است که طی بررسی هر کدام از موارد بالا، از وسایل و مطالب کمک آموزشی مانند: پخش موسیقی ، فیلم و عکس نیز بهره برده خواهد شد.

لازم به ذکر است که در پایان این دروه، از هنرجویان و مخاطبین عزیز توقع می رود برداشت و تحلیل دقیق و درستی نسبت به آواز استاد شجریان به دست آورده باشند که این رهیافت و توشه و بینش، بیش از آنکه ذوقی و سلیقه ای باشد، مستند، مستدل و از جنس و زبان موسیقی باشد. 

 

شروع دوره: ‌سه شنبه ۱۵ بهمن ماه  - ساعت ۱۴-۱۶

هم چنین امکان شرکت در درس‎گفتار به دو صورت حضوری یا مجازی است

ثبت نام در سایت WWW.Roozegareno.net

نظر شما