شناسهٔ خبر: 12453 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

صالحی: زبان شعر، در طول تاریخ پیونددهنده ایران و افغانستان بوده است

معاون فرهنگی وزیر ارشاد در مراسم اختتامیه اولین دوره جایزه بلخ گفت: در طول تاریخ، زبان شعر، عامل پیونددهنده ملت‌های ایران و افغانستان‌ بوده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ مراسم اختتامیه اولین دوره جایزه بلخ عصر روز دوشنبه ۲۸ بهمن با حضور سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و برگزیدگان این جایزه در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری در تهران برگزار شد.

صالحی در این برنامه گفت:‌ روابط دو ملت ایران و افغانستان نه تنها تاریخی بلکه فراتاریخی است؛ یعنی از دوره اساطیری مطرح بوده و هست. به روایت فردوسی، زال پسر سام با رودابه دختر مهراب کابلی ازدواج می‌کند و حاصل این ازدواج، تولد رستم قهرمان شاهنامه است. بعدها وقتی تاریخ تدوین می‌شود و سندیت پیدا می‌کند. روابط دو ملت تداوم ویژه‌ای پیدا می‌کند. این روابط از پیش از دوران اسلامی وجود داشته و بعد از دوران اسلامی نیز ادامه پیدا می‌کند.

وی افزود: در کتیبه‌های دوران هخامنشیان، نام اقوام افغانی زیاد است. بعد از اسلام نیز، مردم این دو کشور با هم خندیده و گریه کرده‌اند. این دو ملت، با هم شادی کرده و غم‌هایشان را با هم تقسیم کرده‌اند. بلخ و نیشابور دو شهری از افغانستان و ایران هستند که اوج تمدن‌سازی را با هم داشته‌اند و هنگامی هم که حمله مغول آغاز شد، با هم فرو ریختند و جوامع مختلف را در فراغ تمدن‌هایشان گذاشتند.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد گفت: دو ملت ایران و افغانستان اشتراکات و ارتباطات متعددی داشته و دارند. زبان فارسی یک علقه مشترک بین دو ملت است و اگر ۳ ملت هستند که زبان فارسی، زبان رسمی آن‌هاست، این ایران و افغانستان هستند که هم به این زبان تکلم می‌کنند و هم با رسم‌الخط آن می‌نویسند. یعنی مردم این دو کشور هم زبان رسمی‌شان یکی است و هم مکتوباتشان بیگانه نیست.

صالحی در بخشی از سخنانش گفت: زبان شعر، زبان پیوند دهنده این دو ملت بوده است و شاعران دو کشور حلقه واصل زبانی و فرهنگی بوده و هستند. در حوزه آیین و مراسم و همچنین فرهنگ عمومی، مشترکات بسار زیادی بین ایران و افغانستان وجود دارد و در حوزه دین و عقیده هم اشتراکاتی عمیق بین ما و افغانستان وجود داشته و دارد. مردم هر دو کشور، اسلام را با رگ و عمق وجودشان پذیرفتند و با تمام هویت و اجزای هویتی‌شان آن را هضم کردند و به آموزه‌هایش وفادار ماندند. وجود جریان شیعی مقتدر در هر دو کشور از دیگر مشترکات دینی و اعتقادی ماست.

وی گفت: انقلاب اسلامی ایران یک نگاه مضاعف را در این قرابت‌ها ایجاد کرد و دغدغه استقلال‌خواهی و مبارزه با استکبار را بین دو ملت تقویت کرد. شعار استقلال، شعار هویتی هر دو ملت بوده و هست؛ چه در مقابل فزون‌طلبی چپ گرایانه و چه مقاصد لیبرالی غربی. هر دو جامعه در طول تاریخ با این فزون‌خواهی‌ها درگیر بوده و در مقابلشان مقاومت کرده‌اند. و این کینه‌ای که استکبار جهانی از دو ملت دارد، به دلیل استقلال‌خواهی و همین عزت‌طلبی مردم ایران و افغانستان است.

نظر شما