شناسهٔ خبر: 12838 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دانشنامه تهران بزرگ به «شمیرانات» رسید

«شمیرانات» دو جلد نخست از مجموعه «دانشنامه تهران بزرگ» است که از سوی مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی منتشر شد. این کتاب دربردانده مدخل‌هایی درباره مسایل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تهران به‌ویژه در 200 سال اخیر است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛ دو جلد از بخش نخست «دانشنامه تهران بزرگ» که مربوط به «شمیرانات» است، زیرنظر علی همدانی با ویراستاری کاظم موسوی‌بجنوردی منتشر شد. این دانشنامه به منظور ثبت هویت هر یک از نواحی تهران در سه بخش «شمیرانات»، «تهران» و «ری» در حال تدوین است. این بخش‌ها به ترتیب حروف الفبا تنظیم می‌شوند و دربردارنده حدود ۱۲ هزار مقاله خواهد بود که موضوع‌های مختلفی درباره حیات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تهران بزرگ به‌ویژه در ۲۰۰ سال گذشته را دربرمی‌گیرد. 
«دانشنامه تهران بزرگ» دانشنامه‌ای تفصیلی و تخصصی است که به منظور تدوین مرجع جامع، موثق و ناظر بر تمامی جنبه‌های حیات مادی و معنوی تهران بزرگ طراحی شده و نخستین دایره‌المعارف محلی است که بیش از یک‌هزار و ۳۰۰ مدخل در بخش شمیران، ۵۰۰ مدخل در بخش تهران و ری، همچنین بيش از ۱۰۰ تصویر را شامل می‌شود و از منابع و مراجع تهران‌شناسی به‌شمار می‌آید.
تحولات شتابناک تهران در چند دهه گذشته به ویژه تحولات این شهر پس از پیروزی انقلاب اسلامی و مهاجرت گسترده به تهران، چهره این شهر را به قدری دگرگون کرده که با هویت چند دهه پیش خود فاصله بسیار دارد. این دگرگونی‌ها چنان است که حال و هوای تهران چند دهه پیش را باید در گفته‌های کهنسالان جست‌وجو کرد. به همین دلیل مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی به‌منظور ثبت هویت در حال دگرگونی تهران برای نسل‌های آینده، دانشنامه‌ای تفصیلی و تخصصی با موضوع تهران بزرگ را در دستور کار خود قرار دهد. 
آنچه امروز کلانشهر تهران یا تهران بزرگ نامیده می‌شود، نتیجه گسترش کالبدی تهران به ویژه از دهه ۱۳۴۰ و پس از آن است. بررسی سرشماری سال‌های ۱۳۳۵، ۱۳۴۵ و ۱۳۵۵، نشان می‌دهد که در طول این دو دهه، ۱۰۸ روستا در کلانشهر تهران ادغام و به محله‌هایی از این شهر تبدل شده‌اند. این روستاها از لحاظ وابستگی به سه ناحیه شمیران، کن و ری مربوط بودند که تا پیش از دهه ۱۳۴۰ واحدهایی جدا از شهر تهران به شمار می‌آمدند و از لحاظ فرهنگی و اقتصادی ویژگی‌های خود را داشته‌اند. 
«مواضع و عوارض جغرافیایی»، «آثار و بناهای تاریخی»، «رویدادهای تاریخی»، «شخصیت‌های علمی، فرهنگی، دینی، سیاسی و ورزشی»، «نهادها و سازمان‌ها»، «بیمارستان‌ها»،‌ «مدرسه‌ها»، «دانشگاه‌ها»، «سینماها»، «موزه‌ها»، «نگارخانه‌ها»، «انجمن‌ها»، «کتابخانه‌ها»، «ورزشگاه‌ها»، «زورخانه‌ها»، «نشریات و چاپخانه‌های قدیمی»، «بزرگراه‌ها»، «بوستان‌ها و فضاهای سبز»، «مسجدها»، «تکیه‌ها»، «امامزاده‌ها»، «گورستان‌ها»، «کلیساها»، «کنیسه‌ها»، «آتشکده‌ها» و «دیگر پرستشگاه‌های غیرمسلمانان» و «آداب و رسوم و فرهنگ عامه» سرفصل‌های اصلی کتاب را تشکیل می‌دهند. 
چاپ نخست دو جلد نخست از «دانشنامه تهران بزرگ» با عنوان «شمیرانات» در یک‌هزار نسخه و به بهای هر جلد ۵۵ هزار تومان از سوی انتشارات مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی در اختیار پژوهشگران و علاقه‌مندان قرار گرفته است

نظر شما