شناسهٔ خبر: 12987 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رونمایی و نقد «ادراکات اعتباری علامه و فلسفه‌ فرهنگ» با حضور داوری اردکانی

کتاب «ادراکات اعتباری علامه طباطبایی و فلسفه‌ فرهنگ» تالیف علی‌اصغر مصلح که با همکاری انتشارات روزگار نو و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در دست انتشار است، ۱۳ اسفندماه با حضور رئیس فرهنگستان علوم رونمایی، نقد و بررسی می‌شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ انتشارات روزگار نو با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی نشستی را با موضوع بررسی و نقد کتاب «ادراکات اعتباری علامه طباطبایی و فلسفه‌ فرهنگ» برگزار می‌کند. این نشست با میزبانی «گروه تاریخ و تمدن غرب» پژوهشگاه علوم انسانی تشکیل می‌شود و در آن از کتاب جدید دکتر علی‌اصغر مصلح رونمایی خواهد شد. عهمچنین آخرین اثر مصلح توسط استادان فلسفه اسلامی و غرب مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.

در این نشست، علی‌اصغر مصلح به تشریح نظریه‌ خود پیرامون نقش نظریه‌ ادراکات اعتباری علامه طباطبایی در گفت‌وگوی عالم اسلامی با فرهنگ غربی می‌پردازد و سپس صاحب‌نظران فلسفه اسلامی و غرب به ایراد سخن در این موضوع پرداخته و نظریه‌ مطرح شده توسط دکتر مصلح در این کتاب را نقد و بررسی می‌کنند.

 

«رضا داوری اردکانی»، «سیدحمید طالب‌زاده»، «رضا سلیمان حشمت»، «حسین کلباسی» استادان و صاحب‌نظرانی هستند که در این مراسم به نقد و بررسی آخرین اثر علی اصغر مصلح می‌پردازند.

کتاب «ادراکات اعتباری علامه طباطبایی (ره) و فلسفه‌ فرهنگ» از دو جهت قابل توجه است. از یک سو به موضوع «فلسفه‌ فرهنگ» می‌پردازد که موضوعی نسبتاً بدیع –حداقل برای فضای اندیشه‌ای ایران- است که همزمان با افزایش اهمیت این بحث ذیل مباحث «فلسفه‌های میان‌فرهنگی» به‌تدریج در ایران نیز در حال طرح شدن است. مؤلف این کتاب از آنجاکه در تلاش است تا ظرفیت‌های ادراکات اعتباری علامه را برای تفکر در باب فرهنگ نشان دهد، ناگزیر در بطن مباحث خود، به چیستی و چگونگی «فلسفه‌ی فرهنگ» نیز اشاراتی دارد.

 

از سوی دیگر مؤلف به‌تفصیل و با اشاره به مقالات مختلف علامه، به یکی از مهم‌ترین و چالش‌برانگیزترین مباحث معاصر در فلسفه‌ اسلامی یعنی «ادراکات اعتباری» می‌پردازد. به‌زعم مؤلف توجه به ادراکات اعتباری علامه طباطبایی (ره) تاکنون بیش‌تر معرفت‌شناسانه بوده و به ظرفیت‌های عمیق این بحث برای فهم عالم مدرن و معاصر و درک ژرف‌ترِ مناسبات حاکم بر آن، توجه چندانی نشده است. فلسفه‌ی اسلامی در تاریخ خود بیش‌تر در پی ادراکات حقیقی بوده و هست و لذا تنها بر اساس داشته‌های فرهنگی خویش می‌اندیشد و هنوز تکثر برایش اهمیت پیدا نکرده است؛ ولی علامه طباطبایی با عطف‌نظر به ادراکات اعتباری راه توجه و گفت‌وگو با دیگر اندیشه‌ها و فرهنگ‌ها را گشوده است.

در مقدمه‌ کتاب «ادراکات اعتباری علامه طباطبایی (ره) و فلسفه‌ی فرهنگ» آمده است: «تلاش علامه طباطبایی (ره) در بحث ادراکات اعتباری، بهترین کوشش برای گستردن مبانی فلسفه‌ی اسلامی به منظور فهم عالم مدرن و معاصر و درک ژرف‌تر مناسبات حاکم بر آن است. حتی قرار گرفتن بحث در ادامه‌ی بحث پیدایش کثرت در ادراکات، حکایت از مواجهه آن متفکر با یکی از بزرگ‌ترین مسائل دوره‌ی مدرن، یعنی درک اسباب تکثر در فرهنگ‌ها و ارزش‌ها و هنجارهای غالب در تاریخ و عالم انسانی دارد.»

رونمایی، نقد و بررسی کتاب «ادراکات اعتباری علامه طباطبایی و فلسفه‌ی فرهنگ» روز سه‌شنبه ۱۳ اسفندماه از ساعت ۹ تا ۱۲ در سالن حکمت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به آدرس بزرگراه کردستان، نبش خیابان ۶۴ غربی برگزار می‌شود.

نظر شما