شناسهٔ خبر: 11929 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برگزاری همایشی در فقه مقارن

ریاست دانشگاه مذاهب اسلامی در آستانه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی با اشاره به دستاوردها و برنامه‎های پیش رو گفت: پرداختن به حوزه روش‎شناسی فقه مقارن یکی دیگر از فعالیت‎های پژوهشی ماست که آخر همین ماه همایشی باعنوان «المناهج المقارنه فی استنباط احکام المستجدات» با حضور اساتیدی از مصر، تونس، لبنان و سودان و... برگزار می‎شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ نشست خبری حجت الاسلام احمد مبلغی ریاست دانشگاه مذاهب اسلامی در خصوص دستاوردها و برنامه های پیش روی این دانشگاه صبح امروز شنبه ۱۹ بهمن ماه در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد.

مبلغی ضمن تبریک دهه فجر انقلاب اسلامی، سیاست های حاکم بر این دانشگاه را بر سه دسته تقسیم کرد و گفت: سیاست های حاکم بر فعالیت دانشی این دانشگاه در سه بخش آموزشی، پژوهشی و آموزشی و پژوهشی صورت می گیرد. سیاست های  حاکم بر فعالیت دانشی در فضای آموزشی هم جذب دانشجو از خارج از کشور می باشد که قبلاً هم داشتیم اما به دلیل تمرکز بیشتر در این باب و پیگیری بیشتر به آن توجه کرده ایم. دانشجویان هم می توانند یا در کلاسهای ما در ایران شرکت کنند یا از طریق فضای مجازی و آموزش از راه دور، یا اینکه در دانشگاه هایی که طرف قراردداد ما در خارج هستند به تحصیل بپردازند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی تصریح کرد با بیان اینکه اعطای مدرک پژوهشی یکی از فعالیت های ما در این دانشگاه است، افزود: ارائه دروس به زبان عربی یکی از فعالیت های ماست که تصویب آن به وسیله هیئت امنا نهایی شده و امکان آن برای دانشجویان خارج از کشور فراهم شده است. سیاست دوم: سعی شده است در تعریف رشته هایی که در دانشگاه تعریف شده است، رویکرد مذاهبی و مقارنی پیدا کنند. سیاست سوم آموزشی ایجاد کرسی های آموزشی مختلف در این دانشگاه است. در گذشته رشته های حنفی و شافعی در این دانشگاه دایر شده بود اما اخیراً رشته «فقه عبادیه» به این دانشگاه افزوده شد. این امر نشان می دهد که تحمل تقریب در ایران بالاست و ظرفیت دانشگاه برای اینکه به مذاهب کمتر فعال از نظر جمعیتی و فعالیتی هم بپردازد، بالا است.

مبلغی اعلام کرد: این دانشگاه فضایی برای همه مذاهب است. اساتید علوم و فقه همه مذاهب امکان بیان و عرض اندام در این دانشگاه را دارند و این دانشگاه تریبونی برای تبادل و تعامل بین همه مذاهب است. سایه اعتماد و اطمینان بر تمامی مذاهب اسلامی در این دانشگاه افکنده شده است. سیاست دیگر، دعوت از علما و اساتید جهان اسلام برای تدریس در این دانشگاه است. از عمان و در فقه عبادیه و از رشته مالکی چند نفر از اساتید دعوت به همکاری و تدریس شده اند.

وی سیاست های پژوهشی را چنین بر شمرد: ۱- فعال سازی رویکرد حجمی مذاهب اسلامی به منظور تحرک بخشی و پویا سازی در علوم اسلامی و تقویت جریان معرفت و داشته های معارف به مثابه مسائل رویاروی امت به ما هو امت. به دلیل اینکه جای نظام فقه حقوقی اسلام در محافل علمی و آکادمیک ما خالی است مخصوصاٌ به طور تطبیقی باید خصیصه های آن نظام به صورت علمی و نظامند بیان شوند. باید شیعه و سنی با هم در این خصوص کار کنند تا یک مکتب و نظام حقوق اسلامی مشترک نوشته شود.

مبلغی تصریح کرد: سیاست دوم پرداختن به مطالعات میان رشته ای در این خصوص است. چنین مطالعاتی در ایران و جهان اسلام ضعیف است. چه سنی و چه شیعه نسبت به مشکلات فرارویشان باید مطالعات میان رشته ای تخصصی داشته باشند. با فقدان این مطالعات نمی توان امروز حضور قدرتمند علمی داشت و خسارت بار برای ما خواهد بود. رشته ای برای تدریس برای مطالعات میان رشته ای در این دانشگاه از وزارت علوم کسب کرده ایم. به نظر می رسد این دانشگاه چند سال آینده به یک مرکز نیرومند در مطالعات میان رشته ای که دارای رویکرد اسلامی در کشور است، تبدیل خواهد شد.

وی افزود: سیاست بعدی استخراج و فراوری تمامی معادن و مخازن علوم اسلامی است که تا کنون کمتر بدان پرداخته شده است. اسلام بزرگ اندیشه های بزرگ در این زمینه دارد که در معادن به وفور یافت می شود که باید فراوری شوند. این دانشگاه فرصت تعامل و تبادل همه مذاهب اسلامی را فراهم کرده و به یک منبع تولید معارف اسلامی تبدیل شده است که تقریب یک مذهب نیست و به همه مذاهب در آن پرداخته می شود.

مبلغی بیان کرد: پرداختن به حوزه روش شناسی فقه مقارن یکی دیگر از فعالیت های پژوهشی ماست که آخر همین ماه همایشی باعنوان «المناهج المقارنه فی استنباط احکام المستجدات» که از اساتید کشورهای مصر، تونس، لبنان و سودان برای شرکت در این همایش دعوت به عمل آمده است، برگزار می کنیم.

وی تکیه بر کارگاهای علمی - تخصصی به جای برگزاری همایش های پرخرج و بزرگ را یکی دیگر از فعالیت های پژوهشی این دانشگاه بر شمرد.

رئیس دانشگاه مذهب اسلامی از سیاست های ناظر بر وضعیت زیر ساختی دانشگاه اولویت دادن به ایجاد امکانات زیر بنایی برای شروع فعالیت های روبنایی را ذکر کرد و گفت: به دنبال آن هستیم که دانشکده فقه و حقوق اسلامی را برای سال آینده در این دانشگاه راه اندازی کنیم.

نظر شما